Seria Dragon's Dogma - seria gier
Seria sandboksowych gier RPG akcji z elementami slashera, rozwijana przez japońską firmę Capcom. Cykl Dragon’s Dogma został stworzony przez doświadczony zespół deweloperski, odpowiedzialny za takie serie, jak Resident Evil, Devil May Cry czy Breath of Fire, w skład którego weszli między innymi reżyser Hideaki Itsuno, producent Hiroyuki Kobayashi oraz projektant Makoto Ikehara. Celem twórców było wykreowanie nowej marki, która łączyłaby otwarty świat, charakterystyczny dla zachodnich gier RPG, ze zręcznościowym systemem walki, typowym dla produkcji japońskiego studia.
Pierwsza część serii, czyli Dragon’s Dogma, ukazała się w 2012 roku na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. Rok później tytuł doczekał się rozszerzonej wersji, zatytułowanej Dragon’s Dogma: Dark Arisen, która najpierw pojawiła się na tych samych platformach, a z czasem trafiła również na inne, w tym na komputery osobiste (w 2016 roku). Nowe wydanie zawierało dodatkową przygodę oraz wszystkie wydane wcześniej rozszerzenia.
W 2013 roku na konsolę PlayStation Vita trafił również darmowy spin-off marki, zatytułowany Dragon’s Dogma Quest. Pozycja stanowiła próbę przeniesienia podstawowych mechanik pierwowzoru w dwuwymiarowe środowisko, przy czym większy nacisk położono w niej na rozgrywkę sieciową oraz elementy strategiczne. Rok 2015 przyniósł premierę jeszcze jednego spin-offu Dragon’s Dogma, czyli gry Dragon’s Dogma Online, w całości skupiającej się na rozgrywce sieciowej. Pod względem mechaniki tytuł nie odbiegał od głównych odsłon cyklu, jednak oferował dużo bardziej rozbudowane opcje tworzenia bohatera oraz jego towarzyszy. Produkcja została oparta na modelu darmowym z opcjonalnymi mikropłatnościami (free-to-play) i była dostępna jedynie na terenie Japonii. Pomimo początkowych sukcesów (w ciągu dziesięciu dni od premiery na rynku japońskim, klient gry został pobrany ponad milion razy), z czasem jej popularność zaczęła słabnąć, aż w grudniu 2019 roku podjęto decyzję o wyłączeniu jej serwerów.
Wreszcie w czerwcu 2022 roku doczekaliśmy się oficjalnej zapowiedzi gry Dragon’s Dogma II, która zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
Akcję cyklu Dragon’s Dogma osadzono w fantastycznej krainie, zamieszkiwanej przez potężne, mityczne bestie. W trakcie rozgrywki wcielamy się w postać znaną jako Arisen, której serce zostało odebrane przez smoka. Od tej pory jej zadaniem staje się dopadnięcie smoka i odzyskanie cennego narządu; nim jednak tego dokona, będzie musiała zmierzyć się z szeregiem innych wyzwań.
Gry spod szyldu Dragon’s Dogma oddają nam do dyspozycji rozległe, otwarte światy. Wędrując przez malownicze plenery, a także liczne grody i osady, wykonujemy rozmaite zadania oraz stawiamy czoła przeciwnikom. W miarę postępów zdobywamy doświadczenie i rozwijamy Arisena w wybranym kierunku, natomiast zarobione pieniądze możemy przeznaczyć na zakup lepszego wyposażenia.
Seria wyróżnia się zręcznościowym i dynamicznym systemem walki, czerpiącym garściami z gatunku slasherów. Dodatkowo do naszej dyspozycji oddano możliwość chwytania adwersarzy w trakcie walki, jak również wspinania się na co większe monstra. Jednocześnie zaimplementowano system pozwalający atakować wybrane części ciała przeciwników, co w znaczący sposób może wpłynąc na przebieg starcia.
Oryginalnie rozwiązano także kwestię kompanów głównej postaci. Protagoniście towarzyszą tak zwane pionki, które można stworzyć samodzielnie lub zwerbować w odpowiednich miejscach, tworząc maksymalnie czteroosobową drużynę. Namiastkę multiplayerowej zabawy stanowi możliwość rekrutacji pionków stworzonych przez innych graczy oraz wypożyczania innym swoich własnych towarzyszy, co skutkuje zdobyciem przez nich dodatkowego doświadczenia oraz wiedzy o świecie.
Podczas gdy pierwsza część serii Dragon’s Dogma działała w oparciu o technologię MT Framework, wcześniej wykorzystaną między innymi w grze Lost Planet 2, druga odsłona cyklu korzysta z silnika RE Engine, który napędzał między innymi takie projekty, jak Resident Evil VII: Biohazard oraz Resident Evil: Village.