Seria A Plague Tale - seria gier
Seria przygodowych gier akcji z elementami skradanek, wykreowana i rozwijana przez francuski zespół deweloperski Asobo Studio. Pierwsza odsłona cyklu, czyli A Plague Tale: Innocence, zadebiutowała w 2019 roku. Odniesiony przez nią sukces artystyczny i komercyjny sprawił, że jej wydawca – firma Focus Entertainment (wcześniej znana jako Focus Home Interactive) dała zielone światło na opracowanie jej kontynuacji. Drugą część serii, zatytułowaną A Plague Tale: Requiem, gracze mogli sprawdzić w 2022 roku. Produkcja powtórzyła sukces poprzedniczki i choć twórcy przekonywali, że opowiedziana przez nich historia stanowi zamkniętą całość, wyglądało na to, że cykl doczeka się kolejnych odsłon.
Gry spod szyldu A Plague Tale zabierają nas do XIV-wiecznej Francji, której mieszkańcy mierzą się z epidemią choroby wzorowanej na tak zwanej czarnej śmierci. Głównymi bohaterami są nastoletnia Amicia de Rune oraz jej młodszy brat Hugo. W pierwszej części serii towarzyszymy protagonistom w ich ucieczce przed Inkwizycją, której członkowie z niewiadomych przyczyn ścigają chłopca. Sprawę komplikuje fakt, że Hugo cierpi na tajemniczą chorobę, zaś kraj pogrążony jest w wojnie, a po pobojowiskach krążą stada wygłodniałych szczurów. W drugiej odsłonie cyklu rodzeństwo próbuje rozpocząć nowe życie na południu kraju. Niestety plaga jeszcze się nie skończyła, a Amicia i Hugo po raz kolejny zostają zmuszeni do walki o przetrwanie.
W grach z serii A Plague Tale akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Podczas zabawy kierujemy głównie Amicią – przemierzamy różnorodne lokacje i śledzimy opowieść, po drodze rozwiązując zagadki, a także stawiając czoła przeciwnikom. W pierwszej części serii podstawowym elementem wyposażenia Amicii jest proca, do której dziewczyna może ładować rozmaite pociski; dzięki niej protagonistka może zabijać nieprzyjaciół celnym trafieniem w głowę, pozbawiać ich źródła światła czy zmieniać ich w przynęty na szczury. W drugiej odsłonie cyklu bohaterka zyskała dodatkowo kuszę, pozwalającą jej zabijać adwersarzy jednym celnym strzałem, a także nauczyła się korzystać z noży, co pozwala jej zadawać nieprzyjaciołom cichą śmierć z bliska. Oprócz wrogo nastawionych ludzi, zagrożenie dla Amicii oraz Hugo stanowią stada wygłodniałych szczurów. Jako że gryzonie boją się światła, protagoniści muszą dbać o to, by pozostawać w jego zasięgu (z czym powiązano szereg zagadek środowiskowych), jednocześnie pozbawiając nieprzyjaciół pochodni czy przenośnych latarni (co wystawia je na ataki ze strony małych bestii).
Gry z serii A Plague Tale mogą pochwalić się oprawą audiowizualną wysokiej jakości. W parze z dopracowaną grafiką (wrażenie robią zwłaszcza stada szczurów, które w drugiej odsłonie cyklu występują w iście zatrważających ilościach) idzie klimatyczny soundtrack, za który odpowiada Olivier Deriviere (znany między innymi z muzyki do takich gier, jak Dying Light 2 czy Vampyr).