Seria EVE - seria gier
Seria kosmicznych gier science fiction, zapoczątkowana w 2003 roku. Od premiery pierwszej produkcji spod tego szyldu rozwojem marki zajmuje się islandzkie studio CCP Games (Crowd Control Productions) z siedzibą w Reykjaviku; niemniej na przestrzeni lat maczały w niej palce również takie firmy, jak NetEase, PlayRaven czy Sumo Digital.
Krótka historia serii EVE
EVE Online
Cykl EVE został zapoczątkowany przez wypuszczone w 2003 roku na komputery osobiste EVE Online. Mowa o sandboksowej grze symulacyjnej MMO, umożliwiającej graczom zarówno zostanie trybikami w potężnej, kosmicznej machinie, jak i budowę własnych imperiów.
Cechą charakterystyczną EVE Online jest fakt, że to społeczność kształtuje zasady, jakimi rządzi się świat gry, a także jego krajobraz polityczny oraz ekonomiczny. Oznacza to również angażowanie się w wojny, nierzadko na olbrzymią skalę, bo z udziałem tysięcy uczestników. Tutejsze batalie są uznawane za jedne z największych i najdroższych (koszty ponoszone przez graczy mają realną wartość pieniężną w wyniku utraty statków i ekwipunku, których cenę można przeliczyć na rzeczywistą walutę) w historii gier wideo.
Inne projekty w uniwersum EVE
W maju 2013 roku na PlayStation 3 pojawiła się strzelanka MMO osadzona w uniwersum EVE Online, czyli Dust 514. Gracze wcielali się w niej albo w żołnierzy biorących udział w dynamicznych potyczkach, albo w komandorów koordynujących ich poczynania. Tytuł nie potwórzył sukcesu pierwowzoru, a jego serwery zostały wyłączone po trzech latach od jego debiutu.
Kolejnymi dziełami osadzonymi w świecie EVE Online były EVE: Valkyrie oraz EVE: Gunjack. Obie gry przygotowano z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej, a podczas gdy pierwsza z nich pozwalała nam zasiąść za sterami kosmicznych myśliwców, druga zaoferowała możliwość wcielenia się w operatorów stacjonarnych wieżyczek strzelniczych. Ponadto EVE: Valkyrie kładło nacisk na multiplayerową rozgrywkę, z kolei EVE: Gunjack koncentrowało się na zabawie w pojedynkę. Obie pozycje trafiły na komputery osobiste oraz PlayStation 4 w 2016 roku.
Następne gry spod szyldu EVE zostały przygotowane głównie z myślą o urządzeniach mobilnych. EVE Echoes z 2020 roku było MMO próbującym przenieść na smartfony i tablety elementy charakterystyczne dla EVE Online (w uproszczonej formie). EVE: Galaxy Conquest (2024) było natomiast strategią typu 4X, w której podbijaliśmy kosmos.
W grudniu 2024 roku do wczesnego dostępu trafiło survivalowe MMO pod tytułem EVE Frontier. Na tle innych gier tego typu ten projekt CCP Games wyróżniało przede wszystkim wykorzystywanie na szeroką skalę technologii blockchain. Ponadto twórcy pracowali nad kolejnym sieciowym FPS-em, zatytułowanym EVE: Vanguard.
Anulowane dzieła ze świata EVE
W międzyczasie marka miała doczekać się też innych przedstawicieli, jednak ostatecznie prace nad nimi zostały wstrzymane. Mowa o grach EVE: War of Ascension, czyli strategicznym MMO tworzonym z myślą o urządzeniach mobilnych, a także o Project Nova, czyli jeszcze jednej strzelance osadzonej w świecie EVE Online.
Nagrody i adaptacje marki EVE
EVE Online odniosło wielki sukces na całym świecie, zdobywając szereg branżowych nagród. Za jego sprawą marka doczekała się adaptacji w postaci:
- Komiksu EVE: True Stories od Dark Horse Comics (2014);
- Powieści: EVE. The Empyrean Age (2009), EVE. The Burning Life (2010) oraz EVE. Templar One (2012).
Ponadto gra miała otrzymać serialową adaptację od islandzkiego reżysera – Baltasara Kormákura, jednak z czasem słuch po niej zaginął.