Seria Burnout - seria gier
Seria widowiskowych wyścigów samochodowych w stylu arcade. Cykl wykreowany został przez studio Criterion Games, które także zajmuje się jego rozwojem. Właścicielem praw do marki jest natomiast koncern Electronic Arts.
Cykl zadebiutował w 2001 roku grą Burnout, wydaną przez firmę Acclaim w wersjach na konsole PlayStation 2, Xbox i Nintendo Game Cube. Produkcja studia Criterion Games zyskała sympatie graczy za sprawą nietuzinkowego podejścia do wyścigów samochodowych z nastawieniem na ryzykowny styl jazdy oraz niszczenie konkurencyjnych pojazdów. Sukces udało się powtórzyć rok później wraz z premierą Burnout 2: Point of Impact. Problemy finansowe wydawcy sprawiły, że markę przejął pod swoje skrzydła koncern Electronic Arts. Zaowocowało to trzema kolejnym odsłonami cyklu zaliczanymi do głównego nurtu: Burnout 3: Takedown (2004), Burnout Revenge (2005) i Burnout Paradise (2008), a także spin-offami: Burnout Legends (2005), Burnout Dominator (2007) i Burnout Crash! (2011).
Gry z cyklu Burnout nie posiadają wyraźnie nakreślonej fabuły. Zamiast tego gracze wcielają się w role uczestników widowiskowych wyścigów, których trasy biegną na ogół zatłoczonymi arteriami wirtualnych metropolii.
Rozgrywka nastawiona jest na emocjonującą, choć mało realistyczną jazdę samochodami. Większość gier z serii oferuje wiele wariantów zabawy, zarówno w trybie jedno- jak i wieloosobowym. Jedną z najczęściej wybieranych przez graczy jest opcja rozgrywki „crash mode”, w której liczą się nie tylko prędkość i kaskaderskie popisy, ale także uszkodzenia zadane pojazdom rywali.
Jak przystało na gatunek gier wyścigowych, gracze mają dostęp do samochodów różniących się wyglądem nadwozia i podstawowymi parametrami technicznymi. Na ogół wybór modeli aut nie jest szczególnie obfity. Brakuje także licencjonowanych marek, choć w wielu przypadkach z łatwością można rozpoznać źródła inspiracji twórców.
Od strony technicznej gry spod szyldu Burnout bazują na autorskim silniku studia Criterion Games – RenderWare, którego korzenie sięgają połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze generacje wspomnianego engine'u zapewniają jednak oprawę audiowizualną nieodbiegającą od standardów jakościowych konkurencyjnych produkcji (np. z serii Need for Speed).