Seria Dracula - seria gier
Cykl gier przygodowych, których fabuła luźno nawiązuje do legend o wampirach i powieści Brama Stokera „Drakula”. Serię wykreowało studio Wanadoo, a obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu francuskiej firmy Anuman Interactive.
Pierwsza gra z cyklu – Dracula: Resurection ukazała się w 2000 roku. Twórcy zdecydowali się przedstawić graczom historię, będącą kontynuacją przygód bohaterów powieści Brama Stokera. Produkcja spotkała się z dosyć chłodnym przyjęciem wśród graczy i krytyków głównie za sprawą przestarzałej oprawy wizualnej. Nie zniechęciło to jednak deweloperów z Wanadoo, którzy jeszcze w tym samym roku przygotowali sequel – Dracula 2: The Las Sanctuary. Nowy rozdział w historii serii otworzyła wydana w 2008 roku gra Dracula 3: The Path of the Dragon wyprodukowana przez specjalizujące się w przygodówkach studio Kheops (The Egyptian Prophecy, Return to Mysterious Island, Nostradamus: The Last Prophecy). Na kolejną zmianę dewelopera wydawca – firma Microids/Anuman Interactive – zdecydował się wraz z rozpoczęciem prac nad dylogią - Dracula 4: The Shadow of the Dragon i Dracula 5: The Blood Legacy, której stworzenie powierzono ekipie studia Kaolabs.
Scenariusz gier z cyklu Dracula nawiązuje do wątków powieści Dracula oraz ludowych podań o wampirach. Pod względem fabularnym pierwsze trzy części serii łączą się w spójną całość. Z kolei Dracula 4: The Shadow of the Dragon i Dracula 5: The Blood Legacy stanowią bezpośredni sequel Dracula 3: The Path of the Dragon (choć nie są powiązane z wydarzeniami przedstawionymi w Dracula: Resurection i Dracula 2: The Las Sanctuary).
Akcja trzech pierwszych odsłon cyklu osadzona została na przełomie XIX i XX wieku, a głównym bohaterem jest znany z kart powieści Brama Stokera młody prawnik – Jonathan Harker. W przypadku części czwartej i piątej wydarzenia toczą się we współczesności, a gracze kierują poczynaniami kustoszki Ellen Cross.
Wzorem klasycznych gier przygodowych, rozgrywka skupia się przede wszystkim na eksplorowaniu lokacji, rozmowach z bohaterami niezależnymi oraz rozwiązywaniu łamigłówek. Twórcy sięgnęli też po doskonale znany miłośnikom gatunku interfejs typu point'n'click.