Seria Black & White - seria gier
Cykl produkcji z pogranicza strategii i RPG-ów, reprezentujący podgatunek znany jako „god game”, tj. umożliwiający swoistą zabawę w boga. Seria została wykreowana przez nieistniejące już Lionhead Studios (znane również m.in. z Fable), zaś jednym z jej głównych autorów był słynny Peter Molyneux.
Historia serii Black & White
Cykl Black & White ma za sobą dość krótką historię. Pierwsza gra spod tego szyldu została wydana w 2001 roku przez firmę Electronic Arts, a trafiła wyłącznie na komputery osobiste. Black & White odniosło sukces artystyczny i komercyjny, zdobywając od branżowych mediów oceny, których średnia w serwisie Metacritic wynosi 90/100.
Na kontynuację tej produkcji trzeba było zaczekać 4 lata. Black & White 2, bo o tej grze mowa, ukazało się w 2005 roku, również nakładem Electronic Arts i także tylko na komputerach osobistych. Choć tytuł ten wprowadzał szereg usprawnień, to jednak nie zdołał powtórzyć sukcesu swojego pierwowzoru, spotykając się jedynie z umiarkowanie ciepłym przyjęciem (średnia jego ocen na Metacritic to 75/100).
W kolejnych latach Lionhead Studios skoncentrowało się przede wszystkim na rozwoju swojej nowej marki, czyli Fable. Black & White odeszło zaś w zapomnienie, choć w międzyczasie zyskało status kultowego.
Fabuła w grach z cyklu Black & White
Produkcje spod szyldu Black & White przenoszą nas do fantastycznego świata znanego jako Eden i pozwalają nam wcielić się w jedno z jego bóstw. Naszym zadaniem jest nie tylko zarządzanie swoimi wyznawcami, lecz również opiekowanie się tak zwanym chowańcem, czyli potężnym stworzeniem, które nam służy.
Od nas zależy, jaką ścieżką podążymy, bowiem możemy obrać drogę pokoju albo toczyć wojny, rozszerzając swoją strefę wpływów przy pomocy ognia i miecza. Do określonych zachowań popychają nas dwie istoty symbolizujące naszą jasną i mroczną stronę.
Gameplay w grach z serii Black & White
W serii Black & White akcję oglądamy z lotu ptaka. Podczas rozgrywki wcielamy się w jednego z bogów i opiekujemy się swoim plemieniem oraz zdobywamy nowych wyznawców, wznosząc budowle, rozwijając technologię, prowadząc działania wojenne, a także dowodząc swej potęgi przy pomocy cudów oraz wyżej wspomnianego chowańca.
Naszą naturę (dobrą lub złą) odzwierciedlają nie tylko nasze poczynania, lecz również cuda, z jakich korzystamy, a także nasz chowaniec. Istota ta może być potulna niczym baranek i atakować tylko w obronie lub stać się prawdziwym monstrum.