Seria Emergency - seria gier
Seria gier symulacyjnych, których tematyką jest funkcjonowanie służb ratowniczych w sytuacjach kryzysowych. Cykl wykreowany został przez niemieckie studio Sixteen Tons Entertainment, które sprawuje pieczę nad jego rozwojem przy wsparciu m.in. ze strony ekipy deweloperskiej Quadriga Games.
Początki serii sięgają roku 1998 i wydanej na komputerach PC gry Emergency: Fighters for Life. Produkcja studia Sixteen Tons Entertainment inspirowana była tragedią podczas pokazu lotniczego w bazie Rammstein w 1988 rok. Na kontynuację - Emergency 2: The Ultimate Fight for Life gracze musieli poczekać pięć lat. Produkcja spotkała się z dosyć chłodnym przyjęciem, m.in. za sprawą przestarzałej oprawy wizualnej. Znaczącą poprawę w tym względzie przyniosła dopiero trzecia gra - Emergency 3: Mission:Life (2005). W 2010 roku, decyzją firmy Deeep Silver, nastąpiła zmiana dewelopera, którym zostało studio Quadriga Games. Zaowocowało to grą Emergency 2012: The Quest for Peace, a także dwoma dodatkami do niej: Emergency 2013 i Emergency 2014. Przygotowanie kolejnej odsłony cyklu – Emergency 5 wydawca ponownie powierzył ekipie Sixteen Tons Entertainment.
Wspólnym mianownikiem gier z serii Emergency jest próba realistycznego przedstawienia działań służb ratowniczych w sytuacjach zagrożenia życia. Gracz wciela się w rolę szefa sztabu zarządzania kryzysowego, pod którego komendą znajdują się jednostki m.in. straży pożarnej, pogotowia ratunkowego oraz policji.
Rozgrywka składa się zazwyczaj z serii misji (nierzadko inspirowanych autentycznymi wydarzeniami) o zróżnicowanym stopniu trudności. Gracz musi wykazać się umiejętnością zarządzania ograniczonymi zasobami sprzętowymi i ludzkimi, a także planowania działań oraz przewidywania rozwoju wypadków.
Większość gier z cyklu Emergency oferuje jedynie możliwość zabawy jednoosobowej. Kooperacyjny tryb rozgrywki wieloosobowej za pośrednictwem sieci Internet wprowadzony został dopiero w Emergency 2012.