Seria Control - seria gier
Seria gier akcji utrzymanych w klimatach przywodzących na myśl serial Z Archiwum X. Cykl został wykreowany przez Remedy Entertainment – fińskie studio deweloperskie, mające w portfolio również takie marki, jak Alan Wake czy Quantum Break oraz dwie pierwsze części serii Max Payne.
Krótka historia serii Control
Pierwsza produkcja spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Control, zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One w sierpniu 2019 roku, z kolei w lutym 2021 roku trafiła na PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S. W międzyczasie gra doczekała się szeregu aktualizacji i dwóch dodatków fabularnych (The Foundation oraz AWE), a w konsekwencji – kompletnego wydania zatytułowanego Control Ultimate Edition; to ostatnie trafiło na wszystkie platformy, na jakie wydano pierwowzór, a także na Nintendo Switch (w wersji działającej w chmurze).
Control odniosło sukces artystyczny i komercyjny. W parze z wysokimi ocenami od graczy i branżowych mediów szły równie wysokie słupki sprzedaży. Do lutego 2024 roku sprzedano ponad 4 miliony egzemplarzy gry, co przyniosło ponad 100 milionów euro przychodu.
O tym, że Remedy Entertainment przymierza się do stworzenia pełnoprawnej drugiej części serii, po raz pierwszy usłyszeliśmy w listopadzie 2022 roku. Jej premiera była jednak pieśnią na tyle odległej przyszłości, że w międzyczasie zdążył wyjść z cienia inny projekt osadzony w tym uniwersum. Mowa o kooperacyjnej strzelance pod tytułem FBC: Firebreak, którą oficjalnie zapowiedziano w październiku 2024 roku.
Fabuła w grach z serii Control
Akcja gier spod szyldu Control toczy się w uniwersum science fiction. Opowiadane w nich historie obracają się wokół tajemniczej agencji znanej jako Federalne Biuro Kontroli, której siedziba główna, czyli betonowy wieżowiec zwany Najstarszym Domem, mieści się w Nowym Jorku. W pierwszej części serii wcielamy się w Jesse Faden, która tuż po tym, jak baza FBK zostaje zaatakowana przez siły nie z tego świata, zostaje obwołana dyrektorką agencji. Od tej pory jej zadaniem jest rozprawienie się z agresorami.
W FBC: Firebreak wcielamy się natomiast w członków tytułowego oddziału, który podczas inwazji sił pozaziemskich na Najstarszy Dom, jako pierwszy wkracza do akcji, by zneutralizować najeźdźców.
Gameplay w grach z serii Control
W pierwszej odsłonie cyklu Control akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP), a podczas rozgrywki przemierzamy brutalistyczne lokacje, które często ulegają przeobrażeniom na naszych oczach. Po drodze rozprawiamy się z przeciwnikami, korzystając z futurystycznego pistoletu i nadnaturalnych zdolności Jesse, na czele z telekinezą czy umiejętnością lewitacji. Skojarzenia z gatunkiem metroidvania budzi natomiast konieczność wracania do już odwiedzonych obszarów, by dzięki nowym zdolnościom docierać do niedostępnych wcześniej miejsc.
FBC: Firebreak znacząco różni się pod względem schematu rozgrywki od pierwowzoru. Mamy bowiem do czynienia ze strzelanką FPP, w której kluczem do sukcesu jest eliminacja hord przeciwników przy użyciu różnorodnego arsenału oraz współpraca z pozostałymi członkami trzyosobowego oddziału, w których wcielają się inni gracze.
Silnik i grafika w grach z cyklu Control
Gry z serii Control działają w oparciu o silnik Northlight, czyli autorską technologię studia Remedy Entertainment, która napędzała również między innymi takie projekty, jak Quantum Break czy Alan Wake 2.