Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Gears of War - seria gier

Seria osadzonywch w uniwersum science fiction strzelanek TPP. Cykl Gears of War został wykreowany przez firmę Epic Games, jednak w 2014 roku prawa do niego przejął Microsoft, a pieczę nad jego rozwojem przekazał ekipie The Coalition. W międzyczasie swoją obecność w historii serii zaznaczyły też takie studia deweloperskie, jak polskie People Can Fly, Mediatonic czy Splash Damage.

Krótka historia serii Gears of War

Cykl zadebiutował w roku 2006 grą Gears of War, którą kreowano na jeden z tak zwanych „system sellerów” konsoli Xbox 360. Niemniej, rok później pozycja ukazała się również na komputerach osobistych. W 2008 roku pozycja otrzymała kontynuację zatytułowaną Gears of War 2 i wypuszczoną wyłącznie na Xboksa 360. Trzecia część serii, czyli Gears of War 3, pojawiła się na Xboksie 360 we wrześniu 2011 roku. Rok 2013 przyniósł natomiast pierwszy prequel w historii marki, czyli Gears of War Judgment od polskiej ekipy People Can Fly.

W 2015 roku, a więc już po zmianie warty i przejęciu praw do marki przez Microsoft, na Xboksa One oraz komputery osobiste trafiła gra Gears of War: Ultimate Edition, czyli odświeżona wersja pierwszej odsłony cyklu. Rok później w jej ślady poszło Gears of War 4, czyli pełnoprawna, czwarta część serii. Rok 2019 przyniósł premierę piątej odsłony cyklu, zatytułowanej Gears 5 (którą wydano na komputery osobiste oraz Xboksa One, jednak z czasem doczekała się ona również wersji przeznaczonej na Xboksy Series X/S). Wreszcie w 2024 roku ogłoszono, że marka otrzyma jeszcze jeden prequel – Gears of War: E-Day.

Serię uzupełniają spin-offy. W 2019 roku studio Mediatonic oddało w ręce graczy taktyczną strategię czasu rzeczywistego pod tytułem Gears POP!, wydaną na komputery osobiste i urządzenia mobilne. W 2020 roku na komputery osobiste, Xboksa One oraz Xboksy Series X/S trafiła natomiast taktyczna strategia turowa pod tytułem Gears Tactics.

Fabuła gier z serii Gears of War

Akcja gier z serii Gears of War toczy się w uniwersum science fiction, a dokładnie – na przypominającej Ziemię planecie Sera. Zamieszkująca ją ludzkość stanęła na skraju zagłady, kiedy spod powierzchni wypełzły hordy przerażających kreatur zwanych Szarańczą.

  1. W trzech pierwszych odsłonach cyklu poznajemy perypetie Marcusa Feniksa oraz członków oddziału Delta w służbie COG (Coalition of Ordered Governments).
  2. Wraz z Gears of War: Judgment twórcy zdecydowali się wprowadzić nowych bohaterów i związane z nimi wątki fabuły, z grywalnym Damonem Bairdem na czele.
  3. Czwarta odsłona pozwoliła nam poznać historię z trzech perspektyw: JD Feniksa, Delmonta „Dela” Walkera (obaj należący do Outsiderów, partyzanckiego odłamu COG) oraz Kait Diaz, żyjącej od dziecka poza murami twierdz chroniących ludzkość przed warunkami atmosferycznymi i potworami.
  4. Ostatnia z wymienionych była również protagonistką piątej odsłony, gdzie próbowała odkryć pochodzenie Szarańczy oraz znaleźć źródło trapiących ją koszmarów.
  5. Gears of War: E-Day przenosi nas w czasie do tytułowego Emergence Day, czyli dnia, w którym Szarańcza wyszła na powierzchnię, i pozwala raz jeszcze wcielić się w Marcusa Feniksa.

Gameplay i grafika w grach z serii Gears of War

Gry z serii Gears of War zaliczane są do kanonu strzelanin TPP z kamerą umiejscowioną ponad ramieniem bohatera. Filarem rozgrywki są w nich widowiskowe strzelaniny, których cechą charakterystyczną jest możliwość ukrywania się za osłonami i prowadzenia ostrzału zza nich. Pomimo że Gears of War nie było pierwszym TPS-em wyposażonym w taką funkcjonalność, dzieło Epic Games spopularyzowało to rozwiązanie i uczyniło je branżowym standardem. Ponadto cykl wyróżnia się oprawą audiowizualną wysokiej jakości, co jest zasługą wykorzystania kolejnych wersji silnika Unreal Engine.

Adaptacje serii Gears of War

Seria Gears of War stała się inspiracją dla twórców komiksów (np. Gears of War: Hollow autorstwa Joshuy Ortegi i Liama Sharpa) oraz pisarzy (m.in. Gears of War: Aspho Fields pióra Karen Traviss). W 2011 roku firma Fantasy Flight Games wydała kooperacyjną grę karcianą, której akcja osadzona została w uniwersum Gears of War.

Gears of War: E-Day
Gears of War: E-Day

Akcji jeszcze nie ogłoszona

Szósta główna część kultowej serii strzelanek TPP, a zarazem jej prequel. Gears of War: E-Day pozwala nam zobaczyć na własne oczy pierwszy atak Szarańczy na planetę Sera, a także uczestniczyć w narodzinach braterskiej więzi łączącej Marcusa Feniksa i Dominica Santiago.

PCXSX

Gears POP!
Gears POP!

Strategiczne 26 kwietnia 2021

Taktyczna strategia czasu rzeczywistego, która jest spin-offem popularnego cyklu Gears of War. Filarem rozgrywki w Gears POP! są bitwy, w których mierzą się ze sobą dwa oddziały składające się zarówno z żołnierzy COG, jak i z jednostek Szarańczy.

PCANDiOS

Gears Tactics
Gears Tactics

Strategiczne 28 kwietnia 2020

Taktyczny spin-off serii Gears of War, opracowany przez studia The Coalition i Splash Damage. Głównym bohaterem Gears Tactics jest Gabe Diaz, który na 10 lat przed wydarzeniami z „jedynki” zamierza powstrzymać zwycięski pochód Szarańczy przez planetę Sera.

PCXSXXONE

Gears 5
Gears 5

Akcji 10 września 2019

Piąta część popularnego cyklu TPS-ów, w której wcielamy się w znaną z Gears of War 4 Kait Diaz. Protagonistka wyrusza w podróż do odległego zakątka planety Sera, by rozwikłać zagadkę trapiących ją koszmarów, a także dowiedzieć się więcej na temat pochodzenia Szarańczy. Oprócz kampanii fabularnej tytuł oferuje szeroką gamę multiplayerowych trybów opartych na współpracy i rywalizacji.

PCXSXXONE

Gears of War 4
Gears of War 4

Akcji 11 października 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona kultowej serii futurystycznych strzelanin TPP. Za produkcję tytułu odpowiada studio The Coalition (wcześniej Black Tusk), założone przez wieloletniego producenta serii, Roda Fergussona. Pod względem fabularnym czwórka nie kontynuuje bezpośrednio wydarzeń znanych z oryginalnej trylogii, a w grze wcielamy się w zupełnie nową parę bohaterów. Jednocześnie sama mechanika zabawy pozostała wierna sprawdzonym schematom. Mamy więc do czynienia z dynamicznym, liniowym shooterem, w którym niezwykle istotnym elementem jest umiejętność korzystania z systemu osłon. W grze nie zabrakło rzecz jasna opcji rozgrywki wieloosobowej, w tym trybu kooperacji, będącego jednym ze znaków rozpoznawczych cyklu.

PCXONE

Gears of War: Ultimate Edition
Gears of War: Ultimate Edition

Akcji 25 sierpnia 2015

Odświeżona wersja kultowej strzelaniny z Xboksa 360, stworzona z myślą o komputerach PC oraz konsolach ósmej generacji przez studio The Coalition, złożone w dużej części z twórców oryginału. W grze trafiamy ponownie na wyniszczoną wojną planetę Sera, która padła ofiarą ataku istot obcej rasy, zwanej popularnie szarańczą. Wcielając się w postać skazanego za dezercję Marcusa Fenixa, wyruszamy wraz z naszą drużyną, aby stawić czoła agresorom. Akcja gry ukazana została w perspektywie trzecioosobowej, a jednym z kluczowych elementów rozgrywki jest umiejętne wykorzystanie systemu naturalnych osłon. W porównaniu do pierwowzoru z 2006 roku, tytuł odznacza się mocno podrasowaną oprawą graficzną w wysokiej rozdzielczości. Kampanię fabularną uzupełniono zaś 5 dodatkowymi rozdziałami, dostępnymi pierwotnie wyłącznie w wersji PC. Listę nowości uzupełniają nowe mapy i tryby rozgrywki, 17 postaci z gry Gears of War 3, dedykowane serwery oraz system matchmakingu, bazujący na umiejętnościach graczy.

PCXONE

Gears of War: Judgment
Gears of War: Judgment

Akcji 19 marca 2013

Czwarta część cyklu widowiskowych gier akcji przedstawiających zmagania ludzi z groźną rasą Locustów. Tytuł wyprodukowany został przez należące do firmy Epic Games polskie studio deweloperskie People Can Fly (Painkiller, Bulletstorm i inne). Pod względem fabularnym Gears of War: Judgement stanowi prequel historii przedstawionej w Gears of War. Głównym bohaterem jest Damon Baird, który wraz z towarzyszami broni - Augustusem Colem, Garronem oraz Sophią - niesłusznie oskarżony zostaje o zdradę. Wydarzenia prezentowane są w formie retrospekcji towarzyszących zeznaniom składanym przez kolejnych członków oddziału Kilo. Rozgrywka nie odbiega znacząco od schematów wytyczonych przez wcześniejsze odsłony serii Gears of War, jednak deweloperzy pokusili się o kilka ciekawych innowacji, jak chociażby Smart Spawn System.

X360

Gears of War 3
Gears of War 3

Akcji 20 września 2011

Trzecia odsłona serii futurystycznych strzelanin studia Epic Games, stanowiących prawdziwą chlubę konsoli Xbox 360. Po zniszczeniu ostatniego bastionu ludzi – miasta Jacinto, koalicja COG w dalszym ciągu prowadzi nierówną walkę z przeważającymi siłami Szarańczy. Marcus Fenix wraz z towarzyszami broni wyrusza zaś na poszukiwanie ojca bohatera. Posiadana przez niego wiedza jest najprawdopodobniej ostatnią szansą ludzkości, aby znaleźć sposób na ostateczne pozbycie się wroga. Rozgrywka w trzeciej części gry korzysta ze sprawdzonych rozwiązań swoich poprzedniczek, oferując graczom oczywiście całkiem nową zawartość w postaci niedostępnych wcześniej narzędzi zagłady, ale także i wrogów. W trakcie kampanii jednoosobowej na graczy czeka również blisko 60 różnego rodzaju „znajdziek”. W grze pojawił się nowy wariant rozgrywki wieloosobowej o nazwie Beast Mode, a istotnej modyfikacji uległ także tryb kooperacyjny, pozwalający obecnie na zabawę nawet 4 osób przy jednej konsoli.

X360

Gears of War Triple Pack
Gears of War Triple Pack

Akcji 15 lutego 2011

Triple Pack to zbiorcze wydanie gier z serii Gears of War. Zestaw ten zawiera pierwszą i drugą cześć tej strzelanki oraz All Fronts Collection, czyli dodatek do drugiej części.

X360

Gears of War 2
Gears of War 2

Akcji 7 listopada 2008

Kontynuacja trzecioosobowej strzelaniny studia Epic Games z 2006 roku, w której jako skazany za dezercję Marcus Fenix stawialiśmy czoła wrogiej rasie Szarańczy. Akcja gry rozpoczyna się 6 miesięcy po wydarzeniach znanych z pierwowzoru. Mimo że większość obcych została unicestwiona, niedobitki kosmitów ukrywają się w podziemnych tunelach, a ludzkość zapada na tajemniczą zarazę, zwaną „rdzewieniem płuc”. Wkrótce Szarańcza wprowadza w życie całkiem nową technologię, dzięki której jest w stanie doprowadzać do zapadania się całych miast. Do akcji wkracza ponownie ekipa Fenixa z zamiarem ostatecznego rozprawienia się z wrogiem. Pod względem mechaniki druga odsłona Gears of War nie odbiega znacząco od swojego pierwowzoru, kładąc nacisk na dynamiczną rozgrywkę z wykorzystaniem systemu osłon. W grze pojawił się jednak nowy (najłatwiejszy) poziom trudności, niedostępna wcześniej broń, znacznie więcej rodzajów przeciwników oraz postaci niezależne, wokół których osnuta jest fabuła.

X360

Gears of War
Gears of War

Akcji 7 listopada 2006

Futurystyczna, trzecioosobowa strzelanina, opracowana przez twórców bestsellerowej serii Unreal – firmę Epic Games. Akcja gry toczy się na przypominającej Ziemię planecie Sera, wyniszczonej długoletnią wojną o surowce. Na skutek prac poszukiwawczych na powierzchnię planety wydostały się wrogie istoty zwane Szarańczą, zabijając ok. 80 procent mieszkańców planety. 14 lat po tym wydarzeniu, kiedy sytuacja na froncie staje się beznadziejna, do walki wysłany zostaje skazany za dezercję Marcus Fenix. Mimo że akcja gry toczy się w dość szybkim tempie, spory nacisk położono na taktyczny aspekt rozgrywki i konieczność wykorzystywania rozmaitych osłon. Do dyspozycji mamy zaś szeroki arsenał futurystycznych broni oraz siłę fizyczną ciężko opancerzonego bohatera. Oprócz głównej kampanii fabularnej, gra oferuje atrakcyjne opcje zabawy wieloosobowej – w tym tryby kooperacji i rywalizacji, przeznaczone dla max. 8 graczy. O stronę wizualną zadbał zaś silnik Unreal Engine trzeciej generacji.

PCX360