Kingdom Hearts: Unchained X
Mobilna wersja przeglądarkowej gry Kingdom Hearts X, należącej do jednej z najważniejszych marek jRPG-ów w katalogu wydawniczym firmy Square Enix. Aplikacja jest dostępna za darmo i zawiera opcjonalne mikropłatności.
producent: Square Enix wydawca: Square Enix Strona oficjalna
Gry podobne do Kingdom Hearts: Unchained X
Chrono Trigger
Dragon Quest II: Luminaries of the Legendary Line
Final Fantasy: Record Keeper
Kingdom Hearts: Unchained X na platformę AND i iOS to mobilna wersja przeglądarkowej gry Kingdom Hearts X wypuszczonej w 2013 roku na terenie Japonii. Aplikacja została stworzona przez firmę Square Enix wspomaganą przez Success Corporation, a w pracach uczestniczyli twórcy zwykłych odsłon serii Kingdom Hearts, w tym reżyser Tetsuya Nomura i kompozytor Yoko Shimomura. Produkcja jest darmowa, ale wykorzystano w niej mikropłatności.
Fabuła
Kingdom Hearts: Unchained X stanowi prequel całej serii Kingdom Hearts. Akcja produkcji rozgrywa się 100 lat przed wojną Keyblade, w wyniku której wyklarował się obecny kształt uniwersum marki. Gracze wcielają się w osobę władającą Keyblade, dołączającą do jednej z frakcji dowodzonej przez Keyblade Masters. Fabuła obraca się wokół walki o zasoby światła, których nie pozostało na świecie zbyt wiele.
Mechanika
Produkcja jest przedstawicielem gatunku RPG, ale jest łatwiejsza niż normalne odsłony cyklu Kingdom Hearts. Została bowiem zaprojektowana w ten sposób, by zachęcać nowe osoby do zapoznania się z cyklem i po zakończeniu zabawy w Kingdom Hearts: Unchained X na platformę AND i iOS spróbowania jednej z części na duże platformy. Podczas rozgrywki trafiamy do rozmaitych lokacji inspirowanych światem znanym z bajek Disneya, gdzie walczymy ze stworami znanymi jako Heartless. Zabawa sprowadza się przede wszystkim do toczenia starć rozgrywanych w ramach systemu turowego. Podczas kolejki otrzymujemy jeden punkt akcji za każdy medal, w który wyposażona jest postać. Stukając w przeciwnika lub przeciągając palec po ekranie, wyprowadzamy atak w stronę pojedynczego wroga lub całej grupy. Ponadto możemy wykorzystywać specjalne zdolności dawane przez medale, które dodatkowo rozwijamy w trakcie rozgrywki.
Kwestie techniczne
Pod względem oprawy graficznej Kingdom Hearts: Unchained X na platformę AND i iOS różni się nieco od zwykłych części. Jest to bowiem dwuwymiarowa produkcja, swoim stylem przywołująca na myśl baśnie.
Minirecenzja Kingdom Hearts: Unchained X – mobilny Kingdom Hearts dla mas
- Uproszczona w stosunku do normalnych części Kingdom Hearts rozgrywka w praktyce sprawdza się znakomicie;
- System medali spisuje się świetnie;
- Fabuła przedstawiająca wydarzenia sprzed wojny Keyblade.
- Nierówny poziom trudności – gra banalna w misjach głównych i stawiające ekstremalne wyzwanie w pobocznych;
- Historia momentami została potraktowana po macoszemu.
Seria Kingdom Hearts od lat jest jedną z najważniejszych marek firmy Square Enix. Kolejne produkcje łączące bajki Disneya z gatunkiem jRPG cieszą się niesłabnącą popularnością, ale w dalszym ciągu spore grono osób wstrzymuje się z wejściem do tego uniwersum. Właśnie dla nich w 2013 roku wypuszczono na terenie Japonii przeglądarkowe Kingdom Hearts X, które ostatecznie wyewoluowało w mobilne Kingdom Hearts: Unchained X, a to w końcu ukazało się na anglojęzycznych rynkach, więc czas przyjrzeć się mu bliżej.
W ogólnych założeniach aplikacja jest uproszczoną grą jRPG, której zadaniem jest przekonanie graczy do głównej serii. Oczywiście osoby bawiące się nią od dawna także powinny sprawdzić Kingdom Hearts: Unchained X, gdyż produkcja przedstawia wydarzenia, które miały miejsce przed historią ukazywaną w dużych odsłonach. Tyle, jeżeli chodzi o wyjaśnienia, a teraz do rzeczy.
W grze wcielamy się w jedną z osób władających Keybladem, czyli specjalną bronią, którą wzmacniamy dzięki medalom. W tym momencie do akcja wkracza swego rodzaju karcianka, gdyż medale reprezentują rozmaite postacie, które kolekcjonujemy, rozwijamy i używamy w trakcie rozgrywki. Wkładamy je bowiem do broni, zyskując tym samym większe moce. System działa sprawnie, czasami zmusza nas do poświecenia jednego przedmiotu, by wzmocnić drugi, a poza tym zbieranie zawsze jest fajne, więc nie inaczej jest w tym przypadku.
Właściwa rozgrywka, czyli walka z rozmaitymi potworami, jest przyjemna, ale poziom trudności jest całkowicie nierówny. O ile bowiem samo pokonywanie kolejnych celów nie sprawia praktycznie żadnych trudności, a przykładając się nieco bardziej, bez większych problemów można zaliczać wszystkie wyzwania, tak w przypadku zadań pobocznych twórcy poszli w zupełnie innym kierunku. Eventy te są niesamowicie trudne i wymagają wysokopoziomowej postaci, co wiąże się z długim grindowaniem w misjach głównych.
Minusem jest także nie zawsze dobre podejście do opowiadanej historii. W niektórych momentach scenarzyści nie przyłożyli się do roboty i czuć, że czasami postacie coś tam mówią i coś się dzieje, bo dziać się musi, a niekoniecznie jest to jakoś sensownie uzasadnione.
Tak naprawdę to jednak szczegóły, gdyż Kingdom Hearts: Unchained X to udana, ładna i grywalna produkcja, która powinna się spodobać wszystkim miłośnikom mobilnych gier RPG.
Ostatnia modyfikacja 12 maja 2016
Tryb gry: single player
Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)
Wymagania wiekowe Kingdom Hearts: Unchained X: 12+