Seria BioShock - seria gier
BioShock to osadzona w dystopijnym uniwersum science-fiction seria gier akcji z elementami pierwszoosobowej strzelaniny (FPS) oraz cRPG. Cykl wykreowany został przez Kena Levine'a oraz zespół deweloperski studia Irrational Games.
Seria zadebiutowała w 2007 wydaną na komputery PC i konsolę Xbox 360 (wersja PS3 ukazała się rok później) grą BioShock, która okrzyknięta została „duchowym spadkobiercą” kultowego cyklu System Shock. Na kontynuację gracze musieli czekać do 2010 roku. Podobnie długi, trzyletni cykl produkcyjny twórcy przyjęli też dla kolejnej, tym razem pobocznej odsłony marki – BioShock: Infinite.
Wspólnym elementem gier z cyklu BioShock jest uniwersum, stanowiące dystopijną wizję alternatywnej rzeczywistości lat 60. ubiegłego wieku. Miejsce akcji głównych odsłon serii – BioShock i BioShock 2 stanowi zniszczone przez wojnę podwodne miasto Rapture, którego nieliczni pozostali przy życiu mieszkańcy ukrywają się przed genofagami (genetycznie zmodyfikowanymi ludźmi). W przypadku BioShock: Infinite wydarzenia toczą się na pokładzie podniebnej metropolii Columbia.
Bardzo dobre przyjęcie, z jakim seria spotkała się wśród krytyków i graczy to zasługa unikalnego połączenia elementów gry akcji, pierwszoosobowej strzelaniny i cRPG z dojrzałą fabułą oraz atmosferą survival-horroru. Do atutów gier z cyklu BioShock należy również atrakcyjna oprawa wizualna, generowana przez autorsko zmodyfikowany silnik Unreal Engine (wersje 2.5 i 3.0). Za warstwę muzyczną odpowiada z kolei kompozytor Garry Schyman, który w swoim dorobku ma również ścieżki dźwiękowe do gier Dante's Inferno, Front Mission Evolved i innych.
Według danych koncernu Take-Two Interactive do końca 2011 roku w rękach graczy znalazło się 8 milionów egzemplarzy gier z serii BioShock. Z myślą o fanach cyklu wytwórnia Universal Studios zabezpieczyła prawa do ekranizacji.