Seria Donkey Kong - seria gier
Seria gier zręcznościowych z tytułowym gorylem w roli tytułowej. Cykl został wykreowany przez firmę Nintendo i zalicza się do najważniejszych marek w jej portfolio.
Historia serii Donkey Kong
Geneza serii sięga roku 1981 i wydanej na automaty gry pod tytułem Donkey Kong autorstwa Shigeru Miyamoto, w której zadebiutowali zarówno Donkey Kong, jak i Mario. Kolejne lata przyniosły dwie nowe odsłony marki: Donkey Kong Junior (1982) oraz Donkey Kong 3 (1983). Następnie przez dekadę deweloperzy z Nintendo pod wodzą Shigheru Miyamoto koncentrowali się na rozwoju cyklu Mario Bros., a Donkey Kong trafił na bocznicę. Sytuację zmieniło dopiero ukazanie się gry Donkey Kong Country w 1993 roku, która okazała się jednym z największych przebojów konsoli Super Nintendo Entertainment System.
W ciągu następnych lat marka była rozwijana zarówno w ramach pojedynczych produkcji, jak i podcykli pokroju Donkey Kong Country, Donkey Kong Land, Donkey Kong Racing, Mario vs. Donkey Kong czy rytmiczna podseria Donkey Konga. Ogółem ukazało się kilkadziesiąt gier spod tego szyldu, które w znakomitej większości trafiły wyłącznie na konsole produkowane przez Nintendo.
Bohater, gameplay i grafika w cyklu Donkey Kong
Głównym bohaterem gier z serii Donkey Kong jest tytułowy goryl. Choć w pierwszych odsłonach cyklu pełnił on rolę głównego przeciwnika, to z czasem zyskał status protagonisty. W poszczególnych produkcjach towarzyszą mu także inne postacie, jak Donkey Kong Jr., Cranky Kong, Diddy Kong, Dixie Kong czy King K. Rool.
Poszczególne gry z cyklu różnią się pod względem mechaniki. Najczęściej są to platformówki 2D lub 3D. Zdarzają się jednak także wyścigi, bijatyki, a nawet gry logiczne. Na ogół pozycje te oferują możliwość zabawy w pojedynkę oraz w towarzystwie innych graczy.
Oprawa audiowizualna serii Donkey Kong ewoluowała wraz z rozwojem marki i technologii. Początkowo gry z Donkey Kongiem oferowały jedynie prostą, dwuwymiarową grafikę i podkład muzyczny w formacie midi. Współczesne produkcje odznaczają się zazwyczaj atrakcyjną, trójwymiarową grafiką w kreskówkowym stylu.