Cladun Returns: This is Sengoku!
RPG typu dungeon crawler będące trzecim tytułem z serii Cladun. Podobnie jak poprzednie gry z cyklu, Cladun Returns: This is Sengoku! opracowane zostało przez firmę Nippon Ichi Software.
producent: Nippon Ichi Soft. wydawca: NIS America Strona oficjalna
Gry podobne do Cladun Returns: This is Sengoku!
The Binding of Isaac: Rebirth
Enter the Gungeon
YIIK: A Postmodern RPG
Cladun Returns: This is Sengoku! (Classic Dungeon Sengoku) to dynamiczny RPG w konwencji dungeon crawlera, wydany na platformę PC, PS4 i PSV. Tytuł ten jest trzecią, po Cladun: This is an RPG i ClaDun x2, grą z cyklu Cladun. Za stworzenie serii odpowiada japońskie studio Nippon Ichi Software, autor takich produkcji jak A Rose in the Twilight i seria Disgaea. Weterani poprzednich tytułów z serii Cladun znajdą w opisywanej grze wiele znajomych elementów, począwszy od magicznego świata Arcanus Cella, poprzez mechanikę drużynową Magic Circles, aż po możliwości edycji twarzy bohatera.
Cladun Returns: This is Sengoku! pojawiło się w Japonii 26 maja 2016 na urządzenia PlayStation Vita jako Classic Dungeon Sengoku. Wersja amerykańska i europejska została wydana w 2017 roku przez firmę NIS America.
Fabuła
Cladun Returns: This is Sengoku! zabiera nas ponownie do magicznego świata Arcanus Cella, znanego z poprzednich odsłon cyklu. Tym razem tajemnicza kraina pełni rolę swoistej poczekalni dla dusz oczekujących na reinkarnację. W czasie, w którym toczy się gra, mieszkańcy Arcanus Cella nie mogą narzekać na brak gości, albowiem w Japonii kończy się właśnie okres Sengoku – era konfliktów, rebelii i zamętu. Lokalni feudałowie toczyli krwawe walki o władzę nad ziemiami swych sąsiadów.
Części dowódców udało się wyjść zwycięsko z wojennej zawieruchy, inni natomiast zostali pognębieni, a ich marzenia i nadzieje zdruzgotane. Dusze poległych, obciążone żalem, trafiają do Arcanus Cella. Droga reinkarnacji jest dla nich zamknięta, dopóki nie zdołają znaleźć ukojenia dla trawiącej ich goryczy. Zadaniem gracza, który sam również należy do szeregu zabłąkanych dusz, jest pomoc poległym poprzez załatwianie ich niedokończonych ziemskich spraw. Wypełnienie tego zadania będzie wymagało od nas licznych wypraw w różne strony Japonii, gdzie na pokonanie czekają niebezpieczne, pełne przeciwników lochy.
Mechanika
Z punktu widzenia mechaniki Cladun Returns: This is Sengoku! pod wieloma względami przypomina poprzednie tytuły z serii. Gra ponownie przyjmuje formę erpega akcji, w którym model rozgrywki oparty jest na założeniach gatunku dungeon crawler. Oznacza to, że sedno produkcji stanowi przemierzanie różnorakich lochów i labiryntów, walka z patrolującymi je przeciwnikami, unikanie pułapek i zdobywanie nowych rodzajów sprzętu. Lokacje oparte są na prawdziwych miejscach istniejących w Japonii w okresie Sengoku: jednym z bardziej skomplikowanych labiryntów jest zamek Osaka w regionie Kansai. W trakcie penetrowania lochów przychodzi nam zmierzyć się nie tylko z hordami zwykłych przeciwników, ale też z potężnymi bossami. Drogę zastępują nam ziejące ogniem smoki, lodowe olbrzymy, zębate kule i wiele innych. Od czasu do czasu możemy też spotkać przeciwnika o niezbyt poważnym wyglądzie, takiego jak śmiercionośna wirująca parasolka.
Walki toczone są w czasie rzeczywistym, a do eliminacji wrogów możemy używać dowolnej z ośmiu rodzajów broni. Autorzy przygotowali różnego rodzaju katany, młoty, włócznie, sztylety, sierpy, shurikeny, łuki i magiczne różdżki (staves). Każdy typ oręża charakteryzuje się odmiennymi cechami: sztylety mogą zwiększać prędkość postaci gracza, jak i obniżać statystyki przeciwników, włócznia zaś pozwala na atakowanie z dystansu bezpieczniejszego niż inna broń biała. Gracze używający katany mogą wykonać atak specjalny składający się z trzech ciosów, z których ostatni zadaje obrażenia wszystkim przeciwnikom dookoła. Shurikeny, łuki oraz różdżki są przeznaczone dla osób preferujących walkę na dystans. Pojedynczy shuriken nie zadaje zbyt wysokich obrażeń, ale metalowe gwiazdki można wyrzucać z ogromną częstotliwością, a także atakować w ruchu. Łucznicy mogą za to pochwalić się strzałami przebijającymi wrogów na wylot. Magiczna broń umożliwia wyprowadzanie ataków obszarowych, przyporządkowanych do jednego z trzech „żywiołów”: ognia, lodu albo ducha. Rodzaj używanej energii oraz wzór wystrzeliwanych pocisków jest determinowany przez egzemplarz broni.
Kontrolowanego bohatera możemy dostosować do naszego preferowanego stylu gry nie tylko poprzez wyposażenie go w stosowną broń, ale też poprzez przydzielenie go do odpowiedniej profesji. Mają one wpływ na statystyki, takie jak liczba punktów zdrowia czy szybkość poruszania się, a także decydują, jaką zdolnością specjalną będzie dysponować postać. Przykładowo, mistrz miecza (Swordsman) może poruszać się szybko nawet po trudnym podłożu, takim jak gęsta trawa czy lepka maź. Święty (Saint) może na stałe niszczyć nieumarłych, a kupiec (Merchant) specjalizuje się w zarabianiu i oszczędzaniu waluty. Profesji jest oczywiście więcej, a te najbardziej skomplikowane, jak Shaman czy Ninja, możemy odblokować dopiero na późniejszym etapie rozgrywki. Zmiana profesji wiąże się z powrotem postaci na poziom pierwszy, ale nie powoduje utraty nabytych umiejętności. Zachowana zostaje też część statystyk.
W Cladun Returns powraca charakterystyczny dla serii system Magic Circles, dzięki któremu członkowie drużyny mogą bronić postać główną przed atakami i zwiększać jej statystyki. Magic Circles to edytowalne schematy pól, w których centrum znajduje się bohater kontrolowany przez gracza. Inne postacie umieszczamy w slotach przed, za i obok niego, ale warto zauważyć, że konfiguracja slotów nie musi być taka sama w każdym schemacie. Członkowie formacji przyjmują obrażenia zadawane postaci głównej w zależności od tego, gdzie znajdują się na Magic Circle, np. osoba, która ustawiona jest za bohaterem, zaabsorbuje obrażenia od pocisku wystrzelonego w jego plecy. W schematach Magic Circles możemy też umieszczać artefakty służące do przyznawania postaci głównej różnych bonusów. Aby moc przedmiotu ujawniła się, musi on być umieszczony obok członka drużyny (który zajmie się, jak określa to gra, aktywacją tego artefaktu).
Postać gracza wzmacniać możemy także przy pomocy mechaniki zwanej Fortyfikacją. W głębi Arcanus Cella – magicznego świata, z którego wyruszamy na wojaże – znajduje się zamek. Używając kamieni dostępnych w lokalnym sklepie, możemy rozbudowywać fortyfikacje o nowe mury. Rozwój twierdzy ma pozytywny wpływ na statystyki kontrolowanego bohatera.
Cladun Returns: This is Sengoku! oferuje możliwości personalizowania wyglądu zarówno postaci, jak i niektórych egzemplarzy broni. Zaimplementowany w grze Pixel Editor pozwala na rysowanie twarzy bohatera piksel po pikselu, a także na tworzenie dla niej animowanej mimiki, oddzielnej dla postaci idącej, biegnącej oraz atakowanej przez wroga.
Tryby gry
Cladun Returns: This is Sengoku! w wersji na platformę PC, PS4 i PSV oferuje trzy tryby gry: single player, co-op pozwalający na przechodzenie lochów ramię w ramię ze znajomymi oraz Versus (tryb rywalizacji, gdzie celem jest zdobycie jak największej liczby punktów). Dla trybu współpracy zaprojektowano specjalne, niezwykle trudne lochy zwane Death-geons. Ich przejście stanowi wyzwanie nawet dla najbardziej zgranych drużyn.
Gracze mogą też rywalizować o miejsca na internetowych listach rankingowych, przeznaczonych dla najsprawniejszych zdobywców lochów. Im szybciej uda nam się pokonywać kolejne labirynty, tym wyżej znajdziemy się w rankingu.
Kwestie techniczne
Oprawę wizualną Cladun Returns: This is Sengoku! Na PC, PS4 i PSV zrealizowano w stylu pixel art, inspirowanym starymi tytułami na ośmio- i szesnastobitowe konsole.
Gra pozwala nam wybrać pomiędzy dwiema ścieżkami dźwiękowymi: nowoczesną oraz retro. Istnieje też opcja kreowania własnej muzyki przy pomocy tak zwanego MML (Music Macro Language).
Ostatnia modyfikacja 10 marca 2017
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet Liczba graczy: 1-4
Klasyfikacja PEGI Cladun Returns: This is Sengoku!
Cladun Returns: This is Sengoku! Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core 2 Duo 2.6 GHz
- 2 GB RAM
- karta grafiki Intel HD lub lepsza
- 512 MB HDD
- Windows 7