Back to Bed
Oryginalna gra logiczna opracowana przez niezależne studio Bedtime Gaming jako kontynuacja studenckiego projektu z 2011 roku. Akcja toczy się w surrealnym świecie marzeń sennych, a jej bohaterem jest cierpiący na narkolepsję mężczyzna imieniem Bob.
producent: Bedtime Digital Games wydawca: Bedtime Digital Games Strona oficjalna
Back to Bed to gra logiczna autorstwa studia Bedtime Digital Games. Jest to komercyjna kontynuacja darmowej studenckiej produkcji z 2011 roku.
Fabuła
Akcja gry toczy się w surrealnych światach marzeń sennych. Bezwładnie podróżuje przez nie mężczyzna imieniem Bob, który cierpli na narkolepsję. Z tego powodu zapada co chwila w głęboki sen i jako lunatyk pozostaje nieświadomy niebezpieczeństw czyhających na niego na każdym kroku. My wcielamy się w cząstkę jego podświadomości odpowiedzialną za instynkt samozachowawczy, który przybrał formę strażnika nazwanego Subob.
Mechanika
Naszym zadaniem jest takie pokierowanie Subobem, aby na każdej planszy doprowadzić Boba bezpiecznie do punktu końcowego w postaci łóżka. Nie mamy bezpośredniego wpływu na ruchy ochranianego przez nas człowieka. Zamiast tego musimy manipulować otoczeniem i w ten sposób pośrednio wpływać na poruszanie się nieszczęsnego lunatyka. Przykładowo, napotykając jakąkolwiek przeszkodę Bob zawsze wykonuje zwrot o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pozwala nam to na kształtowanie trasy jego przemarszu poprzez przenoszenie przedmiotów.
Zabawę urozmaica fakt, że akcja toczy się w świecie marzeń sennych, gdzie nie obowiązują tradycyjne zasady fizyki. Powoduje to, że poziomy pełne są śmiertelnych pułapek, schodów zmieniających grawitację oraz struktur, które nie mogłyby istnieć w rzeczywistości. Ponadto każda mapa ma postać kładek zawieszonych w powietrzu i jeden fałszywy krok może doprowadzić Boba do upadku w przepaść.
Kwestie techniczne
Pierwsza wersja Back to Bed powstała jako projekt studencki w 2011 roku. Komercyjna kontynuacja oferuje dodatkowych osiemnaście poziomów, a dwanaście znanych z darmowego pierwowzoru zostało gruntownie przerobionych. Ponadto połowa map osadzona jest w nowym podwodnym świecie. Autorzy poprawili również oprawę audiowizualną oraz rozszerzyli grę o nowe mechanizmy zmieniające rozgrywkę.
Minirecenzja Back to Bed – surrealizm w cenie…
- Niebanalny pomysł i niezwykle wciągająca rozgrywka;
- Prosta lecz urzekająca grafika z silnymi elementami surrealizmu;
- Senna oprawa dźwiękowa, doskonale pasująca do klimatu całości.
- Mocno niedopracowany model sterowania.
Back to Bed to kolejna gra udowadniająca, że prostymi środkami popartymi niebanalnym pomysłem, można przyciągnąć prawdziwe rzesze graczy. I o ile podobną produkcją zapewne nie „splamiłby” się żaden z dużych wydawców, to na szczęście mamy jeszcze twórców niezależnych, którzy bardzo często mimo mocno ograniczonych funduszy, dysponują jednak niezwykłą inwencją twórczą. Samo w sobie stanowi to już zaś argument wystarczający, aby ze wzmożoną uwagą śledzić kolejno pojawiające się produkcje z tego segmentu rynku.
Na pierwszy rzut oka gra studia Bedtime Gaming przypomina nieco inny mobilny hit Monument Valley. Odznacza ją bowiem podobny styl graficzny i konstrukcja poziomów, które mają postać zawieszonych w przestrzeni platform. Obie gry czerpią też dość wyraźne inspiracje z twórczości malarzy surrealistycznych, choć w przeciwieństwie do Monument Valley, czerpiącej głównie z malarstwa japońskiego i twórczości Mauritsa Eschera, w Back to Bed znajdziemy raczej elementy charakterystyczne dla stylu Salvadora Dali czy René Magritte’a.
Pod względem tematyki mamy tu jednak do czynienia z zupełnie innymi grami. W wypadku Back to Bed cała historia obraca się bowiem wokół koszmaru lunatyka, podróżującego poprzez surrealistyczną krainę ze snu. Pomysł może niespecjalnie odkrywczy, jednak nie przypominam sobie żadnej produkcji, czyniącej użytek z identycznych założeń. Tym bardziej, że podczas zabawy nie kontrolujemy bezpośrednio samego głównego bohatera, a raczej jego alter-ego, mające postać dziwnego czworonoga z ludzką twarzą. Jako swoisty anioł stróż bohatera, musimy tak kierować jego poczynaniami, aby ten nie zrobił sobie krzywdy i bezpiecznie dotarł do łóżka. Zadanie to sprowadza się z reguły do ustawiania na jego drodze, rozmaitych przeszkód sprawiających, że lunatyk wykona zwrot o 90 stopni i zacznie podążać w innym kierunku. To z pozoru proste zadanie w połączeniu z surrealizmem gry i elementami plansz, na których tradycyjna fizyka wydaje się nie istnieć, daje całkiem sporo frajdy i potrafi wciągnąć na długie godziny.
Całości rozgrywki towarzyszą dźwięki, idealnie wpasowująca się w senną koncepcję rozgrywki. Są one równie senne, monotonne, żeby nie powiedzieć nudne – choć w tym wypadku jest to efekt jak najbardziej zamierzony i trudno poczytywać go za minus. W zasadzie jedyną poważniejszą wadą mobilnej wersji gry jest mocno niedopracowany model sterowania. Wymaga on od gracza przeciągania palcem po ekranie i wyznaczania w ten sposób drogi dla alter-ego bohatera. Jednak nie dość, że jego opanowanie jest dosyć żmudne i czasochłonne, to jeszcze nasz podopieczny potrafi ni stąd ni zowąd zaciąć się na pierwszej lepszej ścianie, co jak łatwo się domyśleć kończy się tragicznie dla nieświadomego zagrożeń lunatyka.
Mimo niedoskonałości sterowania, która w skrajnych przypadkach prowadzić może do sporej frustracji, Back to Bed jako całość stanowi wciąż znakomitą propozycję dla graczy, którzy bardziej od oprawy i graficznych wodotrysków cenią sobie sam pomysł i niezwykłą grywalność. Gra należy do kategorii premium i nie rozprasza nas absolutnie żadnymi reklamami, czy mikropłatnościami, choć ma to oczywiście swoją – niemałą w tym wypadku – cenę.
Ostatnia modyfikacja 16 stycznia 2015
Tryb gry: single player
Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)
Klasyfikacja PEGI Back to Bed
Back to Bed Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Core 2 Duo 1.8 GHz
- 2 GB RAM
- karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza)
- 600 MB HDD
- Windows XP(SP3)/Vista/7/8