Seria Dead Island - seria gier
Seria gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), łącząca elementy zombie-slashera i RPG. Cykl został zapoczątkowany przez polskie studio Techland, a następnie jego rozwojem zajęły się inne zespoły, pracujące na zlecenie wydawcy i właściciela praw do marki – firmy Deep Silver.
Fabuła gier z cyklu Dead Island koncentruje się wokół wątku przetrwania w świecie opanowanym przez żywe trupy. Gracze wcielają się w nielicznych pozostałych przy życiu ludzi, a ich zadaniem jest stawienie czoła hordom zombie, zapewnienie sobie bezpieczeństwa oraz pomoc innym, którzy oparli się zarazie. Wspólne elementy gier z serii Dead Island to m.in. akcja prezentowana z perspektywy pierwszej osoby (FPP) i otwarta struktura świata (sandbox). Gracze mają dużą swobodę w eksplorowaniu terenu i wykonywaniu zadań. Podczas zabawy rozwijają oni umiejętności postaci, a także modyfikują arsenał wykorzystywany do walki z zombie (których eliminują głównie przy pomocy broni białej).
Dead Island i Dead Island Riptide działały w oparciu o autorski silnik Techlandu, czyli Chrome Engine. Twórcy Dead Island 2 postawili natomiast na technologię Unreal Engine 4.
Prace nad pierwszym Dead Island rozpoczęły się w 2008 roku. Z uwagi na brak zainteresowania wydawców oraz zaangażowanie zespołu deweloperskiego w takie produkcje jak Call of Juarez: Więzy Krwi czy nail'd, jego realizacja została czasowo wstrzymana. Po tym jak firma Deep Silver zdecydowała się wydać ów projekt, twórcy powrócili do niego, jednocześnie wprowadzając szereg zmian w pierwotnych założeniach. Za sprawą niezwykle ciepło przyjętego zwiastuna (najlepszy trailer 2011 roku wg redakcji serwisu gametrailers.com), powstająca gra wzbudziła duże zainteresowanie na kilka miesięcy przed premierą. Ostatecznie tytuł trafił na sklepowe półki we wrześniu 2011 roku. Mimo umiarkowanie dobrych recenzji krytyków, polski zombie-slasher zyskał dużą popularność wśród graczy (sprzedano ponad 5 milionów egzemplarzy gry). Odniesiony przez niego sukces zachęcił autorów do przygotowania kontynuacji – Dead Island Riptide – która zadebiutowała w 2013 roku. Po jej premierze ostatecznie rozeszły się drogi studia Techland i zapoczątkowanego przez nie cyklu.
W 2014 roku światło dzienne ujrzał spin-off serii pod tytułem Escape Dead Island, za którego opracowaniem stał zespół Fatshark. Ta przygodowa gra akcji TPP nie doczekała się zbyt ciepłego przyjęcia. Nieco lepiej pod względem artystycznym poradził sobie następny spin-off cyklu, czyli wydany w 2016 roku beat’em up pod tytułem Dead Island Retro Revenge, stworzony przez Empty Clip Studios. W tym samym roku zadebiutowały również zremasterowane wersje dwóch pierwszych produkcji, czyli Dead Island: Definitive Edition i Dead Island: Riptide - Definitive Edition. Rok 2018 natomiast przyniósł premierę jeszcze jednej pobocznej części serii, czyli mobilnego tower defense zatytułowanego Dead Island: Survivors. W międzyczasie trwały też prace nad utrzymanym w konwencji MOBA Dead Island: Epidemic, jednak ostatecznie zostały one wstrzymane.
Pełnoprawne Dead Island 2 zostało zapowiedziane w czerwcu 2014 roku, jednak na przestrzeni kolejnych lat tytuł utknął w tak zwanym deweloperskim piekle, przechodząc z rąk do rąk. Początkowo projektem zajmowało się niemieckie studio Yager Development, następnie przejęło go Sumo Digital, a w 2019 roku dowiedzieliśmy się, że trafił on w ręce Dambuster Studios. Ostatniemu z wymienionych zespołów udało się doprowadzić projekt do końca, dzięki czemu Dead Island 2 mogło w końcu zadebiutować w 2023 roku.
Popularność marki Dead Island znalazła swoje odbicie także w innych sferach kultury masowej. Specjalizujący się w horrorach i thrillerach pisarz Mark Morris (znany również jako J.M. Morris) pokusił się o powieść bazującą na fabule gry, z kolei Lions Gate Entertainment, Motion Picture Group, Sean Daniel Company oraz Sunny Field Productions planowały nawet jej adaptację filmową.