Seria Battlefield - seria gier
Cieszący się dużą popularnością cykl pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w wojennych realiach. Seria rozwijana jest przez szwedzkie studio Digital Illusions CE (od 2004 roku należące do koncernu Electronic Arts).
Marka zadebiutowała w 2002 roku grą Battlefield 1942 wydaną na komputery PC i z miejsca zdobyła liczne grono entuzjastów. Na przestrzeni blisko 17 lat (2002-2018) seria doczekała się 17 odsłon (nie licząc dodatków) adresowanych na większość popularnych platform sprzętowych, w tym konsole szóstej, siódmej i ósmej generacji.
Produkcje sygnowane marką Battlefield cechują się dużą różnorodnością konwencji i tematyki przewodniej. Począwszy od gier z głównego nurtu - Battlefield 1942 (2002), Battlefield 2 (2005), Battlefield 3 (2011), aspirujących do miana symulacji pola walki, poprzez skupiony na widowiskowej akcji poboczny cykl Battlefield: Bad Company (2008 i 2010), aż po przeznaczone wyłącznie do rozgrywki sieciowej Battlefield Heroes (2009), Battlefield Online (2010) i Battlefield Play4Free (2011).
Początkowo wszystkie części skupiały się wokół działań militarnych, osadzonych w różnych realiach historycznych i futurystycznych. Wyjątkiem od tej reguły jest wydana w 2015 roku gra Battlefield Hardline przedstawiająca starcia sił policyjnych z przestępczością zorganizowaną. Tytuł został stworzony przez studio Visceral Games, które nie uczestniczyło nigdy wcześniej w pracach nad cyklem. Mimo to produkcja zachowała najważniejsze elementy serii – w tym obecność różnego rodzaju pojazdów, szeroki arsenał uzbrojenia czy rozbudowany tryb dla wielu graczy, który zaoferował kilka nowych form rozgrywki, lepiej wpisujących się w schemat starć policji z przestępcami.
W 2016 roku wydano przygotowaną przez studio DICE grę Battlefield 1. W przeciwieństwie do panującego wówczas trendu do osadzania pierwszoosobowych strzelanin w konwencji SF (którą część społeczności graczy była bardzo zmęczona), deweloperzy postanowili przedstawić wydarzenia pierwszej wojny światowej. Z uwagi na zmianę realiów większy nacisk położono na starcia na krótkim dystansie, także z użyciem broni białej. Jednocześnie tytuł zachował swój widowiskowy charakter, a na polach bitwy mogliśmy zobaczyć oprócz samolotów, czołgów czy okrętów wojennych także majestatyczne sterowce. Produkcja uwzględniała również rolę zwierząt w trakcie walk – w szczególności koni, które stanowiły o dużej roli kawalerii. W 2017 na PC, PS4 i XONE pojawiła się kompletna wersja gry zatytułowana Battlefield 1: Rewolucja. Poza podstawką zawiera cztery dodatki – Nie przejdą, W imię cara, Niespokojne wody i Apokalipsa.
Z kolei w 2018 roku na rynku pojawiła się piąta odsłona głównej serii, przeznaczona na PC, PS4 i XONE. Twórcy postanowili wrócić do realiów II wojny światowej, ukazując ją za pomocą o wiele mniej znanych miejsc i wydarzeń. W Battlefield V zrezygnowano z płatnych dodatków na rzecz mikropłatności i udostępnianych darmowo rozszerzeń.
We wszystkich pozycjach z cyklu gracz ma okazję wcielić się w rolę żołnierza i skorzystać ze sporego arsenału dostępnego uzbrojenia. W większości gier pojawiają się również pojazdy (samochody, czołgi, samoloty), którymi można w ograniczonym stopniu kierować.
Jednym z wyróżników cyklu Battlefield jest rozbudowany tryb wieloosobowy. Większość gier oferuje kampanię single player, jednak na ogół nie jest ona szczególnie absorbująca. Pełen potencjał produkcji ujawnia się dopiero w starciach z udziałem żywych przeciwników na zróżnicowanych pod względem wielkości i charakteru mapach, i przy różnych wariantach zabawy. Przykładem takiej rozgrywki jest wprowadzony w najnowszej odsłonie cyklu kooperacyjny tryb dla czterech graczy, zwany Combined Arms. Gracze wcielają się w nim w spadochroniarzy zsyłanych na tyły wrogiej armii. Zapowiedziano również popularny tryb battle royale, który w Battlefieldzie V nosił będzie nazwę Firestorm i dodany zostanie w jednym z darmowych rozszerzeń.
Od samego początku atutem serii jest znakomita oprawa audiowizualna. Jej najnowsze odsłony wykorzystują możliwości autorskiej technologii studia EA DICE – silnika Frostbite, będącego znacznie usprawnioną wersją technologii stosowanej we wcześniejszych odsłonach. Pozwala on generować wysokiej jakości trójwymiarowe środowisko przy jednoczesnym zastosowaniu zaawansowanego systemu fizyki i zniszczeń.
Obecnie cykl Battlefield uznawany jest za głównego rywala bestselerowej serii Call of Duty i zdaniem wielu ekspertów należy do ścisłej czołówki gatunku FPS.
Szacuje się, że do 2016 roku gry z serii Battlefield sprzedały się w około 60 milionach kopii.