Seria FlatOut - seria gier
FlatOut to seria zręcznościowych gier wyścigowych, w których duży nacisk położono na niszczenie samochodów rywali. Zaawansowane systemy destrukcji pozwalają gnieść karoserię, rozbijać szyby, a nawet urywać całe fragmenty pojazdów. Na przestrzeni lat poszczególne części cyklu tworzone były przez rozmaite studia developerskie zlokalizowane w różnych krajach. Za opracowanie najnowszej czwórki odpowiada francuskie Kylotonn, kwestiami wydawniczymi zajęła się zaś firma Strategy First.
Pierwsza odsłona serii, FlatOut, ukazała się w 2004 roku na komputery PC oraz konsole PlayStation 2 i Xbox. Opracował ją fiński zespół Bugbear Entertainment, a wydała firma Empire Interactive. Duet ten wypuścił również trzy następne części: FlatOut 2 (2006) na te same platformy co jedynkę, FlatOut: Apokalipsa (FlatOut: Ultimate Carnage) tylko na Xbox 360 (2007) i pecety (2008), oraz FlatOut: Head On (2008) na PlayStation Portable. Dwa lata później na konsolach Wii pojawiła się wersja FlatOut (2010) stworzona przez holenderskie Team6 Game Studios i wydana przez Zoo Games Inc. Spod rąk tego samego dewelopera wyszła część FlatOut 3: Chaos & Destruction, wydana pod koniec 2011 roku przez Strategy First i dostępna jedynie na komputery osobiste. W 2013 r. Team6 Game Studios stworzyło niewielką grę na urządzenia mobilne z systemem Android: FlatOut – Stuntman. Najnowsza pełnoprawna część czwarta, FlatOut 4: Total Insanity, ukazała się w 2017 roku na komputery PC oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One. Tym razem tworzeniem gry zajęło się francuskie studio Kylotonn. Rolę wydawcy, podobnie jak w przypadku części z numerem trzy, spełniło Strategy First.
Nieodłącznym elementem serii FlatOut są systemy zniszczeń i towarzyszące im symulacje fizyki. Brutalne wyścigi, w których gracze biorą udział to szalone przepychanki – snopy iskier mieszają się z oderwanymi kawałkami karoserii, roztrzaskanymi barierkami i połamanymi płotkami. Na torach wyścigowych pojawiają się też rozklekotane rusztowania, toczące się beczki, zniszczalne ściany oraz cała masa innych elementów środowiskowych, z którymi można wchodzić w interakcję. Przykładowo, trasa miejska w części drugiej pozwala graczowi na błyskawiczne przejechanie przez całą szerokość sklepu.
Dokonywanie demolki jest nie tylko zabawą samą w sobie, ale też sposobem na ładowanie paska nitro – bonusowego przyspieszenia, które możemy odpalić w dowolnym momencie. Efektowne zderzenia są też nagradzane funduszami, które w trybie kariery możemy wydawać na ulepszanie komponentów samochodu, albo też na kupowanie nowych maszyn.
Potężne kraksy mogą zaowocować wyrzuceniem kierowcy przez przednią szybę. Ficzer ten stał się główną atrakcją dodatkowych trybów rozgrywki, w których odpowiednie „wystrzelenie” własnego kierowcy jest drogą do zwycięstwa. Gra mobilna FlatOut – Stuntman podniosła ten element serii do rangi głównego trybu gry, rezygnując ze zwyczajnych wyścigów.
Inny powszechnie występujący w serii tryb rozgrywki wymaga od nas poruszania się po niewielkiej arenie, gdzie zawodnicy starają się uszkodzić auta oponentów celnymi uderzeniami. Zwycięzcą zostaje tam ostatni kierowca, który jeszcze posiada sprawną maszynę.
Na przestrzeni lat seria FlatOut była z reguły oceniana dość pozytywnie. W serwisie metacritic.com najlepsze noty uzyskały części FlatOut: Ultimate Carnage (Metascore 80/100 dla wersji na Xbox 360 i 79/100 dla wersji na PC) oraz FlatOut 2 (76/100 dla wersji pecetowej). Dość poważną wpadkę seria zaliczyła przy okazji części FlatOut 3: Chaos & Destruction, której Metascore wyniósł zaledwie 23/100 (stan na 24.09.2017).