Seria Quake - seria gier
Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS-ów), wykreowana przez studio id Software jako rozwinięcie pomysłów z gier Doom i Doom II. Cykl zyskał uznanie wśród graczy przede wszystkim ze względu na znakomitą oprawę wizualną oraz rozbudowany tryb multiplayer.
Korzenie serii Quake sięgają drugiej połowy lat 90. XX wieku. Po sukcesie pierwszych gier z cyklu Doom, zespół id Software skupił się na kolejnym projekcie, który miał wykorzystać potencjał nowego silnika, generującego trójwymiarową grafikę w czasie rzeczywistym. W pracę nad nim zaangażowali się m.in. John Cormack, Michael Abrash, American McGee oraz John Romero.
Pierwszy Quake zadebiutował w 1996 roku na komputerach osobistych. Pomimo jedynie szczątkowo zarysowanej fabuły, produkcja zachwyciła graczy wyznaczającą nowe standardy oprawą graficzną oraz rozbudowanym trybem multiplayer. Druga odsłona cyklu, czyli Quake II, pojawiła się zaledwie rok później i powtórzyła sukces „jedynki”. Nieco dłużej, bo dwa lata, fani musieli czekać na premierę gry Quake III: Arena (która zadebiutowała w 1999 roku). Quake IV ukazał się natomiast sześć lat później, w 2005 roku.
Kolejne lata upłynęły dla marki pod znakiem szeregu pobocznych projektów. Mowa o grach Enemy Territory: Quake Wars (2007), Quake Live (2010) czy Quake Arena Arcade (2010). Największym z nich była darmowa gra Quake Champions, której pełna wersja pojawiła się w 2022 roku. W międzyczasie, bo w 2021 roku, pojawiła się zremasterowana edycja pierwszej części serii, wypuszczona na komputery osobiste i konsole. Rok później w jej ślady poszła druga odsłona cyklu, która także doczekała się pełnoprawnego remastera.
Gry z serii Quake nie posiadają spójnej linii fabularnej. W swych założeniach fabuła pierwszej odsłony cyklu przypomina Dooma. Gracze wcielają się w niej w komandosa podróżującego pomiędzy wymiarami z zadaniem zniszczenia zamieszkujących je potworów. W Quake II motywem przewodnim jest atak na planetę obcych – Stroggów, którzy zagrażają Ziemi. Wątek wojny z kosmitami kontynuuje Quake IV. Z kolei akcja Quake III: Arena toczy się na arenie gladiatorów, zbudowanej przez prastarą rasę Vadrigar. Wspólne elementy gier z cyklu Quake to przede wszystkim widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP), dynamiczne sekwencje walki z użyciem głównie broni dystansowych, a także rozbudowany tryb potyczek wieloosobowych za pośrednictwem sieci Internet lub LAN.
Od samego początku seria Quake zwracała uwagę wysokiej jakości oprawą wizualną, co było zasługą niezwykle nowoczesnego jak na swoje czasy silnika Quake Engine, pozwalającego renderować obraz 3D w czasie rzeczywistym. Jego kolejne generacje, przemianowane na id Tech, do dzisiaj znajdują zastosowanie w grach tworzonych przez studio id Software.