Seria Anno - seria gier
Seria strategii ekonomicznych czasu rzeczywistego, w których gracze budują prężnie działające miasta w różnych realiach i okresach. Od 2007 roku marka należy do firmy Ubisoft, a na przestrzeni lat jej rozwojem zajmowały się różne studia deweloperskie, na czele z Max Design, Related Designs oraz Ubisoft Blue Byte.
Krótka historia serii Anno
Początki serii sięgają końcówki lat 90. XX wieku. Pierwsza odsłona cyklu – opracowane przez Max Design Anno 1602: Creation of New World – trafiła na komputery osobiste w 1998 roku i spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony miłośników RTS-ów. Na kontynuację – Anno 1503: The New World – gracze musieli czekać cztery lata. W dalszej kolejności rolę dewelopera cyklu przejęło studio Related Designs, co zaowocowało kolejnym częściami serii: Anno 1701 (2006), Anno 1404 (2009) oraz Anno 2070 (2011), a także dodatkami do nich – Anno 1701: Klątwa Smoka i Anno 1404: Wenecja. Do tej pory gry z serii Anno powstawały jedynie z myślą o komputerach osobistych, jednak Anno 1701 po roku od premiery pojawiło się również na platformie Nintendo DS, zaś Anno 1404 trafiło zarówno na NDS, jak i na Nintendo Wii.
W 2013 roku niemieckie studio Blue Byte przygotowało przeglądarkowy spin-off cyklu pod tytułem Anno Online, który działał do 31 stycznia 2018 roku. W 2014 roku za sprawą założonego przez byłych pracowników Rockstar Games, niewielkiego studia Mi’pu’mi, a także przy wsparciu Blue Byte Software, pojawiła się następna poboczna część cyklu, zatytułowana Anno: Build an Empire; gra była przeznaczona na iOS, aczkolwiek w 2015 roku została przeniesiona również na Androida.
W 2015 roku na PC wyszła również szósta pełnoprawna odsłona serii, nosząca tytuł Anno 2205. Choć początkowo jej akcja miała być osadzona w średniowieczu, to jednak deweloperzy z Blue Byte zdecydowali się na przeniesienie gracza w przyszłość, przez co stała się ona niejako sequelem dla Anno 2070. W 2019 roku na PC trafiło osadzone w czasach rewolucji przemysłowej Anno 1800, które doczekało się licznych dodatków, a niemal cztery lata później pojawiło się również na PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S. Rok 2020 przyniósł premierę kompilacji Anno History Collection, zawierającej odświeżone wersje czterech pierwszych odsłon cyklu. W 2024 roku doczekaliśmy się natomiast zapowiedzi ósmej głównej części serii, czyli Anno 117: Pax Romana, przenoszącej graczy do starożytnego Rzymu.
Gameplay w grach z serii Anno
Rozgrywka w produkcjach spod szyldu Anno koncentruje się głównie na aspekcie ekonomiczno-społecznym. Podczas zabawy głównym celem gracza jest zbudowanie bogatego miasta na niegościnnym terenie. Wymaga to przede wszystkim stworzenia wydajnych łańcuchów produkcyjnych, zdolnych zaspokoić potrzeby osadników. Nie brakuje również wyzwań związanych z handlem, dyplomacją czy prowadzeniem działań militarnych.
W zdecydowanej większości gier z tej serii tło historyczne związane jest z ekspansją cywilizacji zachodnioeuropejskiej. Wyjątkami są Anno 2070 i Anno 2205, których akcja osadzona została w przyszłości. Zabieg ten nieco odświeżył serię – widać to było chociażby w zmienionym systemie surowców, gdyż część z dostępnych wcześniej została usunięta i zastąpiona nowymi. Oprócz tego Anno 2070 było pierwszą częścią serii, w której gracz miał możliwość pokierowania trzema różnymi, ale nie wrogimi sobie frakcjami – Echoes, Tech oraz Tycoons. Każda z nich nastawiona była na inną ścieżkę rozwoju tworzonego przez gracza imperium.
Większość odsłon cyklu Anno oferuje kilka trybów rozrywki – single player i multiplayer (czy to w kooperacji, czy w rywalizacji).
Grafika w grach z cyklu Anno
Początkowo gry z serii Anno posiadały dosyć prostą, choć estetycznie wykonaną oprawę graficzną 2D z rzutem izometrycznym. Wraz z premierą Anno 1701 nastąpiła radykalna zmiana warstwy wizualnej i przejście do trójwymiarowego środowiska graficznego. W momencie premiery swoistym ukoronowaniem wysiłków autorów związanych z poprawą jakości grafiki było Anno 1800, które pozwalało nawet na obserwację poszczególnych procesów produkcyjnych (dzięki zbliżeniom kamery).
Nazewnictwo gier z serii Anno
Jedną z największych ciekawostek związanych z grami z cyklu Anno jest ich numeracja. Suma cyfr w tytułach tych produkcji zawsze wynosi bowiem 9, co stało się znakiem rozpoznawczym serii.
Choć oficjalnie powody takiego stanu rzeczy nie są znane, może to mieć związek z numerologią, gdyż w wielu kulturach „dziewiątka” jest uznawana za szczęśliwą cyfrę. Ponadto osoby będące numerologicznymi „dziewiątkami” mają cechować się między innymi altruizmem, idealizmem czy humanitaryzmem, a zatem cechami bardzo potrzebnymi do budowania od podstaw prężnie działających społeczności; mogą one korespondować z duchem osadnictwa, a więc tematyką poruszaną w tej serii.