Seria Painkiller - seria gier
Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS-ów) utrzymanych w klimatach krwawych horrorów.
Twórcy serii Painkiller
Cykl został zapoczątkowany przez polskie studio People Can Fly, jednak po premierze pierwszej odsłony jego rozwój był przekazywany innym zespołom. Mowa o czeskim Mindware Studios, austriackim Homegrown Games, wywodzącym się ze sceny moderskiej Eggtooth Team, rosyjskim MED-Art i rodzimym The Farm 51.
W czerwcu 2021 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że kolejna część serii powstaje pod skrzydłami firmy Saber Interactive. Z czasem okazało się, że pieczę nad nią sprawuje jeszcze jedna polska ekipa, czyli Anshar Studios.
Historia cyklu Painkiller
Pierwsza część serii, zatytułowana po prostu Painkiller, zadebiutowała w 2004 roku na komputerach osobistych, a nieco ponad dwa lata później ukazała się również na pierwszym Xboksie. Produkcja doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy i branżowych mediów. Choć stojąca za nią ekipa People Can Fly przygotowała jeszcze dodatek Battle Out of Hell, w następnych latach cykl został przekazany w ręce innych deweloperów.
Kolejne części serii Painkiller, wydawane w latach 2007-2012, nie zdołały powtórzyć sukcesu pierwowzoru. Mowa o takich produkcjach, jak Painkiller: Overdose (2007), Painkiller: Resurrection (2009), Painkiller: Redemption (2011), Painkiller: Recurring Evil (2012) oraz Painkiller: Hell & Damnation (2012-2013). Niemal wszystkie trafiły wyłącznie na komputery osobiste. Wyjątek stanowiło dzieło The Farm 51, które ukazało się również na PlayStation 3 oraz Xboksie 360.
W marcu 2025 roku pełnej zapowiedzi doczekała się następna gra spod tego szyldu, jednocześnie będąca rebootem marki. Painkiller zmierzał na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
Fabuła serii Painkiller
Wspólnym elementem fabuły gier z serii Painkiller jest motyw odkupienia win i walki z piekielnymi hordami. Głównym bohaterem pierwszej części cyklu był Daniel Garner, który po śmierci otrzymał zadanie pokrzyżowania planów samemu Lucyferowi.
Painkiller: Overdose pozwalał wcielić się w Beliala szukającego zemsty na Samaelu i Cerberusie, z kolei Painkiller: Resurrection umożliwiał wejście w skórę Billa Shermana, czyli zabójcy umieszczonemu w samym środku wojny między niebem a piekłem. Painkiller: Redemption opowiadał o wspólnej przeprawie Daniela i Beliala, Painkiller: Recurring Evil raz jeszcze umożliwiał nam wcielenie się w Billa Shermana, z kolei Painkiller: Hell & Damnation niejako na nowo opowiadał historię bohatera znanego z „jedynki”.
Zapowiedziany w marcu 2025 roku Painkiller od Anshar Studios wprowadzał natomiast cztery nowe postacie o imionach Ink, Void, Sol oraz Roch, które jako Czempioni Stwórcy mieli stanąć do walki z siłami Azazela.
Gameplay w cyklu Painkiller
Na tle konkurencyjnych produkcji cykl Painkiller wyróżnia się przede wszystkim dynamiczną akcją, nastawioną na widowiskową walkę. Choć podczas zabawy mierzymy się z licznymi przeciwnikami, prawdziwą wizytówkę marki stanowią potyczki z gigantycznymi bossami. Dostępny arsenał obejmuje na ogół nie tylko tradycyjne strzelby i karabiny, ale także bardziej egzotyczne uzbrojenie, na czele z kultową kołkownicą.
Poza kampaniami fabularnymi dla pojedynczego gracza, produkcje spod szyldu Painkiller pozwalają również na multiplayerową zabawę (przez Internet lub w sieci lokalnej).
Silniki gier z serii Painkiller
Większość gier z serii Painkiller wykorzystywała możliwości stworzonego przez studio People Can Fly silnika PainEgine. Zmiana nastąpiła dopiero wraz z premierą Painkiller: Hell & Damnation, kiedy to cykl zaliczył „przesiadkę” na technologię Unreal Engine.