Seria Dying Light - seria gier
Dying Light to seria sandboksowych gier akcji rozgrywających się w świecie opanowanym przez zombie. Za jej powstanie odpowiada polskie studio Techland, doświadczone w tworzeniu tego typu produkcji za sprawą wydanego w 2011 roku Dead Island.
Pierwsza odsłona Dying Light ukazała się w 2015 roku na PC, PlayStation 4 oraz Xbox One (a w 2021 również na Nintendo Switch). Formuła zabawy została urozmaicona względem Dead Island głównie poprzez rozbudowaną mechanikę parkouru, umożliwiajacą wspinaczkę na niemal wszystkie obiekty w grze. Tytuł był rozwijany przez wiele lat poprzez DLC, z których największe, Dying Light: The Following, miało swoją premierę w 2016. Pełnoprawny sequel, Dying Light 2, trafił na rynek kilka lat później, w 2022 roku, na te same platformy co poprzednik oraz na PlayStation 5 i Xbox Series X.
Świat przedstawiony w obu grach zmaga się z epidemią tajemniczego wirusa zamieniającego zarażonych ludzi w zombie. W pierwszej odsłonie protagonistą jest Kyle Crane, agent specjalny, który udaje się do objętego kwarantanną miasta Harran. Jego zadaniem jest odzyskanie skradzionego pliku, wykorzystywanego do szantażowania jego pracodawcy — organizacji GRE. Dodatek The Following stanowi zwieńczenie historii Kyle’a i skupia się na infiltracji siedziby tajemniczego kultu. Akcja drugiej części ma miejsce 20 lat po wydarzeniach z jedynki. Niebezpieczny wirus, badany przez naukowców w celach komercyjnych, wydostaje się z laboratorium, rozprzestrzenia się na cały glob w przeciągu dwóch lat i doprowadza do upadku cywilizacji. Główny bohater, Aiden Caldwell, przybywa do ostatniego miasta na świecie, Villedoru, by odnaleźć swoją zaginioną siostrę.
Akcję w grach Dying Light obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Ich rozgrywka jest podzielona zasadniczo na 2 elementy: walkę oraz parkour. Do dyspozycji otrzymujemy wiele broni do walki wręcz, które możemy samemu konstruować oraz ulepszać na podstawie schematów. Za ich pomocą mierzymy się z dziesiątkami zombie oraz nielicznymi ocalałymi ludźmi walczącymi o przetrwanie. System parkouru pozwala wspinać się na praktycznie każdy obiekt w grze, a część ruchów z nim związanych pomaga szybciej eliminować przeciwników (np. wślizg czy kopniak z wyskoku). NPC zlecają nam zadania, jakie wykonujemy w otwartym świecie. Za podejmowanie się tych aktywności otrzymujemy punkty doświadczenia, potrzebne do ulepszania postaci. Dying Light 2 rozwija formułę części pierwszej, dodając więcej możliwości przemierzania lokacji, jak np. lotnię, oraz eliminowania przeciwników. Dodatkowo w kontynuacji postawiono na rozbudowany system wyborów – podejmujemy je często i wielokrotnie mają one znaczny wpływ na funkcjonowanie świata przedstawionego.
Seria Dying Light jest dużym sukcesem komercyjnym. Już przed premierą drugiej części znalazła około 16 milionów odbiorców oraz została przeniesiona na inne media. W 2015 ukazała się bowiem książka Dying Light: Aleja Koszmarów autorstwa Raymonda Bensona, opowiadająca o początku epidemii w mieście Harran i kompletnie nieprzygotowanej do takiego obrotu spraw bohaterce.