Mind Zero
Gra jRPG osadzona we współczesnej Japonii, wyjątkowo mocno inspirowana serią Shin Megami Tensei: Persona. Fabuła tytułu opowiada o grupie nastolatków, którzy zawarli kontrakty z magicznymi istotami nazywającymi się MIND.
producent: Acquire wydawca: Aksys Games Strona oficjalna
Mind Zero na platformie PC i PSV to gra jRPG, której rozgrywka przypomina popularną serię Shin Megami Tensei: Persona oraz tradycyjne dungeon crawlery. Twórcami tytułu są japońskie studia deweloperskie Acquire oraz ZeroDiv. To pierwsze istnieje od 1994 roku i na koncie ma wiele produkcji na konsole Sony, między innymi przygodówki oraz jRPG-i takie jak Class of Heroes lub seria Way of the Samurai. ZeroDiv jest znacznie młodszym zespołem i zajmowało się do tej pory przed wszystkim wsparciem większych deweloperów, ale ma na koncie także samodzielne dzieła, jak Demon Gaze na PS Vitę.
Fabuła
Mind Zero przedstawia historię skupioną wokół czterech postaci: trzech uczniów liceum (wśród nich znajdziemy głównego bohatera), a także tajemniczego detektywa w średnim wieku. Akcja rozgrywa się we współczesności, a w trakcie przygody zwiedzamy wiele autentycznych lokacji w Tokio. Akcja gry rozpoczyna się, gdy protagonista Kei Takanashi wraz ze swoim przyjacielem oraz nową koleżanką ze szkoły zyskują umiejętność przyzywania magicznych istot, określanych nazwą Mind. Zamieszkują one inny wymiar, gdzie bohaterowie dzięki swoim nowym mocom mogą swobodnie się przenosić. Niestety, wrogie Mind mordują oraz porywają ludzi, trójka postanawia więc dowiedzieć się, co stoi za tymi atakami. Pomaga im w tym detektyw, prowadzący własną agencję oraz posiadający te same umiejętności co oni.
Przerywniki fabularne zostały zrealizowane w konwencji visual novel. Tekstowej narracji towarzyszą dwuwymiarowe portrety postaci oraz odczytywane przez aktorów dialogi.
Mechanika
Poza momentami, kiedy gracze poznają kolejne rozdziały historii, Mind Zero jest tradycyjnym dungeon crawlerem. Gracze obserwują lokacje z perspektywy pierwszej osoby. Nie mogą przy tym swobodnie poruszać się po mapie; przesuwają się jedynie w obrębie pól, na które podzielone są korytarze, a zatrzymawszy się w miejscu, mogą zwrócić się tylko w jednym z czterech kierunków. Lokacje są wielopiętrowe i usiane pułapkami oraz pozostawionymi tu i ówdzie przedmiotami przydatnymi w walce. W dostępnym pomiędzy kolejnymi misjami antykwariacie możemy też kupować ekwipunek oraz wybierać czy ulepszać dostępne umiejętności.
Pojedynki z wrogami inicjowane są w sposób losowy (tzw. „random encounter”), co oznacza w praktyce, że przemierzając świat gry, w niemal dowolnym momencie możemy zostać przeniesieni na zupełnie nowy ekran, na którym widzimy trójwymiarowe modele naszych postaci oraz wrogów na niewielkiej arenie. Walka odbywa się w systemie turowym. Bohaterowie mogą toczyć boje sami lub przyzywać do pomocy swoje Mind. Wygrawszy, zdobywają doświadczenie, pozwalające na zwiększanie statystyk i siły ataków.
Kwestie techniczne
Oprawa graficzna tytułu nie zachwyca liczbą detali, przypominając bardziej grę przeznaczoną na konsole PSP lub PlayStation 2. Chociaż projekty bohaterów i dwuwymiarowe grafiki mogą się podobać, trójwymiarowa strona Mind Zero zawodzi. Modele są pozbawione większości szczegółów, a nużące oraz powtarzalne lokacje stają się miejscami odpychające.
Ostatnia modyfikacja 17 sierpnia 2016
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Mind Zero: Odpowiednia dla każdego wieku.