Seria Diablo - seria gier
Seria gier action RPG uznawana przez wielu fanów za absolutny kanon tego gatunku. Markę wykreowała amerykańska firma Blizzard Entertainment, odpowiedzialna za powstanie wszystkich głównych odsłon cyklu.
Pierwsza gra z serii, Diablo, ukazała się w 1996 roku na komputerach PC i niemal natychmiast zyskała sympatię tysięcy graczy. Zaowocowało to m.in. konwersją na konsolę PlayStation oraz dodatkiem Hellfire, a także wydanym cztery lata później sequelem – Diablo II, do którego również przygotowano rozszerzenie – Lord of Destruction. Prace nad kolejną pełną odsłoną cyklu trwały przeszło 11 lat. Ostatecznie premiera Diablo III na PC miała miejsce w 2012 roku, a na konsole Xbox 360 i PlayStation 3 w 2013. Rok później pojawiło się specjalne wydanie zatytułowane Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition, przeznaczone dla graczy posiadających Xboksa One, Xboksa 360, PlayStation 4 lub PlayStation 3. Warto zaznaczyć, że zakup tej edycji dla graczy konsolowych jest jedyną możliwością zagrania w dodatek Reaper of Souls, gdyż nie wydano go w wersji samodzielnej. W 2017 roku światło dzienne ujrzała kolejna edycja specjalna zatytułowana Diablo III: Eternal Collection, zawierająca pakiet Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition rozszerzony o dodatek Przebudzenie Nekromantów. Podobnie jak poprzednia, ta również została przygotowana z myślą o konsolach – PlayStation 4 i Xbox One – do których rok później dołączyli posiadacze Nintendo Switch. W listopadzie 2018 roku podczas popularnego konwentu BlizzCon zapowiedziano spin-off serii przeznaczony na urządzenia mobilne – Diablo Immortal (premiera w 2022). Za jego powstanie po części odpowiada również chińska firma NetEase, specjalizująca się w skierowanych na rynek wschodnioazjatycki produkcjach typu free-to-play. Rok później ogłoszono prace nad czwartą pełnoprawną odsłoną cyklu – Diablo IV powróciło do mrocznych korzeni serii, a w jego powstaniu czynny udział brało kilku byłych pracowników CD Projekt RED.
Serię zalicza się do gatunku action RPG – wszystkie odsłony łączą w sobie elementy typowe dla hack'n'slasha (dynamiczne walki w czasie rzeczywistym) oraz RPG (rozwój bohatera, misje, mnogość przedmiotów i broni itp.). Fabuła Diablo koncentruje się wokół walki z tytułowym demonem, próbującym wyswobodzić się z niewoli i zawładnąć fantastycznym światem Sanktuarium. Wydarzenia z drugiej części związane są bezpośrednio z fabułą poprzedniczki, okazuje się bowiem, że pokonanie Diablo było jedynie pozorne, a tytułowy demon, odzyskawszy pełnię siły, planuje wyzwolenie braci – Baala i Mefisto. Akcja trzeciej odsłony rozpoczyna się dwadzieścia lat po wydarzeniach znanych z Diablo II, kiedy to tajemnicza kometa spada z nieba i trafia prosto w katedrę w mieście Tristram, budząc tym samym armię demonów. Historia Diablo Immortal ma miejsce pomiędzy wydarzeniami znanymi z Diablo II: Lord of Destruction oraz Diablo III, i opowiada o walce z pozostałym przy życiu demonem imieniem Skarn, będącym przybocznym Diablo.
Wspólną cechą gier z serii jest możliwość pokierowania poczynaniami śmiałka, który musi przeciwstawić się złu. Gracz ma do wyboru kilka klas postaci o rożnych umiejętnościach i stylu walki. W trakcie zabawy bohater gromadzi doświadczenie, co pozwala zwiększyć jego współczynniki psychofizyczne oraz opanować nowe zdolności. Przemierzając rozległe, pełne przeciwników lokacje może też zdobyć cenne przedmioty, w tym wiele rodzajów magicznych broni i pancerzy. Oprawa graficzna wszystkich części, ukazująca świat gry w rzucie izometrycznym, wyróżnia się wyjątkowo mroczną stylistyką. Przedstawione w grze lokacje generowane są losowo, dzięki czemu za każdym razem wyglądają nieco inaczej.
Wraz z premierą Diablo III, która stała się jednym z największych wydarzeń branży na przestrzeni kilku lat, cykl przeszedł poważne zmiany. Poza zdecydowanie poprawioną warstwą wizualną (zmienioną na bardziej baśniową), w grze pojawił się szereg elementów społecznościowych, pozwalających m.in. na handel wirtualnymi przedmiotami oraz pojedynki w systemie PvP (gracz kontra gracz). Nowością jest również system towarzyszy, unikalne dla każdej postaci źródło mocy (szaman – mana, mnich – siła duchowa, itp.), bądź też możliwość wcielenia się w dowolnie wybraną przez gracza płeć dla każdej z dostępnych klas.
Niezwykła popularność serii znalazła swoje odzwierciedlenie również w innych mediach. W uniwersum Diablo osadzono wiele komiksów oraz książek, poszerzających lore serii.
Szacuje się, że gracze zakupili prawie 50 milionów kopii gier z serii Diablo (z czego sama trzecia część to ponad 30 milionów egzemplarzy).