Seria Assetto Corsa - seria gier
Assetto Corsa to seria symulatorów wyścigów samochodowych, za którą stoi włoskie studio Kunos Simulazioni, od początku istnienia (2005 rok) koncentrujące się na tworzeniu gier z tego gatunku.
Krótka historia serii Assetto Corsa
Assetto Corsa wywodzi się niejako z gry netKar Pro z 2006 roku – debiutanckiego dzieła Kunos Simulazioni i zarazem pierwszego podejścia zespołu do stworzenia interdyscyplinarnego symulatora wyścigów. Po kilku latach wypuszczania mało znanych „regionalnych” gier na różnych licencjach deweloper przystąpił w 2010 r. do prac nad swoim magnum opus, równocześnie tworząc własny silnik.
Oficjalna premiera Assetto Corsy nastąpiła w grudniu 2014 roku (na PC), poprzedzona ponad rokiem wczesnego dostępu na Steamie. Gra zdobyła uznanie za realizm, wysoki poziom dopracowania i różnorodność dostępnej zawartości, a łatwość jej modyfikowania sprawiła, że szybko wysunęła się na czoło tzw. simracingowych tytułów i na wiele lat stała się wiodącą platformą do wszelkich motoryzacyjnych przedsięwzięć, również profesjonalnych (np. e-sport).
Gdy Assetto Corsa żyła własnym życiem, następnym projektem Kunos Simulazioni stał się spin-off pt. Assetto Corsa Competizione, wydany w maju 2019 r. w wersji 1.0 (na PC; od września 2018 r. znajdował się we wczesnym dostępie). Była to mniejsza gra, zbudowana na Unreal Engine i pozbawiona wsparcia dla modów, oparta na licencji zawodów GT World Challenge Europe (wcześniej Blancpain GT Series), tj. poświęcona głównie wyścigom samochodów klasy GT3. Mimo silnej konkurencji w tej kategorii, ACC niemal od razu przebiło się do ścisłej czołówki produkcji symulujących ową dyscyplinę.
Gdy rozwój Assetto Corsy Competizione wszedł w zaawansowaną fazę, Kunos Simulazioni zajęło się pełnoprawną kontynuacją Assetto Corsy, nazwaną Assetto Corsa Evo i zaplanowaną na styczeń 2025 r. (wczesny dostęp). Deweloper opracował na jej potrzeby kolejny własny silnik, wracając do korzeni serii, tj. wszechstronnej symulacji samochodów wszystkich typów, zaopatrzonej we wsparcie dla modów.
Zawartość i gameplay gier Assetto Corsa
Wszystkie gry z serii Assetto Corsa oferują rozgrywkę zarówno jedno-, jak i wieloosobową, obejmującą np. szybkie wyścigi ze sztuczną inteligencją, tryby kariery czy sieciową rywalizację z innymi graczami (również e-sportową).
Domyślnym miejscem „akcji” tych produkcji są autentyczne tory wyścigowe, choć moderzy Assetto Corsy spopularyzowali otwarte mapy przeznaczone do swobodnej jazdy. Zainspirowane ich dziełami, studio Kunos Simulazioni na potrzeby AC Evo zadbało o technologię do łatwego generowania rozległych przestrzeni i zaplanowało udostępnienie własnego otwartego świata z prawdziwego zdarzenia (obok tradycyjnych torów).
Podczas gdy Assetto Corsa Competizione zawierała tylko samochody wyścigowe (głównie klasy GT3, w dodatkach zaoferowano też GT4 i GT2), wiodące odsłony serii kładą większy nacisk na jazdę modelami drogowymi – przede wszystkim różnymi typami pojazdów sportowych. Auta obecne w cyklu są licencjonowane.
Assetto Corsa Evo rozwinęła formułę pierwszej odsłony, wprowadzając singleplayerową ekonomię i progresję, która uwzględnia np. odblokowywanie samochodów poprzez zdobywanie licencji i ich kupowanie za wirtualną walutę. Bardziej zaawansowana technologia pozwoliła z kolei zapewnić zmienną pogodę i cykl dobowy (ulepszone względem ACC).