Seria Disciples - seria gier
Utrzymana w konwencji dark fantasy seria strategii turowych, wykreowana przez studio Strategy First. Cykl uznawany bywa za jednego z największych konkurentów sagi Heroes of Might & Magic, na której wyraźnie się wzoruje.
Pierwsza odsłona serii – Disciples: Sacred Lands (w Polsce wydana pod tytułem Apostołowie: Ziemie Święte) trafiła w ręce graczy w 1999 roku. Produkcja spotkała się z umiarkowanie dobrym przyjęciem, jednak zdołała zaskarbić sobie rzeszę fanów. Trzy lata później deweloperzy ze studia Strategy First przygotowali pełnoprawną kontynuację - Disciples II: Dark Prophecy, która doczekała się trzech oficjalnych rozszerzeń (Disciples II: Guardians of the Light, Disciples II: Servants of the Dark i Disciples II: The Rise of the Elves). Po przejęciu praw do marki przez firmę Kalypso Media deweloping trzeciej części cyklu powierzono studiu .dat. Efektem tego była wydana w 2009 roku gra Disciples III: Renaissance oraz późniejszy o rok samodzielny dodatek Disciples III: Resurrection.
Akcja gier z serii Disciples toczy się w świecie Nevendaar, zamieszkałym przez ludzi, krasnoludy, elfy oraz nieumarłych. Przedstawiona historia ma bogate tło fabularne, obejmujące ponad sześć tysięcy lat i ukazujące losy krwawego konfliktu pomiędzy rasami, w który uwikłani są również bogowie. Najczęściej gracze mają też okazję poznać wydarzenia kampanii z różnych perspektyw.
Mechanika rozgrywki w dużym stopniu przypomina rozwiązania z Heroes of Might & Magic. Zabawa toczy się w turach na sporych rozmiarów mapach. Gracze wynajmują bohaterów, rekrutują jednostki (odrębne dla każdej z ras), rozbudowują miasta, zdobywają surowce, poszukują artefaktów, korzystają z zaklęć itd. Zasadnicza różnica tkwi w mechanice walki. W Disciples jednostki nie przemieszczają się po planszy, a znaczenie ma ich usytuowanie w szeregu i zasięg ataku.
Pierwsze dwie odsłony cyklu posiadały prostą, choć estetycznie wykonaną oprawę wizualną 2D. Wraz z premierą trzeciej części seria doczekała się trójwymiarowej grafiki generowanej w oparciu o autorski silnik studia .dat – Virtual Dream.