Seria Far Cry - seria gier
Far Cry to seria pierwszoosobowych strzelanek (FPS) z sandboksowym modelem rozgrywki. Wiodącym motywem cyklu są widowiskowe strzelaniny przy użyciu współczesnej broni palnej, ale twórcy nie boją się eksperymentować i co jakiś czas serwują graczom wycieczkę do zupełnie innych realiów, jak odległa prehistoria (gdzie karabiny i miotacze ognia są zastępowane przez łuki i maczugi) czy też alternatywny świat w klimacie cyberpunku (gdzie żołnierze-cyborgi walczą przy użyciu broni laserowej). Seria pozwala nam prowadzić pojazdy, m.in. dżipy czy łodzie z karabinami maszynowymi, a czasem także dosiadać zwierząt (np. słoni). Począwszy od trzeciej części do cyklu zaczęły trafiać elementy rodem z gier RPG, takie jak crafting i rozwój umiejętności bohatera. Późniejsze odsłony wyposażono również w edytory poziomów.
Jednym z wyróżników serii Far Cry jest znakomita oprawa graficzna. Pierwsza część, Far Cry, została opracowana przez firmę Crytek na ich autorskim silniku CryEngine 1 i ukazała się w 2004 roku wyłącznie na PC. W produkcji wcielamy się w byłego komandosa, Jacka Carvera, prowadzącego firmę transportową w rejonie południowego Pacyfiku. Pewnego razu razem z dziennikarką Valerie trafia na tajemnicze wyspy w Mikronezji, gdzie jego łódź zostaje zniszczona i musi stawić czoła armii najemników oraz zastępom mutantów.
Już w roku swojej premiery markę wykupił Ubisoft, który zmarginalizował rolę Crytek w jej rozwoju. Zaraz po przejęciu nowy właściciel zajął się wydawaniem wersji konsolowych tytułu: w 2005 premierę na Xboxie miał Far Cry Instincts, o rozszerzonej względem oryginału zawartości. Wtedy nastąpiło całkowite odsunięcie firmy Crytek od marki. W 2006 ukazał się Far Cry Instincts Evolution (również na Xboxie), po raz kolejny rozbudowujący treść pierwszej odsłony. Tego samego dnia premierę miał Far Cry Instincts Predator, wydany na Xboxa 360, łączący dwie poprzednie odsłony i przygotowany w całości przez Ubisoft Montreal. Kilka miesięcy później na rynek trafił Far Cry Vengeance (w wersji na Wii), przedstawiający dalsze losy Jacka Carvera.
Na pełnoprawny sequel gracze czekali dwa lata. Mający swoją premierę w październiku 2008 roku Far Cry 2 ukazał się jednocześnie na PC, PS3 i Xboxie 360. Jego akcję przeniesiono z tropikalnej wyspy do bliżej nieokreślonego afrykańskiego państwa zasobnego w diamenty i pogrążonego w wojnie domowej. W grze wcielamy się w najemnika, którego zadaniem jest zabicie handlarza bronią o pseudonimie „Szakal”, zaopatrującego walczące frakcje. W trakcie misji protagonista zostaje zainfekowany pasożytem malarii, co ma bezpośrednie przełożenie na rozgrywkę – by zniwelować objawy choroby, musimy regularnie zażywać odpowiednie lekarstwo. Gra zasłynęła realistycznym systemem rozprzestrzeniania się ognia oraz sporym otwartym światem o powierzchni ok. 50 kilometrów kwadratowych. Do stworzenia tytułu po raz pierwszy w historii serii wykorzystano Dunia Engine, będący zmodyfikowaną wersją CryEngine 1. Udział oryginalnego kodu w Dunia szacuje się na kilka procent, całą resztę stanowiły autorskie pomysły deweloperów z Ubisoft Montreal. Kolejne wersje tego silnika są wykorzystywane po dziś dzień do tworzenia nowych odsłon marki.
Część trzecia, Far Cry 3, ukazała się w listopadzie 2012 na tych samych platformach. Wróciliśmy w niej do klimatów tropikalnych, jednak jej główny bohater, Jason Brody, nie jest żadnym komandosem, tylko zwykłym nastolatkiem, który podczas wakacji razem z grupą przyjaciół został porwany przez piratów. Jasonowi udaje się uciec z niewoli, a następnie przy wsparciu rebeliantów Rakyat staje do walki z ludźmi psychopatycznego Vaasa Montenegro. Standardowy model strzelanki FPS został tu wzbogacony m.in. o crafting sprzętu (np. leków czy coraz bardziej pojemnych plecaków) oraz o odblokowywanie nowych umiejętności na modłę gier RPG. Do produkcji trafił też zestaw misji kooperacyjnych. W maju 2013 gra otrzymała samodzielny dodatek w klimatach cyberpunku o nazwie Far Cry 3: Blood Dragon.
Far Cry 4 pojawił się w listopadzie 2014 aż na pięciu platformach: PC, Xbox 360, Xbox One, PS3 i PS4. Mobilna aplikacja o nazwie Far Cry 4 Arcade Poker ukazała się w tym samym czasie na urządzeniach Android i iOS. Czwarta odsłona w swoich założeniach jest bardzo podobna do trójki, a jej akcję osadzono w Himalajach. Protagonistą gry jest Ajay Ghale, który chce rozsypać prochy swojej maki gdzieś na terenie fikcyjnego państwa Kyrat. Nim uda mu się tego dokonać, razem z ruchem oporu zwanym Złotym Szlakiem staje do walki z tyranem władającym tym terenem, Paganem Minem.
Cztery lata po poprzedniej głównej odsłonie, na rynku ukazał się Far Cry 5. Produkcja miała premierę na PC, PS4 oraz Xbox One, a akcję przeniesiono do fikcyjnego hrabstwa Hope w amerykańskim stanie Montana. Znajduje się ono pod kontrolą sekty zwanej Bramami Edenu, dowodzonej przez Josepha Seeda. Po raz pierwszy w historii cyklu otrzymaliśmy możliwość wykreowania głównego bohatera/bohaterki, którego/której pierwotnym zadaniem było aresztowanie lidera sekty. Nie przebiegło ono pomyślnie, w wyniku czego w sposób typowy dla cyklu musimy rozpocząć walkę z okupantem. Samą rozgrywkę nieznacznie zmieniono i rozbudowano o dodatkowy sprzęt, m.in. samoloty.
W 2021 roku na PC, PS4, PS5, Xbox One oraz Xbox Series X ukazał się Far Cry 6. Tym razem miejscem akcji zostało fikcyjne państwo Yara, inspirowane Kubą. Obszar kontroluje dyktator Anton Castillo, wychowujący swojego następcę, 13-letniego Diego. Jako Dani Rojas stajemy do partyzanckiej walki z siłami porządkowymi na terenie wyspy, bądź prowadzimy protesty na ulicach stolicy kraju. Po raz pierwszy w historii serii, oprócz dzikich obszarów i niewielkich osad przyjdzie nam również zwiedzić ogromną metropolię, Esperanzę.
Seria obfituje również w poboczne odsłony oraz remastery. W 2016 ukazał się Far Cry Primal, który przeniósł akcję w czasy prehistoryczne i zamienił broń palną na dzidy oraz maczugi. W 2019 z kolei premierę miał Far Cry: New Dawn, utrzymany w postapokaliptycznych klimatach i kontynuujący historię opowiedzianą w Far Cry 5. Oprócz tego w 2014 roku wydano Far Cry Classic, reedycję pierwszej odsłony na konsole Xbox 360 i PlayStation 3, a w 2018 na rynku pojawił się Far Cry 3: Classic Edition, czyli trzecia odsłona cyklu w wersji na PS4 i Xbox One.
Komercyjny sukces gier z serii Far Cry próbowano wykorzystać również w innych formach kultury popularnej. Przykładem tego jest wyreżyserowany przez Uwe Bolla film Far Cry (2008) z udziałem Tila Schweigera oraz Emmanuelle Vaugier.