Seria F.E.A.R. - seria gier
Wykreowana przez studio Monolith Productions seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w konwencji psychologicznego horroru. Obecnie marka znajduje się w posiadaniu koncernu Warner Bros., a jej rozwojem zajmuje się ekipa deweloperska Day 1 Studios.
Pierwsza odsłona cyklu – F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon ukazała się w 2005 roku w wersji na komputery PC, podczas gdy jej konsolowe porty trafiły w ręce graczy odpowiednio w 2006 (Xbox 360) i 2007 roku (PlayStation 3). Znakomite oceny recenzentów oraz dobre wyniki sprzedaży zachęciły deweloperów z Monolith Productions do przygotowania dwóch dodatków - F.E.A.R. Extraction Point (2006) i F.E.A.R. Perseus Mandate (2007). Na pełnoprawna kontynuację – F.E.A.R. 2: Project Origin fani musieli poczekać do 2009 roku. Jeszcze w tym samym roku na sklepwych półkach wylądowało rozszerzenie - F.E.A.R. 2: Reborn. Było to zarazem pożegnanie ekipy Monolith Productions z marką. Dalszy rozwój serii koncern Warner Bros. powierzył studiu Day 1 (wcześniej współpracowało ono przy produkcji F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon), co zaowocowało wydaną w 2011 roku grą F.3.A.R.
Akcja gier z serii F.E.A.R. toczy się w niedalekiej przyszłości. Fabuła koncentruje się wokół wydarzeń w siedzibie korporacji technologicznej Armacham, prowadzącej badania nad zdolnościami paranormalnymi. Jeden z obiektów badawczych – Alma Wade, młoda kobieta obdarzona nadprzyrodzonymi mocami, wymyka się spod kontroli i chce się zemścić na swoich prześladowcach.
W pierwszej i trzeciej odsłonie cyklu gracze mają okazję wcielić się w rolę członka rządowego oddziału antyterrorystycznego F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon). W F.E.A.R. 2 protagonistą jest natomiast Michael Becket z jednostki Delta Force. W F.3.A.R. grywalną postacią jest również Paxton Fettel (główny antagonista z „jedynki”).
Rozgrywka skupia się na dwóch elementach – budowaniu atmosfery napięcia i zagrożenia ze strony nadprzyrodzonych mocy oraz dynamicznych sekwencjach walki dystansowej charakterystycznych dla pierwszoosobowych strzelanin (FPS). Uzupełnieniem jednoosobowej kampanii głównej jest rozbudowany, sieciowy tryb multiplayer dla maksymalnie 16 graczy.