Seria Devil May Cry - seria gier
Seria gier akcji z rozgrywką nastawioną na widowiskowe sekwencje walki, uznawana za jedne z najlepszych slasherów na rynku. Devil May Cry zalicza się do grona najważniejszych marek w portfolio wydawniczym japońskiej firmy Capcom.
Pomysłodawcą serii, według pierwotnych założeń mającej być spin-offem cyklu Resident Evil, jest Hideki Kamiya. Projekt Devil May Cry ostatecznie przekształcono w zupełnie nową markę, która zadebiutowała w 2001 roku na konsoli PlayStation 2. Część druga ukazała się na tej samej platformie dwa lata później, a w 2019 doczekała się wydania na Nintendo Switch. Trzecia odsłona, zatytułowana Devil May Cry 3: Dante’s Awakening, miała swoją premierę w 2005 na PS2, w 2006 na PC, a w 2020 na Switcha. Po wypuszczeniu Devil May Cry 4 (2008 r., w wersjach na PC, PS3 i Xboksa 360) szefostwo firmy Capcom podjęło decyzję o konieczności gruntownej zmiany. Jej efektem okazał się reboot serii w 2013 roku, kiedy swoją premierę miał DmC: Devil May Cry autorstwa studia Ninja Theory. Oczekiwanie na tytuł urozmaicono w 2012 roku poprzez Devil May Cry HD Collection, czyli wydanie zawierające zremasterowane wersje pierwszych trzech odsłon (które ukazało się również w 2018 na PC, PS4 i Xboksa One). Ciepłe przyjęcie restartu serii sprawiło, że w dwa lata później na PlayStation 4 i Xboksie One pojawiło się DmC: Devil May Cry Definitive Edition, zawierające wszystkie dotychczas wydane dodatki do DmC: Devil May Cry wraz z kilkoma elementami przygotowanymi specjalnie na rzecz tej wersji (m.in. tryb Turbo). W tym samym roku gracze mieli okazję nabyć Devil May Cry 4: Special Edition, czyli ulepszoną wersję czwartej odsłony serii, przeznaczoną na PC, PlayStation 4 i Xboksa One. Poza poprawioną grafiką twórcy pokusili się również o udostępnienie trzech nowych grywalnych postaci. Pełnoprawna piąta odsłona cyklu, Devil May Cry 5, ukazała się w 2019 roku na PC i konsole ósmej generacji. Jej akcję osadzono tuż po wydarzeniach z Devil May Cry 4, a do dyspozycji otrzymaliśmy trzech grywalnych bohaterów. Za stworzenie tytułu odpowiadali twórcy pierwszych odsłon, z Hideakim Itsuno (Dragon’s Dogma) na czele.
Motywem przewodnim fabuły gier z cyklu Devil May Cry jest zemsta, jakiej główny bohater – Dante – pragnie dokonać na demonach winnych śmierci matki i skorumpowania brata. Aby osiągnąć swój cel, heros musi przebijać się przez hordy wrogów i pokonywać kolejnych bossów stających mu na drodze. Zmiana w dotychczasowo prowadzonej fabule nadeszła wraz z pojawieniem się na rynku czwartej odsłony serii. Gracz wciela się w niej w nowego bohatera, Nero, będącego świadkiem mordu dokonanego na swoich braciach przez protagonistę poprzednich odsłon. Motywem przewodnim pozostaje więc zemsta, jednak ukazana z innej perspektywy. Devil May Cry 5 prezentuje dalsze losy Dantego oraz Nero, a także nowej postaci, znanej jako V. Mężczyźni ponownie mierzą się z hordami demonów oraz innymi atakującymi nasz świat potworami.
Do tej pory rozgrywka była nastawiona jedynie na zabawę solową, jednak w najnowszej odsłonie serii po raz pierwszy pojawia się oparty na kooperacji tryb multiplayer, stawiający na starcia z licznymi przeciwnikami. Wyzwanie dla gracza stanowi nie tylko pokonanie wrogów w możliwie najkrótszym czasie, ale także zaprezentowanie efektownego stylu walki, który podlega ocenie po ukończeniu każdego etapu.
Początkowe cztery odsłony cyklu korzystały z kolejnych wersji autorskiego silnika – DMC. Wraz ze zmianą zespołu deweloperskiego zdecydowano się także na zmianę technologii. W DmC: Devil May Cry zastosowano więc popularny silnik Unreal Engine 3 (wykorzystany również we wcześniejszej grze studia Ninja Theory - Enslaved: Odyssey to the West). Z kolei Devil May Cry 5 korzysta z RE Engine, silnika stworzonego specjalnie z myślą o Resident Evil 7: Biohazard, pozwalającego na zaimplementowanie do gry fotorealistycznej grafiki.
Do popularyzacji marki Devil May Cry poza światem gier wideo przyczyniły się m.in. dwie powieści pióra Shinya Goikedy, seria komiksów wydawnictwa Dreamwave Productions oraz 12-odcinkowy serial anime. W 2011 roku wytwórnia Screen Gems ogłosiła rozpoczęcie prac nad filmową adaptacją, jednak od tego czasu na jej temat ukazało się niewiele informacji.