Seria Counter-Strike - seria gier
Seria sieciowych strzelanin FPP, wywodząca się z fanowskiej modyfikacji do gry Half-Life pod tym samym tytułem. Counter-Strike, do którego prawa znajdują się w rękach firmy Valve, jest uznawany za jedną z najważniejszych marek w świecie e-sportu.
Historia serii Counter-Strike
„Ojcami” cyklu Counter-Strike są Minh „Gooseman” Le oraz Jess „Cliffe” Cliffe. Już na etapie otwartych beta-testów moda, z którego wywodzi się seria, firma Valve zaczęła wspierać autorów w ich wysiłkach; w 2000 roku postanowiła zaś nabyć prawa do marki Counter-Strike. Dzięki temu jeszcze w tym samym roku prace nad modyfikacją dobiegły końca, natomiast trzy lata później została ona wydany jako odrębna gra.
W 2004 roku wypuszczono rozszerzoną wersję Counter-Strike’a, czyli Condition Zero, wzbogaconą o tryb single player. W 2005 roku ukazał się Counter-Strike: Source – odświeżenie oparte na tytułowym silniku Source. Rok 2012 przyniósł premierę Counter-Strike’a: Global Offensive, czyli jeszcze jednego odświeżenia oryginalnego Counter-Strike’a, które ukazało się nie tylko na komputerach osobistych, lecz również na konsolach (PlayStation 3 oraz Xbox 360). Wreszcie w 2023 roku światło dzienne ujrzała pełnoprawna, druga część serii, zatytułowana Counter-Strike 2.
W międzyczasie cykl doczekał się spin-offów, jak wydany w 2008 roku Counter-Strike: Online i wypuszczony pięć lat później Counter-Strike: Online 2 czy Counter-Strike Nexon: Zombies z 2014 roku.
Gameplay w grach z cyklu Counter-Strike
Cykl Counter-Strike został wykreowany z myślą o multiplayerowej rozgrywce, toteż możliwości gry jednoosobowej zostały w nim znacznie ograniczone (najczęściej do rywalizacji z botami kontrolowanymi przez komputerową sztuczną inteligencję). Fabuła również jest zaledwie luźno naszkicowana, ukazując zmagania pomiędzy terrorystami i jednostką antyterrorystyczną.
W trakcie rozgrywki gracze dzielą się na dwie drużyny – jedną stanowią terroryści, a drugą antyterroryści. Zależnie od wybranej strony konfliktu i wariantu zabawy, celem może być np. ucieczka, odbicie zakładników, umiejscowienie bądź zdezaktywowanie ładunku wybuchowego. Starcia toczone są w rundach, a wygrywa zespół, który jako pierwszy zdoła osiągnąć wyznaczone zadania lub wyeliminuje wszystkich członków wrogiej drużyny.
Sukces serii Counter-Strike
Proste zasady i jednocześnie gigantyczna popularność cyklu Counter-Strike przełożyły się na zainteresowanie ze strony e-sportu. Gry z opisywanej serii są stałym elementem wielu lig i turniejów, w tym chociażby Electronic Sports World Cup (ESWC), World Cyber Games (WCG) czy Intel Extreme Masters (IEM).