EA Sports UFC Mobile
EA Sports UFC
Produkcja studia EA Sports Canada, poświęcona widowiskowej i szalenie popularnej wśród sportów walki dyscyplinie, jaką jest MMA. Produkcja stanowi swoisty restart serii UFC Undisputed, wydawanej wcześniej przez firmę THQ.
producent: EA Sports wydawca: Electronic Arts Inc. Strona oficjalna
EA Sports UFC to pierwsza gra stworzona po przejęciu przez koncern Electronic Arts praw licencyjnych amerykańskiej federacji mieszanych sztuk walki – Ultimate Fighting Championship (wcześniej prawa te należały do koncernu THQ, wydającego cykl UFC Undisputed). Dewelopingiem tytułu zajęło się studio EA Canada, znane przede wszystkim z serii FIFA oraz Madden NFL.
Rozgrywka zaprojektowana została jako możliwie realistyczna symulacja walk w formule MMA. Gracze mają okazję wcielić się w ulubionych zawodników zrzeszonych w federacji UFC (lub stworzyć od postaw własnych) i stanąć do pojedynków we wnętrzu oktagonalnego ringu.
Na tle konkurencyjnych produkcji, EA Sports UFC wyróżnia się przede wszystkim zaawansowanymi skryptami AI. W trakcie pojedynków kontrolowani przez komputer przeciwnicy potrafią zmieniać styl walki, dostosowując go jako kontrę dla poczynań gracza. W efekcie im sprytniejszy rywal staje na ringu, tym przebieg starcia jest bardziej zaskakujący i stanowi większe wyzwanie.
Twórcy gry zadbali o wysoki realizm walk. Zastosowany model fizyki pozwala na wykonywanie precyzyjnych ruchów również z możliwością wykorzystania elementów oktagonu (np. odbicie od jednego ze słupków). Ponadto innowacyjny system uszkodzeń ciała umożliwia zadanie przeciwnikowi poważnych obrażeń nawet przy pojedynczym trafieniu. W trakcie walk zawodnicy mogą doznać różnego rodzaju zranień i kontuzji, a wygląd poobijanych części ciała ulega dynamicznym zmianom (pojawiają się krwiaki, zasinienia, opuchlizny itp.).
W warstwie wizualnej gra wykorzystuje potencjał nowoczesnego silnika Ignite (zastosowanego również w NBA Live oraz FIFA 2014). Pozwala on m.in. na generowanie bardzo szczegółowych modeli postaci, a także naturalnie wyglądających animacji ruchu. Pojedynki prezentowane są w sposób przypominający telewizyjne transmisje z walk MMA.
Minirecenzja EA Sports UFC – jest lepiej niż na konsolach
- Mobilna rozgrywka budzi znacznie więcej emocji niż pierwotna wersja konsolowa;
- Bardzo dobra oprawa graficzna i modele zawodników;
- Rozbudowana mechanika walki, wymagająca myślenia i odpowiedniej taktyki;
- Rozsądny system mikropłatności.
- Dodatkowi zawodnicy tylko za realną gotówkę.
Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że przeniesienie klasycznej pecetowej bijatyki na urządzenia mobilne jest praktycznie niemożliwe. Brak fizycznej klawiatury i znikome zainteresowanie graczy mobilnymi kontrolerami gier, zmusiło deweloperów do wypracowania pewnych kompromisów. W ten m.in. sposób na smartfony i tablety trafiły takie produkcje jak Injustice: Gods Among Us czy kolejne odsłony Batmana firmy Warner Bros oraz studia NetherRealm. Kiedy okazało się, że jednak można – konkurencja szybko postanowiła odrobić straty, a najlepszym tego dowodem jest mobilna odsłona konsolowej serii UFC od Electronic Arts. Co prawda nie jest to pierwsze podejście „elektroników” do tematu MMA na urządzeniach mobilnych, ale w tym wypadku możemy z całą pewnością powiedzieć, że przenośna wersja gry przerosła swą protoplastkę z konsol stacjonarnych.
Zastosowane w grze sterowanie to oczywiście coś zupełnie innego niż na konsolach. Wyprowadzanie podstawowych ataków sprowadza się do odpowiedniego dotykania i „miziania” ekranu, czego efektem są trzy rodzaje ciosów: lekkie, średnie i mocne. Gesty można oczywiście łączyć w różne skomplikowane kombinacje, które na wzór klasycznych combosów odbiorą przeciwnikowi znaczącą ilość energii. To jednak nie wszystko, gdyż w grze do dyspozycji mamy także bloki, chwyty, duszenia i walkę w parterze, która wymagać będzie zupełnie innego podejścia.
Część ze wspomnianych technik zrealizowana została w formie sekwencji QTE, co jednak nie zmienia faktu, że finalnie otrzymujemy wysoce rozbudowany model walki z mnóstwem ciosów i technik specjalnych. A że nasi przeciwnicy – wbrew pozorom – wcale nie zaliczają się do przysłowiowych „półmózgów”, sukcesu w grze nie osiągniemy bezmyślnym okładaniem przeciwnika. W walce liczą się bowiem takie elementy, jak odpowiedni dystans, rytmika, siła ciosu oraz umiejętne wykorzystanie ataków specjalnych.
Pozytywnym wrażeniom, płynącym z rozgrywki w EA Sports UFC z całą pewnością sprzyja też bardzo dobra oprawa graficzna. Co prawda, w porównaniu z ładnie wymodelowanymi postaciami zawodników, tła i scenerie poszczególnych aren prezentują się znacznie gorzej, ale jest to efekt celowej polityki deweloperów, mającej na celu przerzucenie całej mocy urządzeń na postaci walczących „gladiatorów”. Któż bowiem w impecie walki zwracać będzie uwagę na niezagospodarowane wnętrza, czy ledwie widoczną (choć świetnie słyszalną) publiczność?
W kontekście poprzednich mobilnych produkcji Electronic Arts, których główną bolączką okazywał się mocno irytujący model free-to-play, warto poświęcić też kilka słów rozwiązaniom zastosowanym w UFC. Wbrew naszym najgorszym obawom, w tym wypadku można z całą pewnością stwierdzić, że EA Sports UFC da się przejść bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Przydatną do zakupu dopalaczy oraz paczek z kartami srebrną walutę, zdobywamy podczas kolejnych walk i o ile nie mamy zbyt wygórowanych ambicji, powinna nam ona wystarczyć do wszystkich niezbędnych zakupów, bez których – nie ukrywajmy – na wyższych poziomach rozgrywki będzie nam niezwykle trudno. Niestety w ten sposób nie zdobędziemy już waluty typu gold, która służyć może nam np. do zakupu dodatkowych zawodników. Ale cóż, taki już urok modelu free-to-play i naiwnością byłoby liczyć na to, że giganci pokroju EA oddadzą nam do dyspozycji tak dobrą grę zupełnie za darmo.
Ostatnia modyfikacja 28 kwietnia 2015
Tryb gry: single player Tryb multiplayer: wspólny ekran
Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)
Ocena użytkowników: 7,5 / 10 na podstawie 578 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI EA Sports UFC Mobile