Seria Divinity - seria gier
Seria osadzonych w świecie fantasy gier RPG. Cykl stanowi najważniejszą autorską markę w portfolio belgijskiego Larian Studios. Niemniej, w jego rozwoju wzięły udział również inne zespoły, na czele z Logic Artists, które współtworzyło jego niewydany spin-off.
Krótka historia serii Divinity
Skromne początki marki Divinity
Pierwsza odsłona serii, czyli Divine Divinity, została wydana w 2002 roku. Tytuł spotkał się z ciepłym przyjęciem wśród miłośników klasycznych RPG-ów, co zachęciło ekipę Larian Studios do rozwinięcia stojącej za nim koncepcji. Efektem tego była gra Beyond Divinity, wypuszczona w 2004 roku.
Pełnoprawna kontynuacja, zatytułowana Divinity II: Ego Draconis, ujrzała światło dzienne w 2009 roku. Na tle poprzedniczek wyróżniała się ona przede wszystkim za sprawą gruntownie odmienionej oprawy graficznej. Gra doczekała się dodatku – Divinity II: Flames of Vengeance (2010), a także edycji rozszerzonej – Divinity II: The Dragon Knight Saga (2011). W 2013 roku twórcy pokusili się o kolejny spin-off pod tytułem Divinity: Dragon Commander, wzbogacający rozgrywkę o elementy strategiczne.
Od Original Sin na szczyt
Piątą grą spod tego szyldu było sfinansowane m.in. poprzez Kickstartera Divinity: Original Sin. Produkcja zadebiutowała w 2014 roku, podbijając serca fanów cyklu i gatunku. W 2015 roku pojawiło się Divinity: Original Sin – Enhanced Edition, czyli udoskonalona wersja dzieła z 2014 roku, wzbogacona o nową zawartość i ulepszenia graficzne, a także przystosowana do rozgrywki na padzie; pozycja ta ukazała się bowiem zarówno na komputerach osobistych, jak i na PlayStation 4 oraz Xboksie One.
W 2017 roku pojawiła się kolejna odsłona serii, będąca kontynuacją Grzechu Pierworodnego, czyli Divinity: Original Sin II. Tytuł zadebiutował najpierw na komputerach osobistych, a z czasem doczekał się wydania Definitive Edition, które trafiło również na PlayStation 4, Xboksa One, Nintendo Switch oraz urządzenia mobilne firmy Apple. Pozycja ta powtórzyła sukces artystyczny i komercyjny poprzedniczki.
W 2019 roku zapowiedziano jeszcze jeden spin-off cyklu, pod tytułem Divinity: Fallen Heroes, przygotowywany we współpracy ze studiem Logic Artists. Produkcja mająca przywodzić na myśl taktyczną serię XCOM, ostatecznie nie doczekała się wydania – prace nad nią zostały wstrzymane nieco ponad pół roku po jej oficjalnej zapowiedzi.
Świat i fabuła cyklu Divinity
Akcja gier z serii Divinity toczy się w Rivellonie – uniwersum high fantasy, zamieszkiwanym m.in. przez ludzi, smoki, gobliny, zjawy i demony. Fabuła poszczególnych części przedzielona jest cezurą czasu, co pozwoliło twórcom na przedstawienie całkowicie odrębnych historii. W poszczególnych produkcjach nie brakuje jednak odwołań do ich poprzedniczek, a także easter eggów. Na przykład w Divinity: Original Sin mamy okazję spotkać popularnego wśród fanów maga Arhu jeszcze sprzed przemiany w kota, czy podróżującego w czasie impa Zixzaxa.
Gameplay w grach z serii Divinity
Rozgrywka w większości gier z cyklu Divinity bazuje na rozwiązaniach charakterystycznych dla klasycznych, izometrycznych RPG-ów. Gracze wcielają się w postacie, które wykonują zadania zlecane przez bohaterów niezależnych, eksplorują lokacje, walczą z przeciwnikami i rozwijają posiadane umiejętności.
Podczas gdy w Divine Divinity sterujemy tylko jedną postacią, w Beyond Divinity otrzymujemy do dyspozycji dwójkę głównych bohaterów, z kolei Divinity: Original Sin i jego następca wprowadziło możliwość skomponowania pełnoprawnej drużyny. Co zaś tyczy się systemu walki – dwie pierwsze części serii stawiały na potyczki w czasie rzeczywistym i aktywną pauzę, natomiast pierwszy i drugi Grzech Pierworodny wprowadziły do serii turowe starcia.
Wyjątek stanowi Divinity II: Ego Draconis, któremu za sprawą trzecioosobowej perspektywy (TPP) oraz dynamicznej walki w czasie rzeczywistym, bliżej było chociażby do serii Gothic czy The Elder Scrolls. Ponadto tytuł ten umożliwiał transformację w smoka, co wyróżniało go na tle wyżej wymienionych marek.
Coop i inne tryby gry
Pierwsze części serii Divinity oferowały wyłącznie kampanie fabularne dla pojedynczego gracza. Począwszy od Grzechu Pierworodnego do cyklu zawitały moduły multiplayerowe, pozwalające na rozgrywkę z innymi osobami przez Internet lub na podzielonym ekranie.
Grafika w serii Divinity
Warstwa techniczna cyklu zmieniała się na przestrzeni lat. Pierwsze odsłony serii posiadały dwuwymiarową grafikę z rzutem izometrycznym. W Divinity II: Ego Draconis zastosowano jednak trójwymiarową oprawę wizualną, generowaną przez silnik Gamebryo. Divinity: Original Sin, wracając do rozwiązania znanego z pierwszej części, sięgnęło po rzut izometryczny, ale pozostało przy grafice 3D z możliwością przybliżania i obracania kamery.
Sukces marki Divinity
Seria Divinity stanowi przykład cyklu, któremu po skromnych początkach udało się wedrzeć na szczyt popularności. Przełom przyszedł wraz z pojawieniem się Divinity: Original Sin – zgodnie z szacunkami, do października 2018 roku produkcja ta miała znaleźć do 2 milionów odbiorców. Prawdziwy rekord natomiast przyniosło Divinity: Original Sin II, w ciągu trzech pierwszych tygodni znajdujące ponad 1,2 miliona nabywców.