Seria Dungeon Keeper - seria gier
Seria gier strategicznych czasu rzeczywistego (RTS-ów), zapoczątkowana w 1997 roku. Dwie pierwsze odsłony cyklu były dziełami założonego przez słynnego Petera Molyneuxa studia Bullfrog Productions, które wcześniej zapisało się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo za sprawą takich projektów, jak Populous czy Syndicate. Później przy marce maczały palce również studia Mythic oraz TQ Digital Entertainment. Od początku istnienia serii prawa wydawnicze do niej są w rękach firmy Electronic Arts.
Pierwsza gra spod tego szyldu, czyli Dungeon Keeper, ujrzała światło dzienne w 1997 roku. Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, szybko zyskując status kultowej. Kując żelazo póki gorące, po kilku miesiącach od jej premiery autorzy wypuścili rozszerzenie zatytułowane Dungeon Keeper: The Deeper Dungeons. Większe zmiany przyniosła pełnoprawna kontynuacja wydana w 1999 roku, zatytułowana Dungeon Keeper 2, która powtórzyła sukces pierwowzoru i ukonstytuowała wysoką pozycję marki w masowej świadomości graczy. Niestety była to ostatnia część serii, nad którą pracowali jej pierwotni autorzy. Po nieco ponad 14 latach pojawił się mobilny spin-off cyklu, zatytułowany po prostu Dungeon Keeper, który spotkał się z masową krytyką. W międzyczasie powstawała jeszcze jedna poboczna produkcja, czyli Dungeon Keeper World, łącząca elementy strategii oraz MMORPG-a, aczkolwiek ostatecznie nigdy nie ujrzała ona światła dziennego.
W grach z serii Dungeon Keeper trafiamy do fantastycznego świata i wcielamy się w tytułowego Strażnika Lochu, którego zadaniem jest obrona podziemi przed zakusami bohaterów z powierzchni oraz knucie spisków mających zapewnić mu niezrównaną moc. W trakcie rozgrywki zajmujemy się drążeniem tuneli i pomieszczeń o różnorodnym przeznaczeniu; wśród nich można znaleźć zarówno niezbędne do przetrwania naszych podkomendnych kurniki, jak i miejsca zapewniające im rozrywkę (pokroju sal tortur bądź kasyn) lub możliwość rozwoju (areny, sale treningowe).
Pod naszym dowództwem znajdują się różnorodne kreatury – od najsłabszych, których życiowym celem jest ciężka praca dla Strażnika Lochu, do silniejszych, żyjących po to, by dla niego walczyć. Jako że nasi podkomendni nie wypełniają swoich obowiązków za darmo, jednym z kluczowych aspektów rozgrywki jest wydobywanie złota i diamentów, które służą nam między innymi do opłacania żołdu. Kiedy natomiast do naszego lochu wkroczą bohaterowie, musimy zrobić wszystko, co w naszej mocy, by nie zdołali oni dotrzeć do Serca Lochu. W tym celu przygotowujemy swoje podziemia na nadejście najeźdźców, rozstawiając rozmaite pułapki, a także szkolimy żołnierzy, których możemy zrzucać na miejsce akcji i wspierać ich przy pomocy różnorodnych zaklęć.
Oprócz konwencji i pomysłu na rozgrywkę, cechą charakterystyczną gier z serii Dungeon Keeper jest możliwość oglądania lochów z oczu jednego z naszych podkomendnych. W większości przypadków filarami tych produkcji są kampanie fabularne dla pojedynczego gracza, jednak oferują one również tryby multiplayer. Pomimo że już pierwsza odsłona cyklu wykorzystywała akceleratory 3D, dopiero jej kontynuacja mogła pochwalić się w pełni trójwymiarową grafiką.
Choć po premierze drugiej części serii marka nie zdołała odzyskać dawnego blasku, na przestrzeni lat doczekała się naśladowców, wśród których na szczególną uwagę zasługuje czerpiący z niej garściami cykl Dungeons. Zapożycza on z Dungeon Keepera zarówno samą ideę oraz mechanikę, jak i inne elementy, pokroju zastąpienia kursora charakterystyczną, szponiastą dłonią.