Seria Command & Conquer - seria gier
Osadzona w realiach science fiction seria strategii czasu rzeczywistego (RTS). Cykl został wykreowany przez ekipę Westwood Studios, jednak obecnie marka stanowi własność koncernu Electronic Arts, rozwijającego ją w oparciu o własne studia deweloperskie (m.in. Victory Games i EA Phenomic).
Pierwszą grę z serii – Command & Conquer, znaną również z podtytułem Tiberian Dawn – wydano w 1995 roku na komputerach PC. Zapoczątkowała ona sub-cykl Tiberian, który na przestrzeni 25 lat doczekał się czterech odsłon głównych oraz szeregu rozszerzeń, a także odrębnej produkcji przeglądarkowej Command & Conquer: Tiberium Alliances (2011). Niemal równolegle rozpoczęły się prace nad drugim odgałęzieniem marki: sub-cyklem Red Alert, składającym się obecnie z trzech gier (pomijając dodatki i odświeżoną wersję pierwszej odsłony). W 2003 roku ukazała się produkcja o podtytule Generals, która według pierwotnych planów miała przeistoczyć się w kolejną serię, jednak ostatecznie zmieniono założenia jej sequela i wydano go jako wspomniane Tiberium Alliances. W 2018 ukazało się Command & Conquer: Rivals, pierwsza część serii skierowana tylko na urządzenia mobilne i skupiająca się na rywalizacji dwóch graczy. Rok 2020 z kolei zaowocował dwoma remasterami klasycznych produkcji z lat 90., czyli Command & Conquer Remastered oraz Command & Conquer: Red Alert Remastered, oferujących zupełnie nową oprawę audiowizualną, przy jednoczesnym zachowaniu kluczowych elementów oryginału. Warto zaznaczyć, że marka miała zawierać znacznie więcej odsłon, jednak liczne projekty spod jej szyldu zostały anulowane.
Poszczególne sub-cykle Command & Conquer nie tylko nie łączą się fabularnie, ale nawet przedstawiają odrębne wizje świata. Akcja Tiberian toczy się w przyszłości, gdzie powołane przez ONZ siły Global Defence Initiative toczą walkę z organizacją terrorystyczną - Bractwem Nod pod wodzą Kane'a. Red Alert prezentuje alternatywną wizję historii, w której Albertowi Einsteinowi udało się zbudować wehikuł czasu, co pozwoliło zabić Hitlera przed objęciem władzy. II wojnę światową rozpoczął jednak Józef Stalin, dyktator Związku Radzieckiego. Tłem fabularnym Generals jest z kolei wojna z terrorystyczną organizacją Global Liberation Army, w którą zaangażowane są Stany Zjednoczone i Chińska Republika Ludowa.
Rozgrywka opiera się na ogół na klasycznych mechanizmach strategii czasu rzeczywistego. Zadaniem graczy jest rozbudowa bazy, pozyskiwanie surowców oraz rekrutowanie jednostek bojowych zdolnych do walki z siłami przeciwnika. W miarę postępów w grze zwiększa się liczba dostępnych budynków i jednostek. W niektórych scenariuszach zdarza się jednak, że surowce czy armia są mocno ograniczone. Przebieg opcjonalnych zadań na ogół wpływa na warunki misji związanych z głównymi wątkami fabularnymi i pozwala uzyskać przewagę nad wrogiem.
Gry z serii Command & Conquer cechują się duża różnorodnością jeśli chodzi o warstwę techniczną. Najwcześniejsze odsłony cyklu posiadają dosyć skromną grafikę 2D z rzutem izometrycznym, w nowszych zastosowano oprawę graficzną 3D z widowiskowymi animacjami. Seria bywa uznawana za jeden z wyznaczników standardów dla gatunku strategii czasu rzeczywistego. Praktycznie wszystkie gry z cyklu uzyskują wysokie lub bardzo wysokie oceny w recenzjach (wyjątek stanowi jedynie gra Command & Conquer 4: Tiberian Twilight ze średnią ocen 64/100 w serwisie metacritic.com).