Seria Age of Wonders - seria gier
Cykl strategii turowych, wykreowany przez holenderskie Triumph Studios. Marka Age of Wonders bywa uznawana za „duchową następczynię” serii Master of Magic.
Za ojca serii uznaje się Lennarta Sasa, współwłaściciela Triumph Studios. Pierwsze Age of Wonders trafiło do sklepów w 1999 roku (w Europie gra została wydana dopiero w 2000 roku). Produkcja, inspirowana m.in. strategiami Master of Magic oraz Heroes of Might & Magic, nie odniosła wielkiego sukcesu kasowego, ale przypadła do gustu miłośnikom klasycznych „turówek”. Na kontynuację – Age of Wonders II: The Wizard's Throne – gracze musieli poczekać trzy lata. Deweloperzy mieli w planach również rozszerzenie, które ostatecznie ujrzało światło dzienne w 2003 roku jako samodzielna gra – Age of Wonders: Shadow Magic. Nie licząc wydanej w 2010 roku antologii, rozwój serii wstrzymany został na blisko 11 lat. Pełnoprawna trzecia odsłona cyklu – Age of Wonders III – zadebiutowała bowiem dopiero w 2014 roku; jej sukces artystyczny i komercyjny sprawił jednak, że marka w końcu ugruntowała swoją obecność na rynku. Niemniej, stworzenie kolejnej produkcji spod szyldu Age of Wonders zajęło twórcom ponad 5 lat. W 2019 roku na sklepowych półkach pojawił się spin-off serii, czyli Age of Wonders: Planetfall. Pełnoprawne Age of Wonders 4 natomiast trafiło do sprzedaży w 2023 roku.
Akcja gier z serii Age of Wonders toczy się w świecie fantasy (wyjątek stanowi Age of Wonders: Planetfall, które zabiera nas do uniwersum science fiction), zamieszkiwanym przez humanoidalne istoty różnych ras (m.in. elfy i orków). Osią fabuły jest najczęściej wojna pomiędzy zwaśnionymi frakcjami. Gracz wciela się w rolę maga kierującego poczynaniami jednej ze stron, a pod jego komendą znajdują się bohaterowie i jednostki.
Rozgrywka, podczas której akcję oglądamy z lotu ptaka, skupia się na pozyskiwaniu surowców, rozbudowie kontrolowanych miast, werbowaniu jednostek i wynajmowaniu herosów, kupowaniu zaklęć, a także na toczeniu wojen i podbijaniu nowych ziem. Ważnym elementem zabawy starcia toczone w trybie turowym. Uzupełnieniem kampanii dla pojedynczego gracza jest tryb multiplayer, pozwalający na grę z żywymi przeciwnikami (w zależności od części serii – na tym samym komputerze, w sieci lokalnej lub przez Internet).
Trzy pierwsze odsłony cyklu posiadały prostą, choć estetycznie wykonaną grafikę 2D. Dopiero w Age of Wonders III oprawa wizualna zyskała trzeci wymiar. Na uwagę zasługują również klimatyczne soundtracki, pod którymi podpisuje się Michiel van den Bos (znany również z takich gier, jak Deus Ex czy Unreal).