Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Black & White - seria gier

Cykl produkcji z pogranicza strategii i RPG-ów, reprezentujący podgatunek znany jako „god game”, tj. umożliwiający swoistą zabawę w boga. Seria została wykreowana przez nieistniejące już Lionhead Studios (znane również m.in. z Fable), zaś jednym z jej głównych autorów był słynny Peter Molyneux.

Historia serii Black & White

Cykl Black & White ma za sobą dość krótką historię. Pierwsza gra spod tego szyldu została wydana w 2001 roku przez firmę Electronic Arts, a trafiła wyłącznie na komputery osobiste. Black & White odniosło sukces artystyczny i komercyjny, zdobywając od branżowych mediów oceny, których średnia w serwisie Metacritic wynosi 90/100.

Na kontynuację tej produkcji trzeba było zaczekać 4 lata. Black & White 2, bo o tej grze mowa, ukazało się w 2005 roku, również nakładem Electronic Arts i także tylko na komputerach osobistych. Choć tytuł ten wprowadzał szereg usprawnień, to jednak nie zdołał powtórzyć sukcesu swojego pierwowzoru, spotykając się jedynie z umiarkowanie ciepłym przyjęciem (średnia jego ocen na Metacritic to 75/100).

W kolejnych latach Lionhead Studios skoncentrowało się przede wszystkim na rozwoju swojej nowej marki, czyli Fable. Black & White odeszło zaś w zapomnienie, choć w międzyczasie zyskało status kultowego.

Fabuła w grach z cyklu Black & White

Produkcje spod szyldu Black & White przenoszą nas do fantastycznego świata znanego jako Eden i pozwalają nam wcielić się w jedno z jego bóstw. Naszym zadaniem jest nie tylko zarządzanie swoimi wyznawcami, lecz również opiekowanie się tak zwanym chowańcem, czyli potężnym stworzeniem, które nam służy.

Od nas zależy, jaką ścieżką podążymy, bowiem możemy obrać drogę pokoju albo toczyć wojny, rozszerzając swoją strefę wpływów przy pomocy ognia i miecza. Do określonych zachowań popychają nas dwie istoty symbolizujące naszą jasną i mroczną stronę.

Gameplay w grach z serii Black & White

W serii Black & White akcję oglądamy z lotu ptaka. Podczas rozgrywki wcielamy się w jednego z bogów i opiekujemy się swoim plemieniem oraz zdobywamy nowych wyznawców, wznosząc budowle, rozwijając technologię, prowadząc działania wojenne, a także dowodząc swej potęgi przy pomocy cudów oraz wyżej wspomnianego chowańca.

Naszą naturę (dobrą lub złą) odzwierciedlają nie tylko nasze poczynania, lecz również cuda, z jakich korzystamy, a także nasz chowaniec. Istota ta może być potulna niczym baranek i atakować tylko w obronie lub stać się prawdziwym monstrum.

Black & White 2
Black & White 2

Strategiczne 7 października 2005

Kontynuacja oryginalnej gry strategicznej Petera Molyneux, oferującej graczom możliwość zabawy w boga. Akcja Black & White 2 osadzona została w tym samym świecie co pierwowzór, a naszym zadaniem jest ponownie sprawowanie boskiej władzy nad wybranym plemieniem wyznawców. Sama mechanika rozgrywki nie uległa drastycznym zmianom, choć w porównaniu do pierwszej, druga część gry jest produkcją zorientowaną w znacznie większym stopniu na walkę. Kluczową sprawą pozostaje tu jednak nadal konieczność nieustannego dokonywania wyborów między dobrem a złem, wypowiedzeniem wojny a rozwiązaniami pokojowymi. W zależności od naszego stylu rozgrywki zmieniają się także kierunki rozwoju naszego plemienia, które możemy kształtować pod kątem gospodarczym lub militarnym. Istotną rolę w rozgrywce odgrywają zaś wciąż tzw. chowańce, które w porównaniu do jedynki stały się znacznie inteligentniejsze i mogą być desygnowane do bardziej skomplikowanych zadań.

PC

Black & White
Black & White

Strategiczne 28 marca 2001

Opracowana przez brytyjskie Lionhead Studios pod wodzą legendy branży, Petera Molyneux, nietypowa gra strategiczna z elementami RPG. Akcja Black & White przenosi nas świata zwanego Edenem, gdzie odwieczną harmonię i równowagę człowieka z naturą zakłóca pojawienie się licznych bogów, których niepohamowana żądza władzy prowadzi do licznych konfliktów i wojen. W grze wcielamy się w jedno z takich właśnie bóstw, a naszym zadaniem jest nauczanie i szkolenie wyznawców, a także wychowanie potężnej kreatury zwanej chowańcem, która pomoże nam walczyć oraz zapanować nad naszym plemieniem. Istotę rozgrywki stanowi zachowanie odpowiednich proporcji między tytułową czernią i bielą tzn. dobrem oraz złem. W zależności od preferencji, możemy stać się bogiem uwielbianym przez lud lub bezwzględnym tyranem, panującym nad wyznawcami za pomocą strachu. Od dokonywanych przez nas wyborów zależeć będzie zaś także rozwój naszego chowańca, z którego możemy uczynić potulne i pomocne zwierzę albo prawdziwego potwora.

PC