Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Dungeon Keeper - seria gier

Seria gier strategicznych czasu rzeczywistego (RTS-ów), zapoczątkowana w 1997 roku. Dwie pierwsze odsłony cyklu były dziełami założonego przez słynnego Petera Molyneuxa studia Bullfrog Productions, które wcześniej zapisało się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo za sprawą takich projektów, jak Populous czy Syndicate. Później przy marce maczały palce również studia Mythic oraz TQ Digital Entertainment. Od początku istnienia serii prawa wydawnicze do niej są w rękach firmy Electronic Arts.

Pierwsza gra spod tego szyldu, czyli Dungeon Keeper, ujrzała światło dzienne w 1997 roku. Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, szybko zyskując status kultowej. Kując żelazo póki gorące, po kilku miesiącach od jej premiery autorzy wypuścili rozszerzenie zatytułowane Dungeon Keeper: The Deeper Dungeons. Większe zmiany przyniosła pełnoprawna kontynuacja wydana w 1999 roku, zatytułowana Dungeon Keeper 2, która powtórzyła sukces pierwowzoru i ukonstytuowała wysoką pozycję marki w masowej świadomości graczy. Niestety była to ostatnia część serii, nad którą pracowali jej pierwotni autorzy. Po nieco ponad 14 latach pojawił się mobilny spin-off cyklu, zatytułowany po prostu Dungeon Keeper, który spotkał się z masową krytyką. W międzyczasie powstawała jeszcze jedna poboczna produkcja, czyli Dungeon Keeper World, łącząca elementy strategii oraz MMORPG-a, aczkolwiek ostatecznie nigdy nie ujrzała ona światła dziennego.

W grach z serii Dungeon Keeper trafiamy do fantastycznego świata i wcielamy się w tytułowego Strażnika Lochu, którego zadaniem jest obrona podziemi przed zakusami bohaterów z powierzchni oraz knucie spisków mających zapewnić mu niezrównaną moc. W trakcie rozgrywki zajmujemy się drążeniem tuneli i pomieszczeń o różnorodnym przeznaczeniu; wśród nich można znaleźć zarówno niezbędne do przetrwania naszych podkomendnych kurniki, jak i miejsca zapewniające im rozrywkę (pokroju sal tortur bądź kasyn) lub możliwość rozwoju (areny, sale treningowe).

Pod naszym dowództwem znajdują się różnorodne kreatury – od najsłabszych, których życiowym celem jest ciężka praca dla Strażnika Lochu, do silniejszych, żyjących po to, by dla niego walczyć. Jako że nasi podkomendni nie wypełniają swoich obowiązków za darmo, jednym z kluczowych aspektów rozgrywki jest wydobywanie złota i diamentów, które służą nam między innymi do opłacania żołdu. Kiedy natomiast do naszego lochu wkroczą bohaterowie, musimy zrobić wszystko, co w naszej mocy, by nie zdołali oni dotrzeć do Serca Lochu. W tym celu przygotowujemy swoje podziemia na nadejście najeźdźców, rozstawiając rozmaite pułapki, a także szkolimy żołnierzy, których możemy zrzucać na miejsce akcji i wspierać ich przy pomocy różnorodnych zaklęć.

Oprócz konwencji i pomysłu na rozgrywkę, cechą charakterystyczną gier z serii Dungeon Keeper jest możliwość oglądania lochów z oczu jednego z naszych podkomendnych. W większości przypadków filarami tych produkcji są kampanie fabularne dla pojedynczego gracza, jednak oferują one również tryby multiplayer. Pomimo że już pierwsza odsłona cyklu wykorzystywała akceleratory 3D, dopiero jej kontynuacja mogła pochwalić się w pełni trójwymiarową grafiką.

Choć po premierze drugiej części serii marka nie zdołała odzyskać dawnego blasku, na przestrzeni lat doczekała się naśladowców, wśród których na szczególną uwagę zasługuje czerpiący z niej garściami cykl Dungeons. Zapożycza on z Dungeon Keepera zarówno samą ideę oraz mechanikę, jak i inne elementy, pokroju zastąpienia kursora charakterystyczną, szponiastą dłonią.

Dungeon Keeper
Dungeon Keeper

Strategiczne 10 października 2013

Mobilny remake bestsellerowej gry studia Bullfrog z 1997 roku, łączącej elementy strategii czasu rzeczywistego, RPG i współczesnego tower defence. W grze wcielamy się w tytułowego strażnika podziemi, który wykorzystując armię rozmaitych potworów musi ochronić swoje włości przed zakusami żądnych sławy śmiałków.

ANDiOS

Dungeon Keeper 2
Dungeon Keeper 2

Strategiczne 26 czerwca 1999

Kontynuacja przewrotnej i pełnej humoru strategii czasu rzeczywistego autorstwa Bullfrog Productions. W podziemiach znów robi się tłoczno za sprawą awanturników szukających sławy i bogactwa. Strażnik Lochów ma pełne ręce roboty zastawiając pułapki na intruzów, a do tego marzy mu się podbój świata na powierzchni.

PC

Dungeon Keeper (1997)
Dungeon Keeper (1997)

Strategiczne 26 czerwca 1997

Innowacyjna strategia czasu rzeczywistego osadzona w klimatach fantasy, przygotowana przez Petera Molyneux i jego studio Bullfrog Productions (znane m.in. z serii Populous i Syndicate). W odróżnieniu od popularnych w latach 90. dungeon crawlerów, w Dungeon Keeper gracz nie wciela się rządnego przygód herosa, lecz w demonicznego władcę podziemi. Głównym zadaniem jest tu budowa rozległej sieci lochów oraz obrona ich przed zakusami bohaterów. W tym celu konieczne jest tworzenie umocnień, rozstawianie pułapek oraz zapełnianie niekończących się korytarzy armiami potworów. Równocześnie musimy zatroszczyć się o aspekt ekonomiczny, szukając nowych pokładów złota oraz diamentów, potrzebnych do utrzymania obrońców i rozbudowy kompleksu. Dungeon Keeper oferuje kampanię solową, składająca się z 20 podstawowych oraz 5 dodatkowych misji o zróżnicowanych celach. W grze obecny jest również także czteroosobowy multiplayer. Rozgrywka ukazana została w typowym dla gatunku widoku izometrycznym.

PC

Dungeon Keeper World
Dungeon Keeper World

Strategiczne prace wstrzymane

Strategiczna gra MMORPG, nawiązująca do serii Dungeon Keeper. Jako lord podziemi, zarządzamy lochami, celem ich rozwoju i kierujemy coraz większą ilością podwładnych. Nowością są możliwość rozwoju bohatera i jego indywidualne podróże po świecie podziemnych korytarzy, rozwiązywanie zadań, zdobywanie doświadczenia i skarbów.

PC