Seria Desperados - seria gier
Seria taktycznych strategii czasu rzeczywistego, zapoczątkowana w 2001 roku przez grę Desperados: Wanted Dead or Alive. Za opracowaniem dwóch pierwszych odsłon cyklu, a także ich nieformalnej kontynuacji w postaci gry Helldorado, stało studio Spellbound Entertainment. Pełnoprawna trzecia część serii została natomiast stworzona przez zespół Mimimi Games, który wcześniej wsławił się dzięki ciepło przyjętej, pokrewnej gatunkowo produkcji pod tytułem Shadow Tactics: Blades of the Shogun. Ostatnia z wymienionych pozycji była zarazem pierwszą odsłoną cyklu, która pojawiła się nie tylko na komputerach osobistych, lecz również na konsolach.
Głównym bohaterem gier spod szyldu Desperados jest John Cooper – łowca nagród, który wraz z grupą wiernych towarzyszy trzęsie Dzikim Zachodem w drugiej połowie XIX wieku. Pierwsza część serii opowiada o jego pogoni za bandytą znanym jako El Diablo. Jej sequel koncentruje się natomiast na jego porachunkach z niejakim Angel Face, który torturował i zabił jego brata – Rossa Coopera. W Helldorado z kolei jeden z towarzyszy protagonisty – Doc McCoy – zostaje porwany i otruty przez wdowę po antagoniście z „dwójki”; chcąc go uratować, bohater zostaje zmuszony do zejścia ze ścieżki prawa. Co zaś tyczy się gry Desperados III – jej akcję osadzono przed wydarzeniami przedstawionymi w pierwszej części serii. Dzięki temu mamy okazję nie tylko zobaczyć początki kariery Johna Coopera, lecz także dowiedzieć się, w jaki sposób poznał swoich późniejszych przyjaciół.
Gry z serii Desperados składają się z szeregu misji toczących się na rozległych mapach. W ich trakcie Cooper i jego zespół muszą realizować różnorodne zadania – od kradzieży określonych przedmiotów, po eliminację celów – często działając na granicy prawa. Rozgrywka kładzie nacisk na swobodę działania, jednak cechuje się wysokim poziomem trudności. W lokacjach roi się bowiem od przeciwników i choć teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by urządzać widowiskowe strzelaniny, znacznie lepszym rozwiązaniem jest wykazanie się zmysłem taktycznym i działanie po cichu. Ważną rolę w tych produkcjach pełni także umiejętne korzystanie z indywidualnych zdolności i wyposażenia poszczególnych bohaterów. Przykładowo, Kate O’Hara potrafi odwracać uwagę nieprzyjaciół, McCoy jest doskonałym snajperem, natomiast Cooper to zaprawiony w bojach rewolwerowiec. Sprawę nieco ułatwia fakt, że akcję ukazano w nich z lotu ptaka, a zasięg wzroku nieprzyjaciół przedstawiono w formie czytelnych stożków, dzięki czemu możemy szybko rozeznać się w sytuacji panującej na placu boju. Poza tym w Desperados III wprowadzono tryb Showdown Mode, który pozwala zatrzymać czas, wydać polecenia poszczególnym postaciom, a następnie wyegzekwować wszystkie rozkazy synchronicznie.
Pierwsza część serii, czyli Desperados: Wanted Dead or Alive, zadebiutowała w kwietniu 2001 roku. Wyraźnie inspirowana serią Commandos produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, jednak na jej kontynuację gracze musieli czekać aż pięć lat, bo do kwietnia 2006 roku. W Desperados 2: Cooper’s Revenge twórcy wprowadzili szereg nowości, wśród których prym wiodła możliwość przełączenia się na kamerę umieszczoną za plecami bohatera. Tytuł doczekał się umiarkowanie ciepłego przyjęcia – krytykowano jego fabułę oraz błędy przeszkadzające w zabawie. W czerwcu 2007 roku deweloperzy ze studia Spellbound Entertainment oddali w ręce graczy nieformalną trzecią część serii. Helldorado, bo takie miano nosił ów tytuł, podążało ścieżką wytyczoną przed drugą odsłonę cyklu, a największą nowością, którą przyniosło, był tak zwany Movie Mode, w którym gracz mógł spróbować swoich sił w roli reżysera westernów. Podobnie jak „dwójka”, tak i owa gra gra nie spotkała się ze szczególnie ciepłym przyjęciem, zdobywając raczej przeciętne noty (ich średnia według serwisu Metacritic to 65%). Po premierze ostatniej z wymienionych pozycji w temacie marki Desperados zapanowała cisza; w międzyczasie seria doczekała się statusu kultowej. To ostatnie sprawiło, że w czerwcu 2020 roku firma THQ Nordic, która przejęła prawa do marki, wydała grę Desperados III, będącą prequelem cyklu. Odpowiedzialne za jej przygotowanie studio Mimimi Games postanowiło wrócić do korzeni w kwestii rozgrywki i wzbogacić ją o szczyptę nowych rozwiązań. Przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, a tytuł mógł się pochwalić ocenami na poziomie ponad 80% (według serwisu Metacritic).