Seria Football Manager - seria gier
Bestsellerowy cykl menedżerów piłkarskich, wykreowany przez studio Sports Interactive. Mowa o brytyjskich deweloperach, którzy wcześniej zapisali się złotymi zgłoskami na kartach historii tego gatunku za sprawą serii Championship Manager.
Krótka historia serii Fotball Manager
Korzenie cyklu Football Manager sięgają 2003 roku, kiedy to doszło do zakończenia współpracy studia Sports Interactive oraz firmy Eidos Interactive, której owocem były cztery części serii Championship Manager. Wydawca zachował prawa do marki, a jej rozwój powierzył innej ekipie (Beautiful Game).
Dotychczasowi autorzy cyklu związali się natomiast z firmą Sega, dysponującą inną własnością intelektualną – Football Manager. Rozpoczynając współpracę, obydwa podmioty zdecydowały o reaktywacji tej nieco już zapomnianej marki (popularnej na przełomie lat 80. i 90. XX wieku) w całkowicie nowej formule, opartej na założeniach wypracowanych na potrzeby Championship Managera.
Pierwsza gra z cyklu będącego owocem tego przedsięwzięcia, czyli Football Manager 2005, ukazała się w 2004 roku. Od tego czasu kolejne odsłony serii wydawane są regularnie z zachowaniem jednorocznej karencji czasowej. Podstawową platformą sprzętową dla produkcji spod szyldu Football Manager są komputery osobiste, jednak z czasem seria zaczęła pojawiać się również na konsolach oraz urządzeniach mobilnych. Ponadto na przestrzeni kolejnych projektów wprowadzane są rozmaite zmiany i usprawnienia, które obejmują zarówno ich zawartość oraz mechanikę, jak i warstwę techniczną.
Gameplay w grach z cyklu Football Manager
Zgodnie z regułą sportowych gier menedżerskich, seria Football Manager pozwala graczom wcielić się w rolę menedżerów drużyn piłkarskich i poprowadzić je na sam szczyt. Zabawa koncentruje się przede wszystkim na dokonywaniu transferów zawodników, ustalaniu wyjściowych składów i taktyki na kolejne mecze, dokonywaniu zmian w trakcie spotkań czy też narzucaniu piłkarzom reżimów treningowych oraz dbaniu o ich kondycję psychiczną. Ważną kwestię stanowią finanse klubu, które mają decydujący wpływ m.in. na możliwość sprowadzenia najbardziej wartościowych piłkarzy czy zatrudnienia członków sztabu o najwyższych kwalifikacjach.
Grafika w grach z serii Football Manager
Wzorem większości symulacji menedżerskich, rozgrywka w grach z cyklu Football Manager opiera się głównie na warstwie tekstowej, czyli analizach, porównaniach i statystykach. Niemniej, na przestrzeni kolejnych części serii stopniowo wprowadzano elementy grafiki 3D.
Football Manager 2009 był pierwszą grą z cyklu, która przyniosła możliwość oglądania przebiegu spotkań na żywo w trójwymiarowym środowisku. Następną przełomową zmianę pod względem warstwy wizualnej wprowadził Football Manager 25, będący pierwszym dziełem Sports Interactive, opartym na silniku Unity.
Licencje i baza danych serii Football Manager
Seria Football Manager od początku wyróżnia się wyjątkowo obszerną bazą danych dotyczących klubów, reprezentacji narodowych i piłkarzy, tworzoną przez siatkę informatorów działających na całym świecie. Większość nazw drużyn i nazwisk zawodników jest autentyczna, choć zdarzają się także odstępstwa od tej zasady (najczęściej podyktowane brakiem oficjalnej licencji). O wiarygodności informacji zawartych w grach z serii świadczy fakt, że w 2008 roku klub Everton z angielskiej Premiership zawarł umowę ze studiem Sports Interactive dotyczącą możliwości wykorzystania baz danych z FM w trakcie poszukiwania nowych talentów.