Risen
Witam!Mam mały problem i prosiłbym o pomoc.Jaką gre radzilibyscie mi kupic:Risen czy Gothic 3:Zmierzch Bogów?Z góry dziękuję i proszę o szybką odpowiedż.
gothic jest fajny ale fatalnie zoptymalizowany! jak dodatek to nie wiem ale watpie zeby sie cos zmienilo , risen moze nie jest tak dobry jak gothic pod wzgledem fabuly i grywalnosci ale za to jest zdecydowanie lepiej zoptymalizowany
Jaką gre radzilibyscie mi kupic:Risen czy Gothic 3:Zmierzch Bogów?
Oczywiście, że Risen. Zmierzch Bogów jest koszmarny.
Risen. W Zmierzch bogów grać się nie da. Ja nawet nie mogłem go odpalić, bez zainstalowania łatki. A po łatce chodzi jak gra z 2030 roku, co nie znaczy że mam słabego kompa ;)
Whitek - sam gry ściągałem i nie znam takiej osoby co w życiu przynajmniej 1 gry nie ściągnął.
Teraz na X360 będę kupował gry, bo jednak samych kampanii w grach nie chce mi się przechodzić, i pograł bym se przez neta.
jakus znany - Xbox 360 i ps3 mają już gorszą grafikę niż na PC, a dlaczego, dlatego że PC można kiedy się chce ulepszać(nowe karty, procki itd)A x360 i ps3 przez lata mają to samo.
maki4 - jeśli miałbym doradzić coś z gier Piranii to w takiej kolejności:
1. Gothic
2. Gothic II + Gothic II: Noc Kruka
3. Risen
4. Gothic 3
5. ...
6. Gothic 3: Zmierzch Bogów
Dwie pierwsze można kupić za 30 zł razem a frajdy z tych gier jest o wiele więcej niż przy współczesnych "hitach" kosztujących 3 razy więcej.
Ale jeśli mam doradzić Risen czy Gothic 3: Zmierzch Bogów to zdecydowanie Risen.
E ziomki pójdzie mi na AMD Athlon(tm)Processor LE-1620, 2,41 GHz 1 Giga ramu i Karcie Graficznej 9600Gt?Prosze o szybką odp.Bo nie wiem czy oplaca mi sie od kolegi zgrywać na płyte
Piętaszek, pójdzie ci ale szału nie będzie...
czemu?? mi na medium fajnie idzie tylko jak nowy obszar po teleportacji wczytuję to ścina...
Najlepsza gra rpg w jaka gralem !!!!!!! przeszedlem gothica 2 i 3 ale risen klimatem i muzyka zjada obydwoch mimo ze jest krotszy ! :D 10/10 mam nadzieje ze wyjdzie risen 2 albo risen online!
Komariu różnica między komputerami a konsolami jest taka, że na konsole to gry pisze się pod gabaryty konsoli, a nie komputer pod wymagania gry jak na pc :)
Jak ja mam sprzęt: PENTIUM IV 3.2 GHz, 2 GB RAM, ATI RADEON 9550, - to mi na minimalnych pójdzie? Bo Wiedźmin mi na minimalnych śmiga, a wymagania ma podobne, tylko procek słabszy ;)
w serie gothic gralem bardzo malo a prawie wogole jakos nie przypadla mi do gustu moze ten nowy bedzie warty zagrania :P ale Risen mnie wciagnol i to bardzo fajny klimacik troche mnie irytuja nie naturalne skoki bohatera bo wyglada to jak by znajdowal sie na ksiezycu :P ale warto zagrac i spedzic przyjemnie pare godzinek grajac w risena :)
No ta gra jest nawet dobra do pewnego momentu później to już nuda.Ta gra chodzi mi na max detalach.
Jako wielki fan Gothica mogę powiedzieć ze gra trzyma klasę:D jest wszystko to za co kochało się Gothica chodź fabuła nie poraża to i tak wciąga :D
świetna gra ma w sobie jak najbardziej to coś co posiada gothic
Jak ja mam sprzęt: PENTIUM IV 3.2 GHz, 2 GB RAM, ATI RADEON 9550, - to mi na minimalnych pójdzie? Tak czy nie??
wojtul-----> Chyba nie, bo masz słabą kartę graficzną. Ale jeśli ją wymienisz na coś lepszego to powinno pójść na średnich.
miałem taką wcześniej i nie poszło teraz mam gf 9400 więc też słabizna ale myka elegant...
tylko grafa do wymiany reszta spox...
Bardzo fajna gierka,trzyma poziom gothica 1 i 2....Niektorzy narzekaja na grafe po 1 nie jest najwazniejsza po 2 jest ona przeciez całkiem ładna tylko troszke przebloorowana..
14.03.2010
14:02
[1278]
Irek22 [ Level: 8 - Konsul ]
maki4 - jeśli miałbym doradzić coś z gier Piranii to w takiej kolejności:
1. Gothic
2. Gothic II + Gothic II: Noc Kruka
3. Risen
4. Gothic 3
5. ...
6. Gothic 3: Zmierzch Bogów
Dwie pierwsze można kupić za 30 zł razem a frajdy z tych gier jest o wiele więcej niż przy współczesnych "hitach" kosztujących 3 razy więcej.
Ale jeśli mam doradzić Risen czy Gothic 3: Zmierzch Bogów to zdecydowanie Risen.
--------------------
Sądząc po twoim poście masz 0 pojęcia o grach jakie stworzyły Piranie. Gothic 3: Zmierzch Bogów nie został stworzony przez Piranię tylko przez jakieś inne studio.... i jest to gra kicz nie polecam.
Czy sa jakieś większe rużnice między wersiami na Xboxa i PC-ta? W która lepiej zagrać? Jak w ogóle się w to gra na padzie?
jest tu audio PL? czy tylko napisy?
Am.(S0----> Tylko napisy.
pójdzie mi na kompie 6 GHz 1 gb ram i karcie gforce 6600?
ssss----> Ta karta ma 256 MB?
ssss -----> procek 6 Ghz i giga ramu? i Geforce 6600? :DD jabyś miał 6 giguf hercuf w procku to byś miał z deczka lepszy sprzęt:D
lukaszzz9---> Może zsumował sobie z obu rdzeni, ale to i tak wątpliwe :P.
Mi chodzi na maksymalnych detalach wszystko co się da na maxa.Grafika jest piękna na prawdę i gra też polecam!
Ludzie pomóżcie zainstalowałem patcha do gry risen i zniknęły mi napisy całkowicie
Panowie powiedzcie mi czy jakaś postać w Obozie ma Siłę do kupienia albo coś innego ????????? Z góry dzięki za odpowiedź
isztar81----> Siłę możesz podwyższyć u Finchera w jaskini Dona i u tych kolesi z areny.
@Yaboll - Różnica jest tylko jedna a mianowicie grafika na Xbox wygląda jak gra nie z tej epoki. Jeśli posiadasz PC który uciągnie Risena nie zastanawiają się i kupuj wersja na komputery. Na padzie gra się w miarę dobrze chociaż nie mogę powiedzieć za wiele bo długo nie grałem, a więc na podsumowanie stanowczo polecam ci wersje na komputery :)
A gdzie znajde tego Drogana w bagnach co ugania się za laskami ??? w którym on miejscu jest
Isztar81----> Jeśli się nie mylę to on jest w jaskini niedaleko myśliwego-żula. Ale pierwsze słyszę, że on się za laskami ugania.
No ugania się bo miałem taką gadke z Bognarem :) A powiedz mi w którym kierunku mam się udać do tej jaskini myśliwego-żula.
Isztar81----> Wstawiłem mapę bagien. Czerwona kropka to jaskinia w której leży trup tego Drogana, niebieska to myśliwy-żul.
Jeśli faktycznie się ugania to sorry, Risena przeszedłem już dość dawno.
Do jakiej frakcji najlepiej się przyłączyć? :) Wiem, że to zależy od preferencji, ale jakie są Wasze uwagi i spostrzeżenia? :)
Barthez x------> Ja polecam bandytów, bo przynajmniej masz wolność. Gdy przechodziłem drugi raz dla magów z Wulkanicznej Twierdzy to czułem się tam jak w więzieniu (można wyjść dopiero po jakimś czasie).
Ok, a na co muszę uważać, żeby przez przypadek nie dostać się do jednej z frakcji, do której nie chcę się dostać? :)
Jeśli chodzi o bandytów to nie musisz się niczego obawiać, bo do drugiego rozdziału zawsze można się od nich odłączyć. Jak nie chcesz by zwerbowali cię magowie unikaj Wulkanicznej Twierdzy. Zakon Inkwizycji znajduje się w Mieście i jest połączony z magami, więc to tak jakby to samo. Jeśli nie grasz dla magów to na razie nie zapuszczaj się w tereny Wulkanicznej Twierdzy, bo jeśli Cię złapią to wszystkie questy dla bandytów zostaną anulowane.
No właśnie w takim razie gdzie mam szukać tego kolesia który pracuje dla dona estebana ??? w którym on miejscu jest ????
Isztar81----> Ale o którego kolesia ci chodzi? Tego w Mieście?
No tego kolesia którego mi zlecił Don i mam go szukać w mieście ale gdzie dokładnie
Wykonuj misje dla bandytów (w mieście jest ich kilku), a potem idź do burdelu i wypytuj tą szefową. Powie ci, żeby nacisnąć w obrazek na zapleczu (taki z drzewem), a jak już naciśniesz to odsunie się szafka.
Isztar81-----> Naprzeciwko latarni morskiej. Jak wyłazisz z rynsztoku to skręcasz w prawo.
Kontynuacja Gothic...super
10/10
Ciekawe tylko czemu PEGI 16?
The Stantion-----> No bo można zabijać, pić piwo, jarać skręta i chodzić do burdelu! (nie szkodzi, że więcej było widać w Gothicu 2, który ma PEGI 12). O zgrozo! To okropne, że klasyfikacja jest tak niska (powinno być 18,5)!
Muszę jakieś zadanie zrobić żeby mi ta szefowa pokazała ten obrazek co mam nacisnąć ???? bo chcę z nią pogadać to się nie da.
Tak, musisz się ją wypytać o różne rzeczy, płacąc przy tym. To było bodajże pytanie o tego szefa w mieście, czy coś.
No właśnie wypytałem ją o wszystko a teraz się z nią nie da gadać więc o co chodzi ???
Więc pewnie powiedziała Ci o wajsze przy ścianie w łazience ;) Podejdź tam i pociągnij :) Otworzy się przejście.
Nie ale jak zrobie dla niego zadanie to się pojawi ta wajcha tak ???
Tam nie ma żadnej wajchy. Trzeba stanąć przed obrazem i kliknąć lpm.
Pytanie dla tych, którzy już w to grali. Czy warto kupić Risen'a?...
Jak najbardziej warto! Ja kupiłem i gra okazała się dużo lepsza od Dragon Age ( IMO ). Świetna przygoda, piękna wyspa, świetna muzyka, wciągająca historia. Bardzo dobra gra. Wg mnie RPG roku 2009.
Odpowiem tak - wahałem się. Kupiłem w końcu 2 tyg temu. Wciąga tak samo, albo i bardziej niżGothic 2 :) Resztę dopowiedz sobie sam :)
grałam w demo super jest tylko trochę obrzydzają mnie te potwory a jest ich mnóstwo w całej grze, jak myślicie warto kupić tą grę pomimo tego?
A mam pytanie czy jeśli mam 2,21Ghz to pojdzie mi po mimo tego, że tu trzeba mieć 3Ghz? Proszę o szybką odp.
a ja jednojajowego pentiuma 4 i śmiga...
kocham ten procesor...
Dobra, dzięki, wczoraj zakupiłem. Gra Wymiata.!, mimo że nie lubie RPG'ów, ten mnie bardzo wciągnął 9/10.:)
No to jak tobie działa maly_17a to mi powinno chyba też nie? ;]
Nie będę się rozpisywał - gra jest fenomenalna. Jakby wziąść najlepsze elementy z Gothicow i Obliviona i dorzucić kilka nowych fajnych pomyslów z świetną fabulą i pięęęękną grafiką.
Mam pytanie:D
Czy Risen pojdzie na moim kompie?
Proc 2,7 ghz
1gb ram
karta graf radeon x550 256/128
Masz jak wół napisane pod obrazkiem. Gra Świetna. Kontynuacja Gothic :D . 10/10
Mam pytanie czy ta gra zainteresuje mnie fana Wiedźmina bo czytałem że to kontynuacja Gothica tak jakby więc warto zakręcić się koła tej gry?
Ferdek1910-------> Powinno Ci się spodobać. Ja również jestem fanem Wiedźmina i mi Risen bardzo przypadł do gustu. Gra jest bardzo podobna do dwóch pierwszych części Gothica (chyba najbardziej do II).
mi wiedźmin kompletnie nie odpowiadał, ale serii gothic jestem fanem i już przed premierą wiedziałem że to będzie hit i się sprawdziło... gothic 4 nie zapowiada się ciekawie czekam na risen 2...
Mam mieszane uczucia. Na początku i w środku gry jest fajnie - niezły klimat, zadania, dialogi - jest super. Niestety 2 ostatnie rozdziały to czysta SIEKA! Nie ma normalnych zadań, nie ma wiele gadania czy kombinowania tylko walka, walka, walka... Przeciwnicy których wtedy pokonujemy (piszę enigmatycznie by nikomu nie popsuć zabawy), zostawiają charakterystyczne miecze - wszyscy takie same. Zbierałem je, a po 2 rozdziałach miałem ze 150... (a do tego dochodzi też sporo potworów które nie walczą z użyciem broni). Ciągła walka w cRPG (przez pewien odcinek gry) nie musi być zła. Czasem jest tak że budujemy mozolnie postać, poświęcając na to wiele godzin, by na konieć wyżyć się, poczuć moc naszego bohatera, satysfakcję z całej gry. Niestety w Risenie poziom trudności jest jakby to powiedzieć - skalowany. Czym dalej tym trudniej, więc wzrost mocy naszego bohatera nie jest tak zauważalny. Owszem walczy się łatwiej, nie giniemy co 5 minut, ale cały czas trzeba mieć się na baczności, bo wystarczy zagapić się na chwilę, nie zrobić bloka czy uniku i tracimy połowę życia... Nie jest złe że gra jest wymagająca, no ale gdy mamy taką ilość walki, trudnej i wymagającej (a nie odprężającej i przyjemnej nawalanki z kmiotkami jak np. w Gothicach pod sam koniec gry), to trochę męczy na dłuższą metę. Nie myślcie że miałem jakąś słabą postać, o nie. Jako weteran Gothica poradziłem sobie całkiem nieźle. Miałem na maxa rozwinietgeo wojownika + max siły (200) + zwoje z magią. System walki też dobrze opanowałem - udało mi się np. wygrać arenę w obozie na bagnie "czystą" postacią, to znaczy taką jak na starcie gry, z najzwyklejszym mieczem i bez tarczy :] (ale to była niezła przeprawa...). Ta ciągła walka była jednak dla mnie zbyt dużym obciążeniem, męczyła mnie i trochę zniechęcała do gry.
Druga sprawa, która mocno zepsuła mój odbiór tej gry - pewne przedmioty. Pod koniec gry dostajemy pancerz, najlepszy w grze, najlepiej wyglądający (super płytóweczka, bardzo dostojna, klimatyczna), jedyny który jest dwuczęściowy (zbroja + hełm) - więcej nie powiem żeby nie spoilerować. Do tego pancerza mamy też w zestawie komplet magicznych broni - również najlepszych w grze. Zdobycie ich wymaga trochę zachodu, satysfakcja jest duża... ale co z tego skoro te cudeńka służą TYLKO do walki z ostatnim bossem?!?!? To znaczy możemy ich używać ile i kiedy chcemy, ale ja w chwili ich zdobycia, miałem już wykonane WSZYSTKIE zadania poboczne, zostało mi tylko ubicie ostatniego bydlaka. Walka trwała 5 minut, obejrzałem filmik i dowidzenia... Naprawdę byłem wkurzony, bo nie dali mi się nacieszyć tym na co czekałem całą grę, nie było tej upragnionej nagrody - dołujące jak cholera. W Gothicach mieliśmy pancerz paladyna, łowcy smoków czy magiczny pancerz z rudy, przez conajmniej jeden, cały rozdział. Tak samo było z urizielem, szponem beliara czy gniewem innosa. Był czas żeby poczuć satysfakcję ze zdobycia nowych "zabawek", poczuć siłę naszej ciężko tworzonej postaci, spełnienie i radość (to doskonale świadczy o Gothicach, pozwalały one idealnie wczuć się w ten świat, przeżywać wszystko razem z naszym podopiecznym). Dla mnie niezapomiana scena to ta z Gothica I, gdy w pięknym, magicznym pancerzu oraz z potężnym, legendarnym mieczem w rękach, robiłem rozpierduchę w starym obozie. Zemsta na tym zarozumiałym dupku Gomezie, była dla mnie jednym z najprzyjemniejszych momentów w grze ;] W Risenie tego właśnie brak, nie ma kiedy i na kim się wyżyć :)
Te dwie sprawy znacznie wpłyneły na moją ocenę Risena. Gra pozostawiła u mnie cholerny niedosyt, nie miałem takiego poczucia spełnionej misji, dobrze wykorzystanego czasu, przeżycia fajnej przygody - a tego oczekuję od cRPGa i te najlepsze do tej pory właśnie to mi dawały (np. Gothicki, KOTOR, Wiedźmin).
Nie mniej w tym przedziale, nie ma kompletnie wyboru, trzeba brać co dają, a Risen jest (mimo wad) naprawdę dobry. Jeżeli ktoś się zastanawia nad kupnem to polecam! Warto poczekać do 21.05.2010, bo wtedy Risen trafi do Premium Games za 60zł.
1. Im trudniej tym lepiej (dłużej cieszysz się grą).
2. Gniew Innosa to w Gothicku ja mialem przez 5 minut:P, bo odrazu przeciez dostajesz Uriziel.
3. Tego na arenie to w 5 minut pokonałem, nic trudnego ("czystą postacią").
4. Cena Risena w PG to 54.99 zł. (przynajmniej wg. http://risen.info.pl/ ).
5. Ale się wypociłeś, mi by się nie chciało.
Micho6 - No cóż, dla niektórych taka długość tekstu, to jedynie wstęp :) Ale ok nie czepiam się, nie każdy lubi pisać.
1. Im trudniej tym lepiej (dłużej cieszysz się grą).
OK, nie napisałem że to źle, ale zabrakło mi takiego mocnego końca, gdzie postać jest już właściwie gotowa, dosyć silna i równo kosi przeciwników, pozostając dla nich poza zasięgiem. Coś jak taka mała nagroda za cały trud włożony w jej tworzenie. Większość cRPG ma ten element, Risen nie :/
2. Gniew Innosa to w Gothicku ja mialem przez 5 minut:P, bo odrazu przeciez dostajesz Uriziel.
Chodziło mi o Gothica II... Jeżeli specjalizowałeś się w mieczach jednoręcznych, to Gniew mógł służyć spokojnie do końca gry.
3. Tego na arenie to w 5 minut pokonałem, nic trudnego ("czystą postacią").
Ja mniej więcej w tyle samo, ale przyznaj że tłuczenie jednego przeciwnika przez 5 minut, to nie jest standard...
4. Cena Risena w PG to 54.99 zł. (przynajmniej wg. http://risen.info.pl/ ).
Cena sklepowa to 69zł. U wydawcy można kupić za 54zł+ przesyłka.
A dokładniej to chyba tak: 69,99zł- cena sklepowa, a w Cenega mozesz zamowic za dodatkowe 5zł czyli bedzie jakies 75zł. Sorry Yoda.
pewnie, gra rewelacyjna... (fan gothica)
nie, gra dla hardcorowców... (fan wowa)
jassne, gra niezła ale bez rewelacji (fan elders scroll)
a moje zdanie:
potaniała nieźle no i nowe patche wyszły więc pozbyła się 2 największych wad, jeśli podobały ci się gothic 1,2,3 to kupuj w ciemno...
ludzie waham się czy kupić tą grę jestem fanem gothica i innych cRPG ale nie wiem czy Risen mi pójdzie mój komp to pentium d 2 rdzenie 3.00 ghz 1.50 gb ram i 512 grafika radeon HD 3600 SM 3.0 gothic 3 mi chodził na full bez przycinki więc myślę że mi wejdzie ale pewności nie mam
Skoro chodził ci G3 no to nie wiem dlaczego ma nie chodzic Risen, który ma duzo mniejsze wymagania. Jesli polubiles gothicki to to tez ci sie spodoba.
gra mi się nawet podoba kolega m i oddał pirata więc no zaoszczędziłem trochę kaski no to zbieram jeszcze na G4 a grę ocaniam na 8.5\10 nie jest to fenomen jak saga gothica ale fajne
Mam jeszcze takie pytanie mniej dotyczące samej gry Risen. Jaki procesor oplaca się teraz kupic? No wiecie taki zeby byl przynajmniej na kilka lat dobrych gier, a zeby przy tym byl tani. Moze mozecie jakis polecic...
Mój sprzęt:
*Płyta główna:
-socket 754
*zasilacz:
-model: 4life/400
-są na nim jakies znaczki z voltami i amperami oraz to: AC~230V 4A 50Hz.
Czy to wystarcza do doboru procesora? I skąd mam wiedziec kiedy spali mi sie zasilacz?
Mam taki problem z Risenem, że prawie wszystkie tekstury są czarne. Wiecie przez to co może być? Wcześniej tak nie było, tylko się teraz zrobiło (ale zarymowałem :P).
Pójdzie mi na, Core 2 Duo 2.20GHz, 2GB RAM, GeForce 8600GT 512mb, plz napiszcie. Z góry dzięki. ;]
Chl3buS-------> Tak. Na wysokich pograsz ( no, może na średnio-wysokich).
Mam pytanie chcę kupić grę risen i czy wydanie games for windows różni się czymś od premium games? plz o szybką odp. bo aukcja kończy się jutro do kupna gry.
Domela12------> Chyba niczym. Ja mam w edycji premierowej i nie mam tego znaczka Games for Windows. Możliwe jednak, że wydanie z Premium Games zawiera jakieś patche.
Risen jest 100 razy lepszy od gothica 3. Gothic to przy tym kompletna porażka. Polecam wszystkim.
tu się nie zgodzę ale ma ten klimat 1 dwóch części...
Gothic 3 to nie porażka, tylko wspaniały, rasowy RPG. Technicznie - leży i kwiczy, ale z patchami i dzisiejszymi PCtami, problem ten zanika niemal całkowicie. Odpalasz i możesz się cieszyć cudownym, gothickowym światem. Główny wątek mógłby być ciekawszy, ale cała reszta super. IMO gra jest nawet lepsza niż Risen. Risen na starcie wydaje się być takim Gothicem 3.5 - gra niemal doskonała, ale 2 ostatnie rozdziały strasznie psują odbiór całości...
Jak juz ktos tam wyzej wspomnial - Risen jest bardzo fajny do momentu kiedy schodzi sie do podziemi i juz wlasciwie sie z nich nie wychodzi poza jednym waznym zadaniem. Wydaje mi sie, ze z braku czasu/pomyslow zastosowano takie rozwiazanie. Ot, zeby sie juz nie wysilac, nawalili milion jaszczurow w identycznych podziemiach i graj sobie czlowieku :)
Poczatkiem gry bylem naprawde zachwycony i bylem pewien, ze jeszcze do Risena kilka razy bede wracal, ale teraz juz wiem, ze to bylo moje pierwsze i ostatnie podejscie. Wielki potencjal zostal niestety zmarnowany, grafika ciekawa, klimat byl, zabraklo wykonczenia. W kazdym elemencie jest jakis brak. A to broni malo, a to masa bezuzytecznych umiejetnosci, a to druga polowa gry przerazliwie nudna i monotonna, tylko dwie frakcje... Szkoda. Po pierwszych rozdzialach gry ocenilbym ja gdzies kolo 8,5/10, ale jako calosc daje 6,5/10.
Gra jakich wiele w tym gatunku, niczym nie zaskakuje ani też niczym nie zachęca aby w nią zagrać od tak zwykła gierka.Zwyczajne odcinanie kuponów od serii Gothic i nic więcej.
mrgiveman: Warto. Teraz ona jest tansza. Ja ja kupilem zaraz po premierze za 120 zeta. Ale spedzielem przy tej grze naprawde przyjemne godziny. CHyba ze 2 miechy gralem na raty. Naprawde fajna wyspa. Gra jest rzeczywistą rehabilitacją po gothicu 3 - ktory i tak nie był zły przy patchu 1.08.
Gra rewelacyjna , GRAFIKA- mistrzostwo , grywalność - odjaz , zadania - wypasik , fabula zawalista , chce sie zaglądać pod każdy krzaczek kazdy kamyczek , juz nie moge doczekać sie dodatku lub 2 częsci . POLECAM !!!
Mi gra naprawdę przypadła do gustu. Nie będę wymieniał zalet/wad, ujmę to tak - fanowie Gothiców i gier RPG - lecieć do sklepów po Risena!
skąd wezmę mapę zadań
fanatyk 4518 ---------> Zapomnij ;p
Gra mnie nie powaliła. Animacje z zeszłego wieku, grafika średnia, zadania na przyzwoitym poziomie. Gothic 3 według mnie jest lepszy. Jeżeli nie masz jeszcze tej gry to lepiej poczekaj na Arcania: Gothic 4 i zastanów się którą w tedy kupić.
gajdek9 ---> Arcania wyjdzie dopiero w pazdzierniku i nie wiadomo czy dorowna poprzednim Gohthicom a na razie wszystko wskazuje na to ze nie. Takze jak ktos sie zastanawia nad kupnem Risena, to zdecydowanie polecam, bo jest jedynym spadkobierca serii.
gajdek9 ---> ja również polecam RISENA ale raczej tylko fanom Gothica...
"Animacje z zeszłego wieku" no nie wiem czy w Daggerfallu takie były... xD
Bobby_Lodz-----> Tak.
Gra wymiata...to jest prawdziwy G4. Tylko tak samo zbugowana jak G3 ale to tylko utwierdza mnie w przekonaniu że to prawdziwa kontynuacja serii xD
Ja nie znalazłem w Risenie żadnego (ŻADNEGO), nawet najmniejszego buga.
bardziej kulawa optymalizacja ale bugów b. mało w stosunku do g3...
Mi jakoś to nie przypadło do gustu :P chociaż lubie erpegi, ruszyła mi ta gra na średnich detalach na athlon 3000+ (2.35GHz) 1gb ram i karta graficzna 512mb ati radeon x1650 pro :P aż sie zdziwiłem że wgl sie uruchomiło...
Gra zrobiona bardzo ładnie pod względem graficznym i fabularnym daje 8/10 . Tryba wali bronią też jest dużo lepiej rozbudowany niż w sadze gothic i przeciwnicy też są bardziej wymagający ;]. Do wad dodałbym dosyć małą przestrzeń do poruszania się i mało misji pobocznych ( porównując do G3). Oczywiście klimat już nie ten sam, bo w końcu nie jest to nasz Bezio, ale gra i tak wypada bardzo mocno. Według mnie warta kupienia polecam.
10/10 ! Gra wyśmienita ,w moim rankingu jest na 1 miejscu wraz z Gothic 1 i 2: Noc kruka :)
Ja również nie dopatrzyłem się żadnego bugu ! Pięknie stworzony świat ,lecz zbyt mały :/ Fabuła i Grafika również super :) Gorąco polecam !
Mnie ta gra jakoś nie wciągnęła. Daje 5/10. Chyba wrócę do obliviona. Jak piszecie, że zbugowana to napiszcie jakie bugi, bo ja tam żadnych nie dostrzegłem.
Risen to swietna gra, mam nadzieje ze Pirahna Bytes zapowie sequel, bo przeciez gra na jednej czesci nie moze sie skonczyc.
Chriso25->Niestety, ale może. I Obawiam się, że Piranha Bytes to udowodni.
Mam pytanie
PROCESOR Intel Pentium D 930 Dual Core 3000 MHz
2048 MB DDR 2
Grafika INTEL GMA 3000 Q965 Express jeśli bym dokupił PCI-E PALIT GEFORCE 9500GT 512MB SILENTFX
by mi Gothic 3 działał? po zakupie nowej karty?
Kayce->Działałby.
dzięki:)
Ale pewnie by się ciął strasznie?:(
Nie, nie ciąłby się. Jeśli zainstalujesz G3 Community patch 1.74, to bez problemu pograsz na najwyższych.
Gra jest świetna aczkolwiek mimo ze spełniam wymagania sprzętowe gra chodzi mi jedynie na 8 fps. Moje parametry: athlon 2.2Ghz (odpowiednik pentium 3.2 Ghz), 2GB ram, Geforce 7300 - 256mb. Gram na najniższych detalach, nawet w panelu sterowanie nVidia ustawiłem wszystko na minimum. Co mam zrobić żeby gra mi dobrze chodziła? wiem ze ta prośba nie powinna sie tu znaleźć ale to dla mnie ważne i nie mam gdzie sie o to spytać. Odpowiedź dajcie tutaj bądź na GG: 4773359 lub e-mail: [email protected]
Tylko spełniasz i właśnie dlatego się tnie. Zmniejsz jeszcze rozdzielczość. A jeśli dalej źle działa to nic. Konsola albo nowy komp...
Dzisiaj na konferencji Deep Silver na GamesCom został zapowiedziany Risen 2.
Sequel gry jest w produkcji!
No i sie doczekalem sequela, a juz zaczynalem sie martwic ze Piranie porzestana na jednej czesci. Teraz tylko pozostaje czekac na pierwsze screeny i gameplay. Ciekawe kiedy premiera, obstawiam raczej gdzies w 2012 roku.
spoiler start
Oby tylko zdazyli przed koncem swiata.
spoiler stop
powinenem pograc
core 2 quad 2,4ghz
2gb ram ddr 2 533mhz
nvidia geforce 512mb 8400GT
po co tyle pytań o to samo???
drodzy panowie (a może i kilka pań) poniżej specyfikacja komputera z poprzedniej epoki na którym Risen chodzi mi na minimalnych ok. 25-27 fps, a na medium ok. 30, czasem zdarzają się ścinki (przy wchodzeniu do miasta i klasztoru), lecz rzadko, więc sami sobie odpowiedzcie na pytanie: czy na 2 razy lepszym kompie się ODPALI...
u pana powyżej ok 40fps na medium powinien wyciągnąć chociaż nie wiem jak z kartą (to jedyny problem)...
Potrzebuję pomocy wie ktoś może gdzie znajdę mistrza Abraxa I jak mam do niego dotrzeć.
Wiem jedynie, że jest w bibliotece tam pod ziemią ale co dalej nie mam pojęcia.
Z góry dzięki.
Możesz napisac z jakim questem jest związana ta postać?
TO jest gdy jestem nowicjuszem i chcę stać się magiem i muszę zaliczyć zadania mistrzów.
HALO ODPOWIE MI KTOS?
Ja niestety nie mogę pomóc. Grałem wojownikiem.
Dobra dzięki, już sobie poradziłam ;].
Ale rozkmina hahaha !!! W Risen byłem wojownikiem, wykułem amulet i normalny wojownik miał moc posługiwania się magicznymi kryształami hehe! Na 2 poziomie tylko ale zawsze coś ;p ALE ROZKMINA!!!
jestem magiem i nie wiem jak się żuca czarami wiem że głupie pytanie ale naprawdę nie wiem, pomoże ktoś? :p
sorry za offtop ale czy do risena powstał jakiś patch jak 1.73 do gothica 3? (ten eliminował 80% problemów technicznych gry i mimo że risen jest lepiej dopracowany i zoptymalizowany to może jednak??)
HALO odpowie mi ktoś????? jak żuca się czarami gdy jest się magiem?!!!?!?!
Domela12-> Normalnie.
wrzuczasz rune magiczna do paska podręcznego i uaktywniasz go klawiszem (w zależności na ktorej pozycji od 3-9)
Gra świetna u mojego kumpla na 1.8ghz i 1gb ram działa bez problemu 10/10
Testowałem grę na 3 komputerach (Laptop, netbook i stacjonarny).
Netbook:
Atom Dual Core 1.6 Ghz
2GB RAM
Gefroce 9400 M GT 256Mb
Ocena: 4
Laptop:
Core 2 Duo 2.53 Ghz (potężny procek z wysokiej serii)
4 GB RAM
Geforce 9600M GT 512MB
Ocena: 6
Stacjonarny:
Intel Core i5 2.79 Ghz
4 GB RAM
Geforce 9800 GT 1GB
*gierka puszczona na 1080p
Ocena: 6
Uważam, że na Risena wystarczy:
-procek serii Core 2 Duo 1.2Ghz lub Pentium Dual Core 1.8Ghz
-grafika z serii M (ta, montowana w laptopach) min. 9400 z 256mb pamięci i z serii do stacjonarnych komputerów min. 8800 GT z 256mb pamięci
-1 GB RAM - XP, 2GB RAM Vista i Se7en
Optymalna konfiguracja, czyli bez żadnych przycinek, płynność grafiki.
-Core 2 Duo 2 Ghz
-Geforce 9600 M GT 256Mb/512Mb lub 9400 GT 256Mb/512Mb
-2GB RAM
Nie zgadzam się.Wystarczy procesor 2.0ghz,1gb ram i karta GeForce 8600gt
------->martifil--> żal mi cie ty myślisz , że 9400gt jest lepszy od 8800gt ? bo z twojej wypowiedzi tak wynika
2010-09-21 - 13:18 schildu18 ------->martifil--> żal mi cie ty myślisz , że 9400gt jest lepszy od 8800gt ? bo z twojej wypowiedzi tak wynika
Chyba wyraźnie wskazałem, że 9400 <<<<M>>>>? Rozumiesz? 9400M GT to nic innego, jak zintegrowany chipset nVidii, więc ten 9400 jest totalnym minimum jeśli chodzi o laptopy. Wskazałem Geforce'a 8800 GT do stacjonarnego, bo na 8600 GT widoczne były przycinki i lagi.
Pujdzie mi na xboxie i telewizorze samsung 32 Full hd ???
B-Key
Nie zgadzam się.Wystarczy procesor 2.0ghz,1gb ram i karta GeForce 8600gt
dokładnie mi na takim sprzecie wystarczajaco ciagnal.
92Tommy Angello92
nie wiem czy ci "pujdzie" ale wydaje mi sie ze pójdzie .
Tylko napisz jaki procesor ma twoj telewizor to sprawdzimy czy na pewno "pujdzie"
hahahaha
czesip389-> To zależy. Risen jest na pewno lepiej zoptymalizowany, nowszą, bardziej realistyczną grafikę, ale malutki świat, no i w zasadzie jest to gra na 4 dni. Trzyma klimat dwóch pierwszych części Gothika.
Mi przejście Gothika 3 zajęło dwa miesiące. G3 urzekło mnie niesamowitym klimatem, genialną ścieżką dźwiękową, ogrooooooomnym światem i wieloma rodzajami broni, pancerzy (czego w Risenie brak) i piękną, pomimo 4 lat na karku grafiką. Obie gry są świetne, ale ja wskazałbym jednak na Gothika.
zacznijmy od tego że Gothic z akcentem na C
twórcy totalnie olali grafike na x360. Gra wygląda jakby wyszła ponad 5 lat temu.
Co do Risena to nie polecam klimatem nie dorównuje nawet gothic 3 więc nie polecam ale za to można kupić sobie gothic 1 i 2 czyli 2 najlepsze gry RPG .
Z poczatku troche nie pewnie podchodzilem do Risena, po bugach w G3, ale przemoglem sie, i odkrylem ze to kawal rasowego rpg, powoli sie rozkreca, ale to nie minus, swietna optymalizacja, piekna grafika, fajny swiat, nie tak wielki jak G3, mniejszy a tresciwszy,w G3 byl sztucznie rozciagniety. Fajne qesty i ogulnie TO powinno byc Gothicem 4, np:Gothic 4: Risen, a nie ten uproszczony syf Arcania. Czekam na Risen 2, a Arcania niech sie wali i dmucha.
Risen to świetna gra, godny następca Gothica, przewyższa Arcanie Gothic 4, Świetna grafika, fabuła, system walki, no tylko od rozdziału 3 do ostatniego z tą sieczką troche przesadzili, ale nie jest źle :]
Szlugi12-> Sieczka sieczką, ale podziemiami to już rzygałem pod koniec gry.
Witam! Mam problem nie mogę znaleźć tych wszytskich dysków dla inkwizytora, a w szczególności gdy jestem w tej jaskini jaszczurolódów, gdzie tam znajde ten dysk?
Właśnie ukończyłem Risena. Ostatnia gra, która mnie tak wciągnęła to był Oblivion. Risena mogę więc polecić każdemu fanowi RPG.
Ta gra jest dla mnie rewelacyjna, kompilacja kilku świetnych gier takich jak Wiedźmin, Morrowind i WoW. Ogólnie oceniam 9/10.
Szkoda, że tak późno się o Risen dowiedziałem.
Świat jest wypełniony po brzegi różnego rodzaju ciekawymi znajżdżkami i questami, które są mega ciekawe jak dla mnie.
Pozdrawiam
to skoro przeszedłeś gre to możesz mi powiedzieć jak dotrzeć do dysku w jaskini jaszczuroludów :)
Domela12- od tego jest poradnik, tam masz dokładnie opisane. Co do gry to świetna ale z podziemiami to idzie ześwirować w tej grze.
ok, a gdzie mogę dostać taki solidny poradnik, bo znalazłam parę badziewia na necie i za free?
Masz na GOLu ale jest jak każdy poradnik płatny.
Super giera! Duzo lepsza dla mnieniz wiedzmin, ktory mnie znudzil.. Tu jest ladniejsza dla oka i robiaca swietne wrazenie na full grafika duza opcjonalnosc.. super WCIAGA!!
Mam pytanie czy jeśli demo tej gry poszło na tym rzęchu AMD ATHLON 64 procesor 3200+ 2,21 GHz,512 mb ram grafika 256 to pełna wersja też odpali?
spiryt...-> Tak.
Świetna gra przeszedłem dwa razy i nie mam wątpliwości ze jest to jeden z najleprzych cRPG ostatnich paru lat 9/10
Wczoraj przeszedłem tę grę i powiem tak. Niech każda gra RPG tak wygląda i niech tak się dobrze w nią gra. Po prostu świetna, lecz są też i minusy. Fajnie wszystko do rozdziału trzeciego ale od czwartego to jakaś lipa… A i zakończenie mogło by być lepsze.
Czy na tym złomku wejdzie Intel(r) Core(TM) Duo CPU t5750 @ 2,00Ghz 2,00GB ram Karta graficzna ATI mobility Radeon HD 3400 Series ?
Ja na takiej specyfikacji: IC i5 520 M 2.93 GHz, 4GB RAM (tak na prawdę to czyta mi tylko 3) i GeForce GT 330 M 1024 MB pograłem na full detalach.
Gra jest świetna. Od jakiegoś czasu brakuję takich dobrych cRPG'ów. Bardzo fajnie się grało.. Polecam fanom Gothica :)
Ocena - mocne 8.5/10.
mam pytanie bo bardzo podobały mi się gothic 1 i 2 a trójka niezbyt. Wiec czy risen jest bardziej podobny do gothica 3 czy do jego poprzednich odsłon???
qweasd-> Risen jest bardzo podobny do dwóch pierwszych części Gothika, więc jeśli Ci się one podobały, to Risena możesz brać w ciemno.
Według mnie Risen jest słabym rpg'iem. Polecam z rpg'ów kupić Dragon age
Gra jest prześwietna, wciaga tak samo jak Gothic : ) Właściwie Risen to taki jakby wielki dodatek do Gothica z nowym bohaterem, nowym światem i lepsza grafiką
Wyjaśni mi ktoś dlaczego w każdej grze serii gothic (takze Risen) poziom trudności na początku jest kosmicznie wysoki, i zawsze zaczynasz grę będąc gównem, jakąś melepetą która ginie na 2 strzały od strusia/ścierwojada? Początek gry ma mnie zachęcić do kontynuowania gry, tymczasem grając godzinę w Risen mam szczerze dość.
Co nie zdarzyło mi się np; w wiedźminie. Tam od początku masz postać którą nie jest tak łatwo zabić, a już na pewno nie na 3 strzały drewnianym kijem. Co niestety ma miejsce nie raz w początkowej fazie gothca i risen WIELOKROTNIE.
A najbardziej nienawidzę tego ograniczania gracza we wszystkim: masz do dyspozycji 5 eliksirów i jak wypijesz dwa to zostaną Ci 3 i nie masz żadnej szansy na zdobycie więcej bo twórcy przewidzieli, że będziesz potrzebował 5 eliksirów a nie 12, więc OSZCZĘDZAJ graczu każdy grosik i każdy punkcik umiejętności.
Moim zdaniem rpg powinno mieć możliwość 'expienia'. Przykład: jesteś słaby, to idź do lasu, zabij z 30 wilków, wróć i kontynuuj przygodę. Przedtem sprzedaj to co znalazłeś w lesie, i kup troche sprzętu. A jak masz za mało kasy/doświadczenia to wracaj do lasu. (np: Fable, Witcher itd)
tyle w temacie
Bo to RPG, gra ma wyglądać realistycznie, czyli jeśli jesteś gównem, to od byle gówna padasz... Poza tym Risen na początku jest bardzo łatwy :) Jaki miałby sens gra, w której od początku jedziesz każdego wroga ? 0 wyzwania, 0 satysfakcji :)
Jak dla mnie Risen to prawdziwy następca gothica, jak dla mnie Arcania to już nie gothic
Tymbarkowy-------->
mam nadzieję że to przeczytasz!
Risen i gothici I i II to właśnie najlepszy przykład gry w której robisz co chcesz. Piszesz:
"Moim zdaniem rpg powinno mieć możliwość 'expienia'. Przykład: jesteś słaby, to idź do lasu, zabij z 30 wilków, wróć i kontynuuj przygodę. Przedtem sprzedaj to co znalazłeś w lesie, i kup troche sprzętu. A jak masz za mało kasy/doświadczenia to wracaj do lasu. (np: Fable, Witcher itd)"
W risenie jak nie chce ci się podążać głównym wątkiem lub jesteś zbyt słaby na to to łazisz sobie po lasach/grobowcach/jaskiniach itp. Ubijasz masę stworów ( masz swój exp) czasami znajdujesz ciekawie miejsca i skarby z nimi związane a czasami nawet jakiś klimatyczny quest. Ja w risenie to tyle fajnych znajdziek odkryłem że nieraz się cieszyłem jak dziecko.
Dlaczego na początku gry byle co może cię zabić? Bo nikt nie mówi że jesteś herosem o nadludzkich mocach- zaczynasz jako cienias aż z czasem odkrywasz swoje powołanie. Jak dla mnie wcale ten początek nie jest taki trudny. Jężeli co drugi wilk cię zabijał znaczy że nie potrafisz grać w prawdziwe, wymagające gry jaką jest Risen. A właśnie co do tej gry moja ocena to 9/10. Polecam wszystkim fanom gothica!
Jako że wątek poświęcony jest kilku tytułom na wstępie napiszę że rzecz dotyczy gry Risen.
A konkretniej to questa "Walka o władzę". Problem pojawia się gdy Rachela zleca mi zastraszenie Brogara za to że ten ściaga haracz. Jednak mimo iż zadanie "Najlepszy żołnierz w obozie bandytów" mam wykonane, Brogar nie daje się zastraszyć. Ma ktoś jakieś pomysły jak z tego wybrnąć? Sprawa jest tym gorsza że to niewykonane zadanie blokuje mi jeszcze wykonanie kolejnego - "Myśliwi mają wrócić do polowania".
Mam takie pytanko: pamiętacie może gdzie można kupić zwoje przemiany w łazika, telekineze i lewitacje w 4 rozdziale, potrzebuje do misji z szukaniem pancerza tytanów akurat nie mam żadnego takiego zwoju a w tej misji są wymagane, byłem w klasztorze i w mieście ale nikt nie ma.
Diaboł--->
Potrzebna ci zwoje kupisz u ComarC'a a znajduje się on w obozie bandytów w pomieszczeniu w którym jest Don Esteban, Ogr, złoto itp.
Hmm... Jak zdobyć 5 tyś w 3 rozdziale? Ja zawsze trzy razy tyle miałem. Ale tak na serio- łatwo jest zarobić chociaż to potrwa około 20 minut.Uczysz się na full kowalstwa, przynosisz miecze jaszuroludzi do kowala do miasta tam jakoś się uczysz podobne z rudy obsydianu wykonywać. Robisz ich kilka i sprzedajesz( jeden chyba się za500 sprzedaje)
Risen to taka, praktycznie idealna wersja Gothic'a 3.
Jestem w trakcie grania, na liczniku mam ponad 12h.
Szukam na razie dysków, właściwie to eksploruje całą wyspę która de facto duża nie jest. Nie jest to jednak wadą, wyspa jest ładna i intrygująca.
Klimat różni się od tego "Gothicowego" aczkolwiek mechanika gry na tyle przypomina Gothica że nie rzuca się to tak w oczy.
Gdzieniegdzie wieje sztampą, scenariusz jest przewidywalny a o AI nie ma nawet co się rozpisywać.
Jest to po prostu gra Gothico-podobna wraz z jej zaletami i wadami. Dlatego właśnie jest taka dobra.
Polecam jako fan Gothica.
Gra jest tania jak barszcz a wciąga jak dobry odkurzacz.
Polecam.
A ja myślałem że jak zostane inkwizytorem to jakieś wiedźmy będę palić albo coś :( no ale gierka fajna :)
Znacie jakieś inne tytuły jak Risen? Gdzie się zaczyna od od zera, jako wieśniak. Od razu sugeruje:
Two Worlds I - odpada (niedopracowany i się wiesza)
Two Words II - +/- (słyszałem że są po blokowane niektóre lokacje)
Gothic I-II - odpadają (przeszedłem)
Gothic III-... - odpadają (beznadzieja - jak można tak uśmiercić taka grę)
Od razu podkreślam, że nie cierpię gier drużynowych. Mimo że Dragon Age i Drakensang są b.dobre, to grac kilkoma pachołkami mnie odpycha. Stawiam na grywalność, ale i grafika też powinna być na poziomie, byle nie stara jak Gothic I-II, bo na moim kompie wsio pójdzie.
Co do osób, którym się nie podoba zaczynają grę od zera (gówna) to niech idą grać w Simsy. :P
--->fx_neo<--- Wg mnie najlepszymi grami RPG z twoimi wymaganiami są The Elder Scrolls III: Morrowind GOTY i The Elder Scrolls IV: Oblivion GOTY wszystkie przechodzi się od zera i są mega zarąbiste . Polecam :)
gra zajmuje podejrzanie mało tylko 1.80gb dlaczego tak malo? mam wątpliwości co do kupna. gra jest krótka czy co?
@jesio Nie nie jest krótka przeciwnie jest dość długa i jest zdecydowanie warta zakupu warto wydać te 50-70 zł bo gra potrafi wciągnąć, nawet według mnie jest lepsza od Gothic 4.
jak nie macie kasy u bandytów jest taki koleś u niego potem jesr ta z początku(dawno nie gralem nie wiem jak sie nazywają)dajesz temu kolesiowi zioło i potem go zabijasz zbierasz i tak w kółko zarobiłem tak 30 patyków:P
Żałosna gra. Chory poziom trudności odbierający przyjemność z grania, beznadziejne postacie, warunki pogodowe zależne od miejsca w którym się przebywa (kilka kroków w lewo - pada deszcz, kilka kroków w prawo - przestaje itp., cudowne skrypty), totalnie bezduszny główny bohater, brak jakichkolwiek cech osobowości z którymi człowiek mógłby się utożsamiać, gada i zachowuje się jakby wypalił 20 jointów, z resztą tak samo jak reszta postaci.
Generalnie gra nie ma w sobie absolutnie NIC ciekawego i wciągającego, chodzisz, zabijasz, rozmawiasz, przechodzisz, uninstall, zero jakiejś "głębi", nie cierpię takich gier, nic nie wnoszą do gatunku.
Jakim cudem taki gniot dostał 8.5/10...
Gothic 3 przy niej to arcydzieło, wzór do naśladowania, wręcz kultowa pozycja.
dododo - przeważnie nie odpisuje na takie komentarze ale dziś zrobie wyjatek, ponieważ zastanawiasz sie czemu ta gra dostała taka ocene. wyobraź sobie ze to wszystko co powiedziałeś dla mnie jest własnie mega super i jak widze taką gre jak mass effect to mnie cofa :D czyli zupełnie na odrwór jak u Ciebie. Dla mnie długie i wciągające dialogi to jakisz niepotrzebny shit. a Gotic 3 widziałem przez chwile u kumpla i mimo ze miał mega mocarnego kompa 4 gb ramu itp. to gra nie chodziła płynie czyli kolejna rzecz której nienawidze.
Super gra bardzo podobna do gothic,gorsza fabuła trochę mniej wciągająca ale lepszy system walki.
Super gierka fajne RPG (3D) ale są też takie gry jak: The Elder Scrolls IV Oblivion, Dragon Age 2, Neverwinter Nights 2, Sacred 2 Fallen Angel, Wiedzmin 2. A to już duży wybór.
Wiesz co dododo jak ci sie taka ,,fajna'' gierka nie podoba to poco siedzisz nad komentarzem tej gry ? To idz se graj w Metina 2 albo w CS'a. Masz wogule Risena ?, bo coś mi sie zdaje, że zadużo naoglądałeś się filmów na Youtube.
Gra super :) , ale trochę za prosta :(
@dododo Absolutnie się z tobą nie zgodzę ;] nie porównuj Risen do G3 bo pod względem optymizacji (o ile się to tak pisze xD) zdecydowanie Risen góruje grałem w G3 i mi się ciął jak nie wiem a Risen z o wiele lepszą grafiką i światem chodzi bez ścinki, i nie mów że G3 to pozycja kultowa bo "kultowe" pozycje to G1 i G2 a nie G3 pozdro ;).