Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikLogicznePS3SwitchPSVPCANDWPPS4iOS
Okładka Back to Bed (iOS)
OkładkaBack to Bed (iOS)

Back to Bed

Oryginalna gra logiczna opracowana przez niezależne studio Bedtime Gaming jako kontynuacja studenckiego projektu z 2011 roku. Akcja toczy się w surrealnym świecie marzeń sennych, a jej bohaterem jest cierpiący na narkolepsję mężczyzna imieniem Bob.

Logiczne | widok izometryczny | crowdfunding | indie | eksperymentalne/artystyczne | surrealizm | PS Plus Premium | PS Plus Extra | singleplayer

Back to Bed Premiera

6sie2014

PC

28sie2014

AND iOS

29paź2014

WP

25sie2015

PS3 PSV PS4

11kwi2019

Switch

Gry podobne do Back to Bed

Monument Valley

Sleepwalker's Journey

Zero Age

Back to Bed to gra logiczna autorstwa studia Bedtime Digital Games. Jest to komercyjna kontynuacja darmowej studenckiej produkcji z 2011 roku.

Fabuła

Akcja gry toczy się w surrealnych światach marzeń sennych. Bezwładnie podróżuje przez nie mężczyzna imieniem Bob, który cierpli na narkolepsję. Z tego powodu zapada co chwila w głęboki sen i jako lunatyk pozostaje nieświadomy niebezpieczeństw czyhających na niego na każdym kroku. My wcielamy się w cząstkę jego podświadomości odpowiedzialną za instynkt samozachowawczy, który przybrał formę strażnika nazwanego Subob.

Mechanika

Naszym zadaniem jest takie pokierowanie Subobem, aby na każdej planszy doprowadzić Boba bezpiecznie do punktu końcowego w postaci łóżka. Nie mamy bezpośredniego wpływu na ruchy ochranianego przez nas człowieka. Zamiast tego musimy manipulować otoczeniem i w ten sposób pośrednio wpływać na poruszanie się nieszczęsnego lunatyka. Przykładowo, napotykając jakąkolwiek przeszkodę Bob zawsze wykonuje zwrot o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pozwala nam to na kształtowanie trasy jego przemarszu poprzez przenoszenie przedmiotów.

Zabawę urozmaica fakt, że akcja toczy się w świecie marzeń sennych, gdzie nie obowiązują tradycyjne zasady fizyki. Powoduje to, że poziomy pełne są śmiertelnych pułapek, schodów zmieniających grawitację oraz struktur, które nie mogłyby istnieć w rzeczywistości. Ponadto każda mapa ma postać kładek zawieszonych w powietrzu i jeden fałszywy krok może doprowadzić Boba do upadku w przepaść.

Kwestie techniczne

Pierwsza wersja Back to Bed powstała jako projekt studencki w 2011 roku. Komercyjna kontynuacja oferuje dodatkowych osiemnaście poziomów, a dwanaście znanych z darmowego pierwowzoru zostało gruntownie przerobionych. Ponadto połowa map osadzona jest w nowym podwodnym świecie. Autorzy poprawili również oprawę audiowizualną oraz rozszerzyli grę o nowe mechanizmy zmieniające rozgrywkę.

Minirecenzja Back to Bed – surrealizm w cenie…

PLUSY:
  • Niebanalny pomysł i niezwykle wciągająca rozgrywka;
  • Prosta lecz urzekająca grafika z silnymi elementami surrealizmu;
  • Senna oprawa dźwiękowa, doskonale pasująca do klimatu całości.
MINUSY:
  • Mocno niedopracowany model sterowania.

Back to Bed to kolejna gra udowadniająca, że prostymi środkami popartymi niebanalnym pomysłem, można przyciągnąć prawdziwe rzesze graczy. I o ile podobną produkcją zapewne nie „splamiłby” się żaden z dużych wydawców, to na szczęście mamy jeszcze twórców niezależnych, którzy bardzo często mimo mocno ograniczonych funduszy, dysponują jednak niezwykłą inwencją twórczą. Samo w sobie stanowi to już zaś argument wystarczający, aby ze wzmożoną uwagą śledzić kolejno pojawiające się produkcje z tego segmentu rynku.

Na pierwszy rzut oka gra studia Bedtime Gaming przypomina nieco inny mobilny hit Monument Valley. Odznacza ją bowiem podobny styl graficzny i konstrukcja poziomów, które mają postać zawieszonych w przestrzeni platform. Obie gry czerpią też dość wyraźne inspiracje z twórczości malarzy surrealistycznych, choć w przeciwieństwie do Monument Valley, czerpiącej głównie z malarstwa japońskiego i twórczości Mauritsa Eschera, w Back to Bed znajdziemy raczej elementy charakterystyczne dla stylu Salvadora Dali czy René Magritte’a.

Pod względem tematyki mamy tu jednak do czynienia z zupełnie innymi grami. W wypadku Back to Bed cała historia obraca się bowiem wokół koszmaru lunatyka, podróżującego poprzez surrealistyczną krainę ze snu. Pomysł może niespecjalnie odkrywczy, jednak nie przypominam sobie żadnej produkcji, czyniącej użytek z identycznych założeń. Tym bardziej, że podczas zabawy nie kontrolujemy bezpośrednio samego głównego bohatera, a raczej jego alter-ego, mające postać dziwnego czworonoga z ludzką twarzą. Jako swoisty anioł stróż bohatera, musimy tak kierować jego poczynaniami, aby ten nie zrobił sobie krzywdy i bezpiecznie dotarł do łóżka. Zadanie to sprowadza się z reguły do ustawiania na jego drodze, rozmaitych przeszkód sprawiających, że lunatyk wykona zwrot o 90 stopni i zacznie podążać w innym kierunku. To z pozoru proste zadanie w połączeniu z surrealizmem gry i elementami plansz, na których tradycyjna fizyka wydaje się nie istnieć, daje całkiem sporo frajdy i potrafi wciągnąć na długie godziny.

Całości rozgrywki towarzyszą dźwięki, idealnie wpasowująca się w senną koncepcję rozgrywki. Są one równie senne, monotonne, żeby nie powiedzieć nudne – choć w tym wypadku jest to efekt jak najbardziej zamierzony i trudno poczytywać go za minus. W zasadzie jedyną poważniejszą wadą mobilnej wersji gry jest mocno niedopracowany model sterowania. Wymaga on od gracza przeciągania palcem po ekranie i wyznaczania w ten sposób drogi dla alter-ego bohatera. Jednak nie dość, że jego opanowanie jest dosyć żmudne i czasochłonne, to jeszcze nasz podopieczny potrafi ni stąd ni zowąd zaciąć się na pierwszej lepszej ścianie, co jak łatwo się domyśleć kończy się tragicznie dla nieświadomego zagrożeń lunatyka.

Mimo niedoskonałości sterowania, która w skrajnych przypadkach prowadzić może do sporej frustracji, Back to Bed jako całość stanowi wciąż znakomitą propozycję dla graczy, którzy bardziej od oprawy i graficznych wodotrysków cenią sobie sam pomysł i niezwykłą grywalność. Gra należy do kategorii premium i nie rozprasza nas absolutnie żadnymi reklamami, czy mikropłatnościami, choć ma to oczywiście swoją – niemałą w tym wypadku – cenę.

Ostatnia modyfikacja 16 stycznia 2015

Tryb gry: single player  

Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)

Klasyfikacja PEGI Back to Bed

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry.

Back to Bed Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Zalecane:
  • Core 2 Duo 1.8 GHz
  • 2 GB RAM
  • karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza)
  • 600 MB HDD
  • Windows XP(SP3)/Vista/7/8
PC
iOS
AND
WP
PS4
PS3
PSV
Switch