Seria Fortnite - seria gier
Bijąca rekordy popularności seria gier akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), nastawionych na rozgrywkę w ramach multiplayera. Należy ona do produkcji studia Epic Games, w portfolio którego znaleźć można takie perełki jak Jazz Jackrabbit czy Gears of War. Warto zaznaczyć, że za wyprodukowanie pierwszej części odpowiedzialny był ówczesny polski oddział Epic Games (obecnie People Can Fly).
Pierwsza gra z serii, nastawione na zabawę kooperacyjną Fortnite: Save the World, ukazała się we wczesnym dostępie w lipcu 2017 roku na PC, PlayStation 4 i Xboksa One. Bardzo szybko, bo już we wrześniu tego samego roku, na rynku pojawiło się Fortnite: Battle Royale, darmowa, samodzielna gra, oferująca rozgrywkę w trybie battle royale. W kwietniu 2018 roku popularnym trybem mogli zacząć cieszyć się posiadacze iOS, w czerwcu właściciele Switcha, a od października do gry dołączać mogą osoby mające Androida.
Świat Fortnite: Save the World nawiedzany jest przez przypominające zombie demony zwane pustakami, przybywające na Ziemię z widocznych nad horyzontem burzowych chmur. Zadaniem graczy jest eksploracja losowo generowanych map, gromadzenie zasobów, budowanie fortyfikacji, a także walka z nacierającymi falami potworów. Istotnym elementem rozgrywki jest również fabuła przedstawiana podczas kampanii – ponieważ przez nadejście tajemniczej burzy wymarło około 98% mieszkańców Ziemi, my, jako garstka ocalałych, musimy zmierzyć się z hordami demonów, odzyskać odebrane nam tereny i ocalić ludzkość. W tym celu do dyspozycji mamy kilka profesji, z którymi związane są różne benefity – np. Konstruktor szybciej buduje, zużywając jednocześnie mniej surowców. Wraz z postępem w grze nasza postać zbiera doświadczenie i rozwija się do maksymalnie 20 poziomu. Warto również wspomnieć o własnej siedzibie, którą gracz ulepsza i rozbudowuje o kolejne pomieszczenia. Fortnite: Save the World zawiera zarówno tryb single, jak i multiplayer.
Z kolei rozgrywka w Fortnite: Battle Royale polega na walce z innymi graczami – sto osób trafia w tym samym czasie na jedną wyspę, a wygrywa ten, który jako ostatni pozostanie przy życiu. Ponieważ obszar, po którym gracze się poruszają stopniowo się zmniejsza, należy uważać na to, aby nie wypaść poza pole walki. Osoby znajdujące się poza bezpiecznym terenem otrzymują ciągłe obrażenia, mogące doprowadzić nawet do śmierci postaci. Warto zaznaczyć, że na początku gracz zaopatrzony jest jedynie w kilof. Całość rozgrywki odbywa się na przestrzeni tak zwanych sezonów, które zazwyczaj trwają po 10 tygodni. Każdy sezon wprowadza jakieś zmiany – nowe przedmioty, zadania, zmiany na mapie itp. Fortnite: Battle Royale zawiera jedynie tryb multiplayer.
Choć obie gry z serii mierzą się z dość poważnymi tematami – ocalenie resztek ludzkości przed hordami demonów czy też pojedynek na śmierć i życie – robią to w sposób wyjątkowo humorystyczny, dzięki czemu cała powaga sytuacji zanika. Wrażenie to potęguje również kreskówkowa grafika przypominająca styl znany z Team Fortress 2.
Charakterystycznym elementem obu gier jest destrukcja i tworzenie – praktycznie wszystko, co wystaje ponad ziemię gracz może zniszczyć, pozyskując dzięki temu surowce, i zbudować coś nowego. W Fortnite: Save the World budujemy fortyfikacje, mające uchronić nas przed pustakami, z kolei w Fortnite: Battle Royale możemy w biegu stawiać na przykład drewniane ściany, za którymi nie dosięgną nas pociski wroga.
Obie produkcje, jak przystało na dzieła Epic Games, powstały przy użyciu technologii Unreal Engine.
Seria Fortnite spotkała się z bardzo przychylnym przyjęciem krytyków oraz szalenie pozytywnym odbiorem graczy, których liczba, według danych z czerwca 2018 roku, przekroczyła 125 milionów. Fortnite: Battle Royale stało się fenomenem na miarę Minecrafta i w 2018 roku otrzymało m.in. nagrody w kategoriach „Najlepiej rozwijającej się gry” oraz „Najlepszej gry multipleyerowej” (Game Awards 2018). Sukces Fortnite: Battle Royale oraz Playerunnown’s Battleground przyczynił się do rozpowszechnienia trybu battle royale, który pojawił się m.in. w Call of Duty: Black Ops 4 i Battlefield V.
Jak to zwykle bywa, w ślad za popularnością podążyły kontrowersje. Epic Games dostało już trzy pozwy o bezprawne wykorzystanie w swojej grze jako emotek ruchów tanecznych wymyślonych przez inne osoby – rapera 2 Milly, aktora Alfonso Ribero oraz nastolatka znanego szerzej jako „Backpack Kid”; głównym powodem ich niezadowolenia jest fakt, że emotki zdobyć możemy, płacąc V-dolcami – wewnętrzną walutą w grze zdobywaną za pomocą prawdziwych pieniędzy, przez co twórcy gry niejako sprzedają cudzą własność intelektualną. Czy tak jest faktycznie, ustali sąd.