Seria Painkiller - seria gier
Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w klimacie krwawego horroru. Cykl zapoczątkowany został przez studio People Can Fly, a w jego rozwój zaangażowały się takie zespoły deweloperskie jak Eggtooth, Mindware Studios, Med-Art i The Farm 51.
Pierwsza odsłona serii – Painkiller ukazała się w 2004 roku, stanowiąc swoistą odpowiedź na m.in. na popularność gier z cyklu Doom i Quake. Produkcja spotkała się z pozytywnym odbiorem w branży, co pozwoliło deweloperom z People Can Fly na przygotowanie kilku dodatków oraz rozszerzonej wersji – Painkiller: Black Edition. W 2007 roku wydana została oficjalna kontynuacja - Painkiller: Overdose, stworzona przez ekipę czeskiego Mindware Studios. Na przestrzeni kolejnych pięciu lat seria doczekała się jeszcze czterech odsłon wyprodukowanych przez różne studia deweloperskie. Żadna z nich nie zdobyła statusu przeboju, ale wszystkie zyskały aprobatę fanów.
Wspólnym elementem fabuły gier z serii Painkiller jest motyw odkupienia win i walki z piekielnymi hordami. Najczęściej graczom przychodzi wcielić się w rolę Daniel Garner, który zostaje wybrany, bo powstrzymać demoniczne istoty. Poza kampanią trybu jednoosobowego, w grach dostępny jest również w pełni funkcjonalny multiplayer pozwalający na zabawę z żywymi uczestnikami za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.
Na tle konkurencyjnych produkcji cykl Painkiller wyróżnia się przede wszystkim dynamiczną akcją, nastawioną na widowiskową walkę z licznymi przeciwnikami. Prawdziwą wizytówkę marki stanowią jednak potyczki z gigantycznymi bossami. Arsenał dostępnej broni obejmuje na ogół nie tylko tradycyjne strzelby i karabiny, ale także bardziej egzotyczne uzbrojenie jak kołkownica.
Większość gier z serii Painkiller wykorzystuje możliwości stworzonego przez studio People Can Fly silnika PainEgine. Zmiana nastąpiła dopiero wraz z premierą Painkiller: Hell & Damnation w 2012 roku. Przejście na popularny silnik Unreal Engine 3 pozwoliło twórcom znacząco poprawić jakość warstwy wizualnej, a także umożliwiło wprowadzenie marki na nowe platformy sprzętowe – konsole Xbox 360 i PlayStation 3.