Seria Forza Motorsport - seria gier
Seria gier wyścigowych stworzona i rozwijana przez studio Turn 10, które należy do koncernu Microsoft. Forza Motorsport narodziła się w 2005 roku jako bezpośrednia odpowiedź giganta z Redmond na cykl Gran Turismo – przebój z konkurencyjnych dla Xboxów konsol PlayStation. Między obiema markami szybko wywiązała się zażarta i wyrównana rywalizacja, która trwa po dziś dzień. Forza stała się też wizytówką sprzętu Microsoftu ze względu na bardzo wysoką jakość oprawy graficznej.
Obie serie wznoszą się na podobnych filarach. Gracze otrzymują do dyspozycji setki samochodów – zarówno drogowych, jak i wyścigowych – które mogą prowadzić na autentycznych torach, ale też na fikcyjnych trasach zlokalizowanych w różnych malowniczych zakątkach globu. Oba tytuły odznaczają się również względnym realizmem (tzw. simcade), tak aby przypodobać się zarówno entuzjastom symulacji, jak i bardziej „niedzielnym” kierowcom (model jazdy można dostosować do własnych preferencji). Ponadto istotną rolę tu i tu odgrywają rozbudowany tryb kariery dla pojedynczego gracza (wspierany przez moduł multiplayer) oraz tuningowanie pojazdów – tak mechanicznie, jak i wizualnie.
O ile pierwsza Forza Motorsport trafiła na konsolę Xbox, jej kontynuacja, wydana w 2007 roku, stała się już tytułem ekskluzywnym Xboxa 360. Od tej pory kolejne odsłony ukazywały się co dwa lata (do Forzy Motorsport 7 z 2017 roku), a seria stopniowo ewoluowała i rosła w zawartość. Część trzecia (2009) wprowadziła widok z wnętrza samochodów i funkcję przewijania (cofania czasu o kilka sekund w trakcie wyścigu, by naprawić błędy). „Czwórka” dodała tryb Autovista – pozwalający przyglądać się samochodom z bliska i zaglądać np. pod maskę – który stał się wizytówką całego cyklu (przemianowany potem na Forzavista).
Dwuletni cykl produkcyjny sprawił, że seria przeżyła lekki regres w 2013 roku, przy premierze Forzy Motorsport 5, którą uczyniono tytułem startowym konsoli Xbox One. Studiu Turn 10 zabrakło czasu, by dostarczyć na start obfitość zawartości (upiększonej graficznie) na miarę poprzednich odsłon. Jednak sytuacja wróciła do normy dwa lata później, przy okazji wydania FM6. Ta odsłona wprowadziła również wyścigi w deszczu; ponadto jej okrojona darmowa wersja, opatrzona podtytułem Apex, w 2016 roku trafiła na komputery osobiste – był to debiut marki Forza na tej platformie sprzętowej. „Siódemka” natomiast pojawiła się równolegle na PC i Xboxie One. Jest to ostatnia jak dotąd – i najbogatsza pod względem zawartości – odsłona serii.
Po premierze Forzy Motorsport 7 twórcy zerwali z dwuletnimi odstępami między kolejnymi częściami. Następna gra została zapowiedziana dopiero w 2020 roku i przedstawiona jako restart cyklu – stąd tytuł Forza Motorsport, bez cyfry 8. Turn 10 Studios chciało wstrząsnąć nieco skostniałą formułą serii, a przy okazji napisać od nowa silnik, by zagwarantować lepszą (i bardziej realistyczną) symulację samochodów.