Najciekawsze materiały do: Ultima I: The First Age of Darkness
Głęboko pod ziemią - komputerowe dungeon crawlery lat 80tych i 90tych
wiadomość5 maja 2012
Klasyczne dungeon crawlery z widokiem z pierwszej osoby skradły kawał życia niejednemu z nas. Łażenie po piwnicach, lochach, katakumbach, jaskiniach i innych miejscach pełnych skarbów oraz niebezpieczeństw tworzono jednak na tyle oryginalnie i na tyle różnorodnie, że wciągało na długie godziny. Zamierzchłe czasy Amigi, Atari, C64 i wczesnego PC nie są jednak wcale aż tak zamierzchłe – bo moda powraca, bo stare gry gatunku wciąż dają radę, bo można coraz łatwiej je dostać. Bo po prostu dobrze się w nie gra.
Wieści ze świata (Duke Nukem Forever, Beyond Good & Evil HD, Team ICO Collection) 3/06/11
wiadomość3 czerwca 2011
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o premierze dema Duke Nukem Forever i ekskluzywnym DLC dla członków First Access Club, dacie premiery Beyond Good & Evil HD na PS3, plotkach o wznowieniu Syndicate, a także terminie debiutu Team ICO Collection. Zapraszamy do lektury.
Stara gierka Klasyk A NIKT NIE PISZE
A wziąłeś pod uwagę, że w Polsce na początku lat 80-tych mało kto miał wtedy PC???
Tak na dobrą sprawę granie na PC w Polsce pojawiło się dopiero na przełomie lat 80-tych i 90-tych, a wtedy już prawie nikogo nie obchodziła 5-10-letnia Ultima I-IV bo na rynku były o wiele bardziej zaawansowane technologicznie gry, jak np. Pool of Radiance, Curse of the Azure Bonds, Secrets of the Silver Blades, Pool of Darkness, Quest for Glory, Quest for Glory II, Quest for Glory III, Eye of the Beholder, Eye of the Beholder II, Eye of the Beholder III, Ishar: Legend of the Fortress czy choćby Golden Axe. Poza tym wtedy na rynku były nie tylko RPG, bo był. np. Prince of Persia, Pirates, Cywilizacja, The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Another World, Duke Nukem: Shrapnel City, The Legend of Kyrandia, Wolfenstein, Indiana Jones and the Fate of Atlantis czy Alone in the Dark. Wybór nowoczesnych i bardziej wciągających gier był o wiele większy niż w latach 1980-85! Nikt nie chciał wracać do przestarzałej Ultimy I-IV. Poza tym własnie przez to, że do końca lat 80-tych w Polsce mało kto miał PC nie istniało u nas coś takiego jak "kult Ultimy", więc prawie nikt nie widział sensu wracać do pierwszych gier serii.
To tak jakbyś w 2004 r. podniecał się Doomem II mając pod ręką Dooma III, Far Crya, Half-Life 2, Kroniki Riddicka, Painkillera, Unreala II, Aliens Versus Predator 2 czy Undying!
Jak ta gra powstała to jeszcze PCtów nie było! :oD
Gra chodziła oryginalnie na Apple II, więc i na radzieckim Agat czy którymś bułgarskim Prawec'u, ale i te chyba też były w Polsce ciężko dostępne.
Tribunal już wole dooma 2 niz te inne gry które wymieniłeś
BYE-BYE MASZKARO
Tribunal ---> Tak się składa że mam painkillera , dooma 3 , unreala i Undying
I tak się składa że wole dooma 2 , Catacoms 3d , Barbarian i gta 2 od tych gier co wiymieniłeś !!!
No ja chyba też wolę, ale napiszę tego posta na inny trochę temat. No może mało kto miał w tamtych latach PC w Polsce i Ultima nie była znana, no ale to tylko w Polsce, bo napewno ta gra zdobyła w swoich latach sławę ale ogólnie biorąc pod uwagę cały świat, a nie tylko Polskę!
Na PC nie można zagrac.
Niesamowicie trudna i wymagająca dużo czasu i cierpliwości gra. Dziś już nie robią takich gier.
Połączenie Lochów i Smoków z Gwiezdnymi Wojnami jakoś mi nie leży. Ponadto beznadziejny respawn potworów w lochach (w Akalabeth było o wiele lepiej).
Połączenie fantasy z sci-fi obecnie wydawać się może dziwne ale na początku lat 80-tych nie było. Jakkolwiek "kosmiczna" część była dla mnie uciążliwa, to nie aż tak bardzo jak początkowy grind by dobić do 9999 hp, food, exp i coin. Tak sobie myślę, że fajniej mi się grało w Akalabeth jakkolwiek dodanie historii i questgiverów w różnych zamkach było czymś co przykuwało uwagę w tamtych latach. W końcu kult Ultimy nie wziął się znikąd. Dam 8 biorąc pod uwagę czas wydania (10) i odejmując trochę za hardkorowość dla dzisiejszego gracza (-2).
Dlaczego, nie ma wzmianki, że ta gra ukazała się na Commodore 64 i Atari 800. W tamtych czasach pecet nie nadawał się do gier, a te robione były przede wszystkim na C64, któremu wtedy do pięt nie dorastała żadna platforma. Co za ignorancja, pecety w zasadzie nie istniały na tej scenie do pojawienia się VGA i 16bitowego soundblastera.
Może dlatego że seria Ultima nie była u nasz jakoś popularna i takie szczegóły mało kogo mogą niestety interesować.
Ale porusz temat w odpowiednim wątku to może to poprawią...
Bo portal musiałby odnosić się do mnóstwa platform przy starszych grach więc odnosi się do tych, które albo są nowszymi konsolami albo PC. Sama FF została wydana na kilkanaście platform w tym takich, które w Polsce były/są kompletnie nieznane. To nie jest IGDB czy MobyGames bo nawet w przypadku PC brakuje bardzo wielu tytułów i to nawet tych, które obecnie są dostępne na GOG.
Wpisz Shadow of the beast i znajdziesz tylko wersję z konsol. Pozostałych nie było. 8 bitowce , 16 bitowce nigdy nie istniały
Racja C-64 rządziło w latach 1982-1985 do czasu ukazania się Amigi, a Amiga w latach 1985-1992 do czasu co raz większej popularności w domach 486, które zmiażdżyło Amigę w grach 3d, które stawały się co raz popularniejsze 1993-1995, a Amiga głównie nadawała się do 2d.
Shadow of the Beast 1-3 z 1989-1992 przechodziłem na Amidze, ale GOL nie uwzględnia komputerów 16 bitowych, a także 8 bitowych oraz starszych konsol. Dość późno dodał też Psx1.
Wiele gier, które miało konwersję z Amiga na Pc na tym portalu ma podaną datę premiery dopiero z Pc, gdy te gry na Amidze pojawiły się wcześniej. Obecnie wersje Amigowe gier odpalisz na windows nawet bez emulatorów, bo pewna grupa company z Polski przerobiła je na pliki exe.
Pierwsze części Ultima ogrywałem jeszcze na C-64, a późniejsze na pc.
Obecnie cały pakiet Ultima 1-9 jest na GOG i możliwość odpalenia gier nawet na najnowszych Windows.
A w przypadku innych starszych serii cRPG nie ma tak dobrze na GOG.
Wizardry tylko 6-8, a Might and Magic 6-9.
Królem serii Ultima jest raczej VII z 1992.
W przypadku Wizardry pewnie 8 z 2001, a przy Might and Magic VI z 1998, ale wielu w Polsce wymienia VII z 1999 jako najlepszą, bo dostała jako pierwsza polską lokalizację co było decydujące, a VI nie ogrywali, bo była po angielsku, a fanowskie spolszczenie powstało ponad 10 lat po premierze.
Nie jest prawdą, że na GOG są tylko M&M VI - IX. M&M I-V + fanowskie Swords of Xeen są dostępne na GOG od 2009 roku.
Racja. Might and Magic 1-9 i Ultima 1-9 jest na GOG.
Bo przy M&M razem w pakiecie z 6-stką jest pierwsze 6 części.
Ale Wizardry do dziś nie ma całej serii na GOG i są tylko części 6-8.
Lubię sobie porównywać wersje C-64, Amiga i Pc różnych gier. Późniejsze części tych trzech serii oczywiście ukazały się tylko na Pc :)
W tamtych czasach nie było jeszcze C64! :oD
Gra chyba w tym samym czasie (1986 rok) wyszła na PC i C64.
Ja się zagrywałem pod koniec lat 80ych na PCecie z Herkulesem i PC Speakerem! Można było pograć m.in. w F-19 czy pierwszych Piratów, w Ultimę chyba też.
Wiadoma sprawa, bo Ultima 1 wyszła w 1980, gdy C-64 pojawił się w 1982 roku. Trzeba pamiętać, że Ultimy na C-64, a już z pewnością 2, 3, 4, 5, 6 były z tego co wiem tylko w wersjach dyskietkowych. Nie spotkałem się z wersją na kasetach. Jedynie Ultima 1 miałem zarówno wersję kasetową i dyskietkową. Stację dyskietek do C-64, która sprawiała, że ten komputer stawał się dużo lepszy miało rzekomo niecałe 20% posiadaczy tego komputera stąd Ultimy na C-64 nie były aż tak znane i popularne. Z dyskietki wgrywało się dużo wygodniej, bo nie trzeba było ustawiać głowicy, a do tego szybkość ładowania w trybie Turbo była dużo bardziej imponująca niż z kasety. Mało rozbudowana gra jednoplikowa z kasety w trybie Turbo (cartridge Black Box) załadowała się w ok 2 minuty, gdy z dyskietki ta sama gra w trybie Turbo (cartridge Final III z wygodnym interfejsem graficznym do odpalania gier bez wpisywania komend w Basic jak w DOS) w niecałe 10 sekund. Gorzej było z rozbudowanymi grami dyskietkowymi (wieloplikowymi), gdzie było wiele ładowań. Trzeba było wtedy mieć dużo cierpliwości przy doczytywanych danych. Za rozbudowane gry na C-64 mam na myśli produkcje typu Ultima 4-6, Elvira 1 i 2, Pirates, Defender of the Crown, King's Bounty itp., które nie posiadały wersji kasetowej, a nie te, które pojawiły się również na kasetach, ale w pociętej formie, gdzie osobno mogliśmy ładować sobie każdy poziom jaki chcemy na podstawie licznika numerycznego w magnetofonie, gdy na dyskietce mieliśmy pełniaki i było trzeba przechodzić po kolei poziomy jak przykładowo Turrican 1 i 2, The Last Ninja 1-3 itp.