Seria Super Smash Bros. - seria gier
Seria crossoverów zrealizowanych w formie produkcji z pogranicza bijatyk i platformówek, dostępna na konsolach firmy Nintendo. Na przestrzeni lat nad kolejnymi odsłonami cyklu pracowały rozmaite studia deweloperskie, jak HAL Laboratory, Sora, Game Arts oraz Bandai Namco.
W grach spod szyldu Super Smash Bros. otrzymujemy do dyspozycji szereg postaci pochodzących zarówno z rozmaitych gier firmy Nintendo, jak i z innych, głośnych produkcji. Mowa między innymi o bohaterach serii The Legend of Zelda, Super Mario, Donkey Kong, Metroid, Yoshi, Star Fox, Kirby i Pokemon, a także Sonic the Hedgehog, Street Fighter czy choćby Final Fantasy.
Zabawa w grach z serii Super Smash Bros. toczy się na wielopoziomowych arenach, na których rozgrywane są zacięte pojedynki. Inaczej niż ma to miejsce w klasycznych bijatykach, w ich trakcie nie tylko walczymy z przeciwnikami, lecz również musimy skakać po platformach i unikać pułapek oraz przeszkód. Ponadto na polu walki naszym nadrzędnym celem nie jest wyczerpanie punktów życia oponenta, lecz wyrzucenie go poza arenę. Niemniej, im więcej ciosów przyjmie dana postać, tym mocniej odrzucają ją taki wrogów.
Gry spod szyldu Super Smash Bros. cechują się prostym sterowaniem, opartym na wykonywaniu ataków standardowych i specjalnych (na ziemi oraz w powietrzu), blokowaniu ciosów i chwytaniu przeciwników. Ponadto na placu boju możemy robić użytek z rozmaitych przedmiotów, których umiejętne wykorzystywanie zwiększa nasze szanse na zwycięstwo.
Produkcje z serii Super Smash Bros. pozwalają zarówno na zabawę w pojedynkę, jak i na multiplayerową rozgrywkę (w zależności od części – tylko lokalnie lub także przez Internet). Oprawa graficzna poszczególnych gier jest utrzymana w kreskówkowej stylistyce. Na ich soundtracki składają się zaś nie tylko dedykowane utwory, lecz również piosenki zaczerpnięte z tytułów, których bohaterowie stają w nich do walki.
Pierwsza część serii, zatytułowana po prostu Super Smash Bros. i opracowana przez studio HAL Laboratory, zadebiutowała w 1999 roku na konsoli Nintendo 64. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów i odniosła sukces komercyjny, znajdując blisko 5 milionów nabywców. Na drugą odsłonę cyklu, czyli Super Smash Bros. Melee, fani musieli zaczekać do 2001 roku, kiedy to trafiła ona na konsolę Nintendo GameCube. Gra otrzymała wyższe oceny od swojej poprzedniczki oraz pobiła osiągnięty przez nią wynik sprzedażowy, znajdując ponad 7 milionów nabywców; dzięki temu dzierżyła tytuł najlepiej sprzedającej się pozycji na GameCube’a.
Trzecia gra spod tego szyldu, czyli Super Smash Bros. Brawl, zadebiutowała na Nintendo Wii w 2008 roku. Tytuł podążył ścieżką poprzednika, zdobywając wysokie oceny oraz niemal podwajając jego sprzedaż (do 31 marca 2020 roku sprzedano ponad 13 milionów egzemplarzy). Czwarta część serii, zatytułowana po prostu Super Smash Bros., pojawiła się w 2014 roku. Tytuł zadebiutował w dwóch wersjach – Super Smash Bros. for Nintendo 3DS (była to pierwsza odsłona cyklu, która trafiła na handhelda) oraz Super Smash Bros. for Wii U. Marka przyzwyczaiła graczy do wysokiego poziomu, który utrzymano również w tej produkcji. Tytuł odniósł także sukces komercyjny; do września 2022 roku obie jego wersje znalazły łącznie ponad 15 milionów nabywców.
Piąta część serii, czyli Super Smash Bros. Ultimate, pojawiła się w 2018 roku na Nintendo Switch. W momencie premiery omawiana produkcja oferowała najszerszy wachlarz dostępnych postaci. Poza tym tytuł cieszył się uznaniem krytyków oraz graczy, otrzymując wysokie oceny i bijąc rekordy sprzedaży. Dość powiedzieć, że do końca 2023 roku sprzedało się blisko 34 miliony jego egzemplarzy.