1849
Klasyczna strategia ekonomiczna z gatunku popularnych city builderów. Akcja gry przenosi nas na zachodnie wybrzeże USA w czasy pamiętnej gorączki złota.
producent: SomaSim wydawca: SomaSim Strona oficjalna
1849 to nawiązująca do klasyki gatunku oldskulowa strategia ekonomiczna, przenosząca graczy w czasy słynnej amerykańskiej „gorączki złota”. Gra powstała z myślą o urządzeniach mobilnych oraz PC jako debiutancki projekt niewielkiego amerykańskiego studia SomaSim, założonego przez polaka Roberta Zubka.
Akcja gry toczy się na zachodnim wybrzeżu USA w tytułowym roku 1849, kiedy to odkrycie niewielkiego samorodka wywołało prawdziwą gorączkę złota w okolicy San Francisco. Z całego kraju do Kalifornii zaczęły ściągać dziesiątki tysięcy ludzi, pragnących odmiany losu i szybkiego wzbogacenia się. Trwający kilkanaście miesięcy szał pozwolił zarobić spekulantom prawdziwe fortuny i przyczynił się do rozwoju gospodarczego całego regionu. Gracze wcielają się w jednego z pionierów, którzy wyruszają na zachodnie wybrzeże w poszukiwaniu szczęścia i dobrobytu.
Pod względem mechaniki mamy do czynienia z klasyczną symulacją rozbudowy i zarządzania miastem. Do naszych obowiązków należy budowa osad górniczych, zaludnianie ich robotnikami i dbanie o potrzeby mieszkańców, aby mieli gdzie mieszkać, co jeść i gdzie się zabawić. Najważniejszym elementem rozgrywki i jednocześnie kluczem do zwycięstwa jest właściwe zarządzanie łańcuchem produkcyjno-handlowym. Naszą potęgę zbudować możemy na bazie ponad 50 różnych surowców, które będziemy wydobywać, uprawiać i wytwarzać, korzystając z szerokiego wachlarza budynków produkcyjnych. Oczywiście okolica nie zawsze obfitować będzie we wszystkie potrzebne nam materiały, co zmusi nas niejednokrotnie do importowania ich z sąsiednich miast. Z mechanizmami rządzącymi rozgrywką zapoznaje nas specjalny wirtualny doradca, a podczas zabawy możemy korzystać z wykresów i statystyk, przedstawiających nasze zyski i straty oraz zapotrzebowanie na konkretne dobra.
W trybie kampanii czeka na nas 20 scenariuszy, oferujących nieco inne warunki startowe oraz różne cele i drogi do ich realizacji. Prócz zadań głównych, których zaliczenie jest niezbędne do ukończenia danej misji, w grze napotkamy też szereg wyzwań dodatkowych i trudności, takich jak np. okradający nas z zapasów złodzieje. Dodatkowo przygotowano proceduralnie generowany tryb Sandbox, pozwalający na samodzielne wybranie sobie miasta startowego, o określonej wielkości, charakterystyce terenu oraz zasobności poszczególnych złóż, a następnie rozwijania go w sposób swobodny bez żadnych ograniczeń scenariusza. Twórcy przewidzieli też możliwość wyboru stopnia trudności rozgrywki, która w praktyce oznacza przede wszystkim ilość gotówki, z jaką przystępujemy do realizacji naszych zadań.
Zarówno pod kątem mechaniki, jak i samej oprawy, w grze widać wyraźnie wpływy takich klasyków gatunku, jak serie Caesar, SimCity czy Civilization. Oprawa graficzna 1849 stoi na przeciętnym, przyzwoitym poziomie, którego niewątpliwą zaletą są stosunkowo niewielkie wymagania i możliwość uruchomienia gry nawet na słabszych komputerach i smartfonach/tabletach. Rozgrywce towarzyszy klimatyczna muzyka, utrzymana w stylistyce Dzikiego Zachodu.
Minirecenzja 1849 - klasyczny city builder
- Przyjemna rozgrywka, którą polubią fani klasycznych strategii ekonomicznych;
- Płatna produkcja, dzięki czemu nie jesteśmy narażeni na frustrujące rozwiązania znane produkcji free-to-play.
- Gra nie zaskakuje w żaden sposób, co starych strategicznych wyjadaczy może szybko zniechęcić;
- Brak trybu sandbox.
Na urządzeniach mobilnych szalenie popularne są strategie społecznościowe, w których rozwijamy swoje królestwa, a następnie nacieramy na imperia innych graczy. Klasyczne strategie ekonomiczne nie są aż tak często spotykane, a zwłaszcza, gdy jest mowa o produkcjach typu premium, kupowanych za kilkanaście złotych i pozbawionych uciążliwych elementów znanych z gier free-to-play. Jednym z takich wyjątków jest 1849.
Akcja produkcji została umiejscowiona podczas gorączki złota z połowy XIX wieku. Gracze wcielają się w jedną z osób, które chcą się szybko wzbogacić, a my musimy pomóc osiągnąć jej upragniony cel. Przedstawiona historia nie jest najmocniejszym punktem programu, ale w tego typu tytułach i tak schodzi ona na dalszy plan, gdyż liczą się przede wszystkim mechanizmy rozgrywki.
Te w przypadku 1849 nie przytłaczają nas swoim skomlikowaniem, gdyż w gruncie rzeczy jest to casulowa, ale zapewniająca wyzwania strategia w stylu np. serii Tropico. Produkcja nie różni się tak naprawdę niczym od klasycznych city builderów. Na kolejnych planszach musimy tworzyć miasteczka i osiągać stawiane przed nami cele, ale zasady pozostają mniej więcej takie same. Najpierw tworzymy działki mieszkaniowe, na których po chwili zaczynają się budować pierwsi osadnicy. Dzięki nim otrzymujemy pieniądze na dalszy rozwój (m.in. kopalnie złota i fabryki), co przyciąga kolejnych mieszkańców itd.
Oczywiście podczas rozgrywki musimy pamiętać o różnych elementach, w tym np. rozmaitych rodzajach pożywienia czy szkołach. Należy również zachować odpowiednią równowagę pomiędzy przychodami, a wydatkami. Niemniej każdy doświadczony gracz w mig załapie wszystkie zasady rządzące 1849.
Czy to dobrze? Z jednej strony tak, gdyż projekt z pewnością przypadnie wyjadaczom do gustu. Z drugiej, może ich równie szybko znudzić, ze względu na przyjemną, ale mimo wszystko odtwórczą rozgrywkę. Dodatkowym minusem jest brak trybu sandbox, w którym moglibyśmy w nieskończoność rozwijać swoje miasto.
Koniec końców 1849 można uznać za udany projekt. Produkcja raczej nie przejdzie do grona klasyków, ale potrafi zapewnić kilka godzin przyjemnej rozrywki, więc fani city builderów szukający dobrej gry tego typu na urządzeniach mobilnych, powinni zwrócić uwagę właśnie na ten tytuł.
Ostatnia modyfikacja 1 grudnia 2014
Tryb gry: single player
Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)
Wymagania wiekowe 1849: Odpowiednia dla każdego wieku.
1849 Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Pentium 4 2.0 GHz
- 1 GB RAM
- 100 MB HDD
- Windows Vista/7/8