Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Gra Bubble Bobble

19.10.2008 19:35
gtowiec
1
gtowiec
39
Kanapka

hehe klasyk

25.05.2009 15:06
👍
2
odpowiedz
Darko530
50
Pretorianin

Oj grało się w to, grało... ;)

28.03.2011 15:27
Cziczaki
3
odpowiedz
Cziczaki
195
Renifer

Nie wiem jak było z tą grą na PC, ale na moim C64 multiplayer w tej grze obowiązkowy. :)

11.03.2018 19:23
Kaczmarek35
4
odpowiedz
Kaczmarek35
11
Senator

Na Commodore 64 pojawiła się już ta gra w 1984.

18.04.2025 13:00
Wiedźmin
😍
5
odpowiedz
Wiedźmin
49
Legend
Wideo
10

Bubble Bobble to sympatyczna jednoekranowa platformówka od Taito z połowy lat 80'. Ten hit automatowy został przeportowany praktycznie na wszystko. Studio Firebird przygotowało fantastyczne porty na komputery C-64 i Amiga, które nie ustępują wersji automatowej. Dwóch chłopców o imieniu Bub i Bob traci swoje dziewczyny Peb i Pab w jaskini potworów, a po drodze zostają zamienieni w bańkowe smoki. Wcielamy się w dwa małe smoki Buba i Boba i podróżujemy przez szereg jaskiń pełnych potworów. Gra wyróżnia się wygodą sterowania, niesamowitą grywalnością, a także przyjemną grafiką i muzyką. Mechanika, grywalnosć, wszystko zapięte na ostatni guzik. Przykład gry perfekcyjnej w ramach swego gatunku. Bubble Bobble to jedna z najsłodszych gier jakie kiedykolwiek powstały. Jeden z najbardziej legendarnych klasyków platformowych w historii gier wideo. Ta gra zręcznościowa stała się tak legendarna, że została wydana praktycznie na prawie każdy znany komputer i konsolę. Większość wersji wydanych na komputery i konsole to porty 1 do 1, ale trzeba przyznać, że doskonale wykonane co nie było takie oczywiste w latach 80'/90', gdzie jakość poszczególnych portów hitów automatowych to była zawsze trochę loteria w odróżnieniu od gier, które powstawały z myślą o danym komputerze, gdzie dużo mocniej przykładano się wtedy do jakości oryginalnej wersji. Nieliczne porty rozszerzają oryginalną grę. Tak jak wersja na konsolę Sega Master System, która zawiera dodatkowo nowy obszerny zestaw poziomów. Dzięki temu zamiast 100 poziomow oferuje 200.
Gameplay. Wyprawa dwóch małych smoczków poprzez plansze najeżone platformami, bonusami i potworami. Strzelanie bańkami, zbieractwo i skakanie. Ta niesamowicie miodna platformówka polega na łapaniu wrogów w bańki i rozbijaniu ich, aby pozbyć się ich raz na zawsze. W przeciwnym razie po prostu wrócą bardziej agresywne i dzikie niż kiedykolwiek wcześniej. Łącznie jest 99 poziomów co zapewnia długą, trudną i niesamowicie miodną podróż. Niektóre poziomy są trudne do ukończenia, gdzie z bólem patrzymy jak życia nam odpływają. Każdy poziom jest strzeżony przez potwory, a celem poziomu jest zabicie ich wszystkich, aby przejść do następnego. Gra ma niesamowicie dobrze zaprojektowane sterowanie. Mimo to trzeba uważać, bo każdy niepożądany kontakt z wrogiem kończy się błyskawicznie utratą życia. Najbardziej magiczną i przyjemną funkcją jest tryb dla dwóch graczy. Dwóch graczy pomaga sobie nawzajem, ale jednocześnie ze sobą rywalizuje. Coś magicznego. Każdy typ potwora ma swoje typowe zachowanie więc dokładnie wiemy czego możemy się po nich spodziewać. Niektóre z nich poruszają się według pewnego schematu, niektóre losowo, inne odbijają się od ścian itp. Zawsze mamy dobry przegląd całego etapu, bo mieści się w całości na ekranie. Każdy ma swoje własne rozwiązanie. Niektóre są łatwe, niektóre trudne, ale jeśli wiemy dokładnie co robić możemy przyciągnąć bonusy, które pomogą, a nawet pozwolą pominąć problematyczny poziom. Gra jest przystępna, ale ukończenie całości nie jest takie proste, bo gra jest bardzo długa i czuć rosnący poziom trudności. Łatwiej jest ukończyć grę w trybie dla dwóch graczy, ponieważ poziomy są nadal takie same niezależnie od liczby graczy. Pękanie więcej niż jednej bańki przez potwora na raz skutkuje różnymi bonusami i pojawia się wiele cennych owoców więc najlepszą strategią jest zawsze koncentrowanie jak największej liczby baniek w jednym miejscu, a następnie pękanie ich wszystkich jednym uderzeniem. W ten sposób możemy zdobyć wiele ulepszeń, które mogą pomóc w walce jak bańki o dużym zasięgu, szybsze dmuchanie, szybsze poruszanie itd, które zachowujemy dopóki nie stracimy życia. Istnieją również różne specjalne przedmioty, które mają jeden natychmiastowy efekt jak inteligentne bomby, pomijanie poziomów, powódź dobroci i wiele, wiele innych. Możemy również zdobyć dodatkowe życie zbierając wszystkie litery w słowie EXTEND, które pojawiają się na poziomie, jeśli poprzedni został rozwiązany wystarczająco szybko. Krótko mówiąc gra jest pełna owoców i bonusów, sekretnych drzwi i niespodzianek. Mechanika gry jest oryginalna z powolną krzywą trudności. Przy czym ostatnie dwadzieścia poziomów jest szczególnie kapryśne i wymagają od nas dużej pomysłowości i refleksu, aby sobie z nimi poradzić. Dlatego jedną z większych przyjemności tej cudownej gry jest odnajdywanie najbardziej pożądanej funkcji bonusowej czyli przeskok do innego poziomu, gdzie oglądamy ekrany przewijające się w dół bez konieczności grania co zwiększa szansę na przejście całości. Na ostatnim poziomie czeka nas walka z bossem. Grałem w tą grę wspólnie z wieloma osobami. Mogę jednak z dumą powiedzieć, że tylko wraz z moją siostrą ukończyliśmy grę na C-64 w jednym niewiarygodnie długim i trzymającym w napięciu wysiłku któregoś dnia na przełomie lat 80'/90'. Jaka to była radość dla nas obojga przeżywając chwile z tej gry w radosnych rozmowach i chwile desperacji w których prawie mogło się wszystko skończyć kolejną porażką. Szczęśliwe dni w Bubble Bobble. Tryb dla jednego gracza jest całkiem fajny, ale zajść w nim bardzo daleko jest trudniej. Największą siłą gry zdecydowanie jest tryb dla dwóch graczy, bo daje on dużo więcej radochy. Znakomita wersja oryginalna z automatów i wybitnie dobre porty na C-64 i Amiga. Najważniejsze, że każdy port ma tyle samo plansz co na automatach czyli nic nie okrojono z zawartości. Słodka klasyka z dzieciństwa nigdy nie umiera, a ta magiczna, urocza gra to taka, której nigdy nie zapomnę. Grałem w wiele wersji (automatowa, C-64, Amiga, NES), ale najwięcej na C-64. Najczęciej grałem z kimś, ale lubiłem sobie też od tak załączyć tę produkcję, by przejść chociaż kilkanaście pierwszych poziomów.
Grafika i udźwiękowienie. Bubble Bobble posiada genialną japońską grafikę w stylu kreskówkowym. Układ ekranu, grafika sprite'ów smoczków i wrogów oraz oczywiście te pyszne, jadalne przedmioty są idealnie umiejscowione na ekranie. Grze towarzyszy wyjątkowo przyjemna zapętlona muzyczka, która nigdy się nie nudzi. Została specjalnie zaprojektowana w taki sposób, aby szukać gruczołów szczęścia u dzieci. Puszczenie tej melodii z miejsca przenosi mnie z powrotem do tego co czułem grając w nią jako dzieciak przez wiele godzin.
Podsumowanie. Gra stała się fenomenem od chwili odkąd pojawiła się na automatach. Równie popularna była na komputerach i konsolach 8-bitowych oraz 16-bitowych. Japońska sensacja dosłownie podbiła planetę. Sądzę, że to jedna z najfajniejszych gier platformowych z trybem dla dwóch graczy. Konwersje Bubble Bobble na C-64 i Amigę są doskonałe. To jedna z najlepszych platformówek lat 80' i przede wszystkim jedna z najlepszych platformówek na C-64 i Amigę, które stały na platformówkach 2d w czasach apogeum dla tego gatunku. Prawdziwy klasyk gier wideo. Grane do upadłego przez każdego! Świetnie się gra samemu, ale prawdziwa zabawa jest, gdy gramy we dwoje. Słodka magia bąbelków tej perełki wczesnej ery gier video zawsze będzie sprawiać radość tym, którzy w nią zagrają! Sukces Bubble Bobble sprawił, że japońskie studio Taito stało się bardzo rozpoznawalne poza Japonią. Później wyprodukowali dwa inne hity platformowe Rainbow Islands (1987) oraz The NewZealand Story (1988). Obie wymienione gry są również niesamowicie słodkie i jeszcze bardziej kolorowe, ale przede wszystkim bardzo przystępne i grywalne. Każda z tej trójki platformówek Taito jest super, ale najbardziej wyjatkowe jest moim zdaniem Bubble Bobble. Reasumując Bubble Bobble fajnie potrafiło wyróżnić się wśród gier tego gatunku co jest nie lada wyczynem zważywszy, że złoty okres dla platformówek 2d to druga połowa lat 80' i pierwsza połowa lat 90', gdy było prawdziwe bombardowanie świetnymi grami tego typu w erze 8-bitowców i 16-bitowców. Podobna sytuacja z strzelankami 2d, bijatykami 2d, przygodówkami point & click 2d, gdzie też apogeum popularności dla tego typu gier i najwięcej kultowych produkcji to era 8-bitowców i 16-bitowców. W drugiej połowie lat 90' wraz ze śmiercią 8-bitowców oraz 16-bitowców oraz prymatem Pc inne gatunki gier wiodły prym jak strategie, FPSy, TPP.

Wersja oryginalna na automaty:
https://www.youtube.com/watch?v=BuXOSBb4hQw&ab_channel=WorldofLongplays
Wersja na komputer Amiga:
https://www.youtube.com/watch?v=d1EtgtP1qVo&ab_channel=AL82RetrogamingLongplays
Wersja na komputer C-64:
https://www.youtube.com/watch?v=uu84wImDjxM&ab_channel=WorldofLongplays
Wersje na konsole NES:
https://www.youtube.com/watch?v=ij3f4_APEow&ab_channel=WorldofLongplays

post wyedytowany przez Wiedźmin 2025-04-18 13:16:18
Gra Bubble Bobble