Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Painkiller - seria gier

Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w klimacie krwawego horroru. Cykl zapoczątkowany został przez studio People Can Fly, a w jego rozwój zaangażowały się takie zespoły deweloperskie jak Eggtooth, Mindware Studios, Med-Art i The Farm 51.

Pierwsza odsłona serii – Painkiller ukazała się w 2004 roku, stanowiąc swoistą odpowiedź na m.in. na popularność gier z cyklu Doom i Quake. Produkcja spotkała się z pozytywnym odbiorem w branży, co pozwoliło deweloperom z People Can Fly na przygotowanie kilku dodatków oraz rozszerzonej wersji – Painkiller: Black Edition. W 2007 roku wydana została oficjalna kontynuacja - Painkiller: Overdose, stworzona przez ekipę czeskiego Mindware Studios. Na przestrzeni kolejnych pięciu lat seria doczekała się jeszcze czterech odsłon wyprodukowanych przez różne studia deweloperskie. Żadna z nich nie zdobyła statusu przeboju, ale wszystkie zyskały aprobatę fanów.

Wspólnym elementem fabuły gier z serii Painkiller jest motyw odkupienia win i walki z piekielnymi hordami. Najczęściej graczom przychodzi wcielić się w rolę Daniel Garner, który zostaje wybrany, bo powstrzymać demoniczne istoty. Poza kampanią trybu jednoosobowego, w grach dostępny jest również w pełni funkcjonalny multiplayer pozwalający na zabawę z żywymi uczestnikami za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.

Na tle konkurencyjnych produkcji cykl Painkiller wyróżnia się przede wszystkim dynamiczną akcją, nastawioną na widowiskową walkę z licznymi przeciwnikami. Prawdziwą wizytówkę marki stanowią jednak potyczki z gigantycznymi bossami. Arsenał dostępnej broni obejmuje na ogół nie tylko tradycyjne strzelby i karabiny, ale także bardziej egzotyczne uzbrojenie jak kołkownica.

Większość gier z serii Painkiller wykorzystuje możliwości stworzonego przez studio People Can Fly silnika PainEgine. Zmiana nastąpiła dopiero wraz z premierą Painkiller: Hell & Damnation w 2012 roku. Przejście na popularny silnik Unreal Engine 3 pozwoliło twórcom znacząco poprawić jakość warstwy wizualnej, a także umożliwiło wprowadzenie marki na nowe platformy sprzętowe – konsole Xbox 360 i PlayStation 3.

Painkiller
Painkiller

Akcji jeszcze nie ogłoszona

Nowa część serii FPS-ów, zapoczątkowanej w 2004 roku przez ekipę People Can Fly. Painkiller 2022 (tytuł roboczy) został opracowany przez studio Saber Interactive, a jego wydanie wzięła na swoje barki firma Prime Matter.

PC

Painkiller Hell & Damnation
Painkiller Hell & Damnation

Akcji 31 października 2012

Kolejna odsłona popularnego cyklu strzelanin FPP, zapoczątkowanego w 2004 roku przez polskie studio People Can Fly. Za opracowanie opisywanej produkcji odpowiada zespół The Farm 51, założony przez ludzi, którzy brali udział w tworzeniu pierwowzoru. Gracze wcielają się w Daniela Garnera, który wraz z żoną ginie w wypadku samochodowym. Przed bohaterem zostaje postawione zadanie rozprawienia się z piekielnymi hordami, co pozwoli mu na odkupienie win i dołączenie do żony w zaświatach. Solą rozgrywki w Painkiller Hell & Damnation są starcia z całymi tabunami przeciwników – od czasu do czasu musimy też stawić czoła jednemu z potężnych bossów. Na polu bitwy robimy użytek z rozbudowanego arsenału – udany debiut zalicza tutaj tak zwany Soulcatcher, czyli narzędzie pozwalające na zbieranie dusz poległych przeciwników i strzelanie wiązkami promieni. Oprócz kampanii dla pojedynczego gracza, twórcy oddają w nasze ręce rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej, na który składają się takie tryby jak Capture the Flag, Deathmatch, Team Deathmatch oraz Survival. Nie brakuje też możliwości ukończenia przygody Garnera w towarzystwie drugiego gracza. Tytuł działa w oparciu o technologię Unreal Engine 3, co pozwoliło twórcom uzyskać zadowalającą jakość oprawy graficznej.

PCX360PS3

Painkiller: Recurring Evil
Painkiller: Recurring Evil

Akcji 29 lutego 2012

Szósta odsłona popularnego cyklu strzelanin FPP; pieczę nad nią sprawowało rosyjskie studio MED-Art. Gracze wcielają się w Dzikiego Billa Shermana znanego z gry Painkiller: Resurrection. Bohater toczy krwawe boje z piekielnymi siłami, robiąc przy tym użytek z rozbudowanego i wymyślnego arsenału, a także z możliwości przeobrażenia się w demona po zebraniu wymaganej liczby dusz. Umiejętne wykorzystanie potencjału bojowego protagonisty jest warunkiem koniecznym do odniesienia zwycięstwa – na naszej drodze stają bowiem zarówno całe zastępy słabszych adwersarzy, jak i mocarni bossowie. Na potrzeby Painkiller: Recurring Evil przygotowano pięć nowych lokacji – starcia rozgrywają się między innymi w ponurym opactwie czy pochłoniętym przez dżunglę kompleksie świątynnym. Produkcja działa w oparciu o technologię PainEngine, która napędzała pierwszą część serii wydaną niemal osiem lat wcześniej. Niemniej twórcy pokusili się o wprowadzenie szeregu poprawek, dzięki czemu trójwymiarowa oprawa graficzna nie straszy wyglądem.

PC

Painkiller: Redemption
Painkiller: Redemption

Akcji 25 lutego 2011

Kolejna odsłona cyklu Painkiller, tym razem opracowana przez studio Eggtooth Team – ekipę, która rozpoczęła swoją karierę od tworzenia fanowskich modyfikacji do wcześniejszych części serii. Opowiedziana tutaj historia koncentruje się na Danielu Garnerze i Bielalu, którzy łączą siły w celu ostatecznego zakończenia krwawego konfliktu pomiędzy niebem i piekłem. Autorzy przygotowali nową kampanię dla pojedynczego gracza, w której na ubicie czeka sześć tysięcy przeciwników. By posłać do piachu taką hordę, na przestrzeni sześciu misji gracze muszą robić właściwy użytek z rozbudowanego i wymyślnego arsenału, a także z możliwości przeobrażania się w demona po zebraniu odpowiedniej liczby dusz. W porównaniu z wcześniejszymi tytułami, Painkiller: Redemption może pochwalić się nie tylko poprawioną oprawą graficzną, lecz także ulepszoną sztuczną inteligencją adwersarzy.

PC

Painkiller: Resurrection
Painkiller: Resurrection

Akcji 27 października 2009

Trzecia odsłona popularnego cyklu strzelanin FPP, zapoczątkowanego w 2004 roku przez polskie studio People Can Fly. Zadanie opracowania tej produkcji powierzono austriackiemu zespołowi Homegrown Games. Tym razem gracze wcielają się w Dzikiego Billa Shermana – byłego zabójcę działającego na zlecenie CIA i wysoko postawionych urzędników państwowych, który poniósł śmierć podczas wykonywania misji polegającej na zabójstwie politycznego rywala swoich pracodawców. Bohater został wysłany do czyśćca i wylądował w samym środku konfliktu między siłami nieba i piekła. W trakcie zabawy w Painkiller: Resurrection wykonujemy zadania dla obu frakcji, co sprowadza się do zabijania wszystkiego, co staje nam na drodze; od czasu do czasu musimy też stawić czoła mocarnemu bossowi. Kampanię fabularną można ukończyć zarówno w pojedynkę, jak i w towarzystwie drugiego gracza – tryb kooperacji obejmuje również dodatkowe, specjalnie przygotowane misje. Listę dostępnych wariantów rozgrywki zamyka oparty na rywalizacji multiplayer. Pomimo że opisywany tytuł działa w oparciu o technologię, która napędzała pierwszą część serii, autorzy wprowadzili szereg nowych rozwiązań, dzięki czemu trójwymiarowa oprawa graficzna prezentuje się bardzo przyzwoicie.

PCX360

Painkiller: Overdose
Painkiller: Overdose

Akcji 23 października 2007

Oficjalna kontynuacja Painkillera, czyli popularnej strzelaniny FPP z 2004 roku. W przeciwieństwie do pierwszej odsłony cyklu, za stworzenie opisywanej produkcji nie odpowiada polskie studio People Can Fly, lecz czeski zespół Mindware Studios. Gracze nie wcielają się też w Daniela Garnera, czyli głównego bohatera poprzedniego tytułu, aczkolwiek wydarzenia przedstawione w opisywanej pozycji częściowo rozgrywają się przed jego samotną krucjatą. Filarem Painkiller: Overdose jest kampania dla pojedynczego gracza, na którą składa się szesnaście poziomów. Schemat rozgrywki ponownie oparto na walce z hordami piekielnych przeciwników, których eliminujemy, wykorzystując wymyślny arsenał – zestaw dostępnych giwer poszerzono o sześć świeżych egzemplarzy. Dopełnieniem tego wszystkiego są nowi oponenci, których łącznie jest tutaj około czterdziestu rodzajów; nie zapomniano również o nowych bossach. Ponadto na potrzeby gry przygotowano także rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej, który jest kompatybilny z mapami oraz trybami zabawy z pierwszego Painkillera.

PC

Painkiller: Black Edition
Painkiller: Black Edition

Akcji 28 sierpnia 2005

Kolekcjonerskie wydanie Painkillera – popularnej strzelaniny FPP z 2004 roku opracowanej przez polskie studio People Can Fly. W skład kompilacji wchodzi zarówno podstawowa wersja gry, jak i wydany później dodatek zatytułowany Battle Out of Hell. Oprócz tego na Painkiller: Black Edition składają się nieudostępnione wcześniej bonusy pokroju nowej mapy do multiplayerowego trybu deathmatch, lepszej jakości przerywników filmowych, teledysku Painkiller i filmu The Making of Painkiller, czy wreszcie poprawionych efektów graficznych dla kart nowej generacji. W Painkillerze i wyżej wspomnianym add-onie gracz wciela się w Daniela Garnera, który staje w szranki z demonami wysłanymi przez samego Lucyfera – po ich pokonaniu stawia czoła władcy piekieł oraz demonowi Alastorowi, który próbuje zostać kolejnym księciem ciemności. Rozgrywka polega przede wszystkim na eliminacji hord przeciwników, których zabijamy, wykorzystując wymyślny i zróżnicowany arsenał. Tytuł może się pochwalić wysokiej jakości oprawą graficzną i klimatyczną muzyką.

PC

Painkiller (2004)
Painkiller (2004)

Akcji 9 kwietnia 2004

Dynamiczna strzelanina FPP opracowana przez polskie studio People Can Fly. Gracze wcielają się w Daniela Garnera, przed którym po śmierci postawiono zadanie powstrzymania piekielnych hord dowodzonych przez samego Lucyfera. Opowiedziana w grze historia ma liniowy przebieg, a kampania fabularna została podzielona na pięć rozdziałów, na które składa się kilkanaście zróżnicowanych poziomów. Rozgrywka polega przede wszystkim na eliminacji całych tabunów przeciwników, wśród których pojawiają się zarówno mniej lub bardziej potężne kreatury występujące w ilościach hurtowych, jak i znacznie potężniejsi bossowie. Na szczęście prowadzony do boju heros nie jest bezbronny – w starciach wykorzystuje wymyślny arsenał pokroju klasycznych strzelb i wyrzutni rakiet, kultowej kołkownicy czy tak zwanego Shuriken-do Guna. Painkiller cechuje się wysokiej jakości oprawą graficzną – produkcja robi użytek z technologii Havok 2 odpowiadającej za fizykę obiektów.

PCXBOX