Seria Dragon Age - seria gier
Cykl gier RPG osadzonych w uniwersum dark fantasy. Seria została zapoczątkowana i jest rozwijana przez kanadyjskie studio BioWare, znane między innymi z takich projektów, jak dwie pierwsze gry spod szyldu Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Jade Empire czy marka Mass Effect. Produkcje sygnowane logo Dragon Age trafiają przede wszystkim na komputery osobiste i konsole.
Krótka historia serii Dragon Age
Za „ojca” serii Dragon Age uznaje się kanadyjskiego scenarzystę i twórcę gier wideo – Davida Gaidera. Pierwsza gra z cyklu, czyli Dragon Age: Początek, ukazała się w 2009 roku. Tytuł, którego wydaniem zajęła się firma-matka BioWare, czyli Electronic Arts, odniósł sukces artystyczny i komercyjny. Kując żelazo póki gorące, autorzy w krótkim czasie przygotowali nie tylko szereg rozszerzeń do swojego dzieła, lecz również jego pełnoprawną kontynuację – Dragon Age’a II, który ukazał się w marcu 2011 roku. Trzecia część serii, czyli Dragon Age: Inkwizycja, zadebiutowała w listopadzie 2014 roku. Na pełnoprawną czwartą odsłonę cyklu, zatytułowaną Dragon Age: The Veilguard, fani musieli czekać aż 10 lat, bo do 2024 roku.
W międzyczasie marka doczekała się kilku spin-offów. W październiku 2009 roku ukazało się przeglądarkowe Dragon Age: Journeys, w którego ślady w marcu 2011 roku poszło Dragon Age: Legends, zaś w grudniu 2013 roku – Heroes of Dragon Age (wypuszczone również na urządzenia mobilne). W listopadzie 2014 roku pojawiła się natomiast tekstowa przygodówka pod tytułem Dragon Age: The Last Court.
Fabuła w grach z serii Dragon Age
Akcja gier z cyklu Dragon Age toczy się w mrocznym, pełnym magii i fantastycznych ras oraz stworzeń świecie zwanym Thedas. Podczas gdy w pierwszej odsłonie cyklu wcielamy się w Szarego Strażnika broniącego królestwa Ferelden przed tak zwanymi Mrocznymi Pomiotami, w jej kontynuacji możemy prześledzić losy czempiona miasta Kirkwall, w trzeciej odsłonie cyklu stajemy na czele tytułowej Inkwizycji, będącej niejako trzecią stroną konfliktu pomiędzy templariuszami i magami, z kolei w Dragon Age: The Veilguard jako jeden ze Strażników Zasłony musimy znaleźć sposób na zamknięcie wyrwy w barierze oddzielającej świat śmiertelników od świata demonów.
Gameplay w grach z serii Dragon Age
Pomimo że wszystkie główne części serii Dragon Age są RPG-ami inspirowanymi klasyką gatunku, w której powstaniu swój udział miało również studio BioWare, każda kolejna odsłona cyklu wprowadza znaczące zmiany względem poprzedniej.
Dragon Age: Początek to dość klasyczna gra RPG z powolną, taktyczną walką w czasie rzeczywistym i opcją aktywnej pauzy. Druga część serii znacząco zwiększa tempo rozgrywki i eksperymentuje między innymi ze sposobami prowadzenia narracji, z kolei Dragon Age: Inkwizycja przynosi przede wszystkim lokacje o otwartej strukturze. Dragon Age: The Veilguard stanowi natomiast zwrot w kierunku RPG-ów akcji, oferując dynamiczny system walki.
W każdej części serii Dragon Age w miarę postępów nie tylko rozwijamy swoje postacie i gromadzimy dla nich coraz lepsze wyposażenie, lecz również podejmujemy decyzje rzutujące na dalszy przebieg opowieści. Ważną rolę odgrywa w nich także możliwość rekrutowania członków drużyny i romansowania z nimi.
Adaptacje serii Dragon Age
W relatywnie niedługim czasie marka Dragon Age zyskała dużą popularność nie tylko w świecie gier wideo. Wykreowane na jej potrzeby uniwersum wykorzystane zostało m.in. w powieściach autorstwa Davida Gaidera (np. Dragon Age: Utracony Tron) oraz mini-serialu internetowym Dragon Age: Redemption. Powstał również szereg pobocznych produktów związanych z Dragon Age, takich jak gra fabularna (pen & paper) i karciana czy choćby figurki z wizerunkami bohaterów.