Seria Company of Heroes - seria gier
Seria strategii czasu rzeczywistego (RTS), osadzonych w realiach II wojny światowej. Marka Company of Heroes znajduje się w rękach firmy SEGA, a pieczę nad jej rozwojem sprawuje studio Relic Entertainment.
Twórcami Company of Heroes są Josh Mosqueira i Quinn Duffy. Pierwsza odsłona cyklu ukazała się w 2006 roku na komputerach osobistych. Tytuł spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem, o czym świadczy bardzo wysoka średnia ocen krytyków (93/100 w serwisie Metacritic). W odpowiedzi na zainteresowanie graczy, deweloperzy z Relic Entertainment przygotowali dwa samodzielne dodatki: Company of Heroes: Opposing Fronts (2007) i Company of Heroes: Tales of Valor (2009). W 2010 roku ruszyły również testy sieciowej gry Company of Heroes Online (tylko w Korei Południowej), która jednak nie wyszła poza fazę open-beta. W maju 2012 oficjalnie zapowiedziano sequel – Company of Heroes 2, jednak kłopoty finansowe koncernu THQ postawiły projekt pod znakiem zapytania. Ostatecznie w styczniu 2013 roku prawa do marki wraz z projektem oraz całym studiem Relic Entertainment wykupiła firma SEGA za kwotę 26,6 mln dolarów. Nowy wydawca zapewnił środki na dokończenie produkcji, która trafiła do sprzedaży w czerwcu 2013 r. Tytuł odniósł sukces i doczekał się szeregu dodatków, na czele z trzema dużymi rozszerzeniami: Company of Heroes 2: The Western Front Armies (2014), Company of Heroes 2: Ardennes Assault (2014) oraz Company of Heroes 2: The British Forces (2015). Trzecia część serii – Company of Heroes 3 – zadebiutowała w lutym 2023 roku. Była to zarazem pierwsza odsłona cyklu, która pojawiła się na konsolach (PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S).
W produkcjach spod szyldu Company of Heroes gracze mogą zmierzyć się ze scenariuszami bazującymi na autentycznych operacjach militarnych z okresu II wojny światowej. Pierwsza część serii została osadzona na froncie zachodnim, w drugiej areną zmagań jest Europa wschodnia, z kolei trzecia odsłona cyklu prezentuje śródziemnomorski teatr działań.
Rozgrywka w Company of Heroes w dużej mierze opiera się na mechanice znanej z cyklu Warhammer 40,000: Dawn of War. W dwóch pierwszych częściach serii gracze dowodzą relatywnie niewielkimi oddziałami (poziom kompanii) i zarządzają ograniczonymi zasobami amunicji, paliwa oraz ludzi, pozwalającymi rekrutować nowe jednostki lub modyfikować już posiadane, aktywować specjalne umiejętności czy też wznosić budynki w bazie. Wielkość generowanych zasobów zależy bezpośrednio od kontrolowanego terenu. Trzecia odsłona cyklu przyniosła istotną nowość w postaci mapy kampanii, na której gracze mogą podejmować decyzje o znaczeniu strategicznym; wydane w tym miejscu rozkazy rzutują na ogólną sytuację na froncie, a także znajdują odzwierciedlenie w przebiegu poszczególnych bitew.
Gry z serii Company of Heroes wyróżniają się widowiskową oprawą audiowizualną, znacznie przewyższającą to, co prezentuje wiele produkcji pokrewnych gatunkowo. Duża w tym zasługa autorskiej technologii studia Relic Entertainment – silnika Essence Engine.