

Najciekawsze materiały do: Solasta II

Kontynuację świetnego klasycznego RPG można już sprawdzić za darmo na Steam. Solasta 2 ma niewysokie wymagania sprzętowe na PC
wiadomość20 lutego 2025
Fani turowych RPG-ów mogą już sprawdzić demo gry Solasta 2. Studio Tactical Adventures postanowiło bowiem nie czekać na start Steam Next Fest i umożliwiło graczom odwiedzenie fantastycznego kontynentu Neokos nieco wcześniej.

Taktyczna gra RPG Solasta 2 na pierwszym zwiastunie. Wkrótce zagramy w demo
wiadomość13 grudnia 2024
Solasta 2 to kolejny tytuł zapowiedziany na gali The Game Awards 2024. Kontynuacja taktycznego RPG wkrótce otrzyma wersję demo.
Co jak dotąd wiadomo o Solasta 2.
- Gra powstaje na Unreal Engine 5.
- Akcja będzie rozgrywać się na nowym kontynencie, 15 lat po wydarzeniach z podstawki.
- Kampania ma być nieliniowa i z dużą liczbą wyborów.
- Większy nacisk na jakość grafiki i aktorstwa głosowego w dialogach.
- Będzie mniej tagów osobowości, ale będą dużo bardziej reaktywne w dialogach.
- Ograniczenie poziomu do 10 póki co.
- Będzie wieloklasowość na premierę. Nie było jej w jedynce (dodały mody), bo był to feature objęty oficjalną licencją D&D 5E. Może to sugerować, że gra powstaje tym razem na oficjalnej licencji a nie darmowej.
- W grze miała być walka podwodna! Niestety budżet nie pozwolił jej zrealizować, ale jakieś elementy przemieszczania się pod wodą zostaną w grze zaimplementowane.
- Ze względu na ograniczone środki developerzy rozważają, czy dać na start więcej klas podstawowych i mniej podklas, czy mniej klas i więcej podklas dla każdej.
- Chcą ponownie zorganizować konkurs na podklasy projektowane przez społeczność.
- Gra wyjdzie również na konsolach.

Info o drugiej części Solasty to było chyba największe pozytywne zaskoczenie. Pierwsza cześć, pomijając trochę grafikę i dialogi, była świetna - jest to gra, która najlepiej oddaje ducha DnD i klasycznych gier w tym świecie, robi to o wiele lepiej niż BG3, w którym DnD zostało zmasakrowane i pocięte, żeby tylko wpasować zasady do formuły i silnika z Divinity.

- Będzie wieloklasowość na premierę. Nie było jej w jedynce (dodały mody), bo był to feature objęty oficjalną licencją D&D 5E. Może to sugerować, że gra powstaje tym razem na oficjalnej licencji a nie darmowej.
Niestety, z tego co czytałem ostatnio gra ma być dalej na SRD. Być może dostaną zgodę na multiklasy, ale z tego co pisali developerzy na Steam to nie będą mieć pełnej licencji. Nie są pewni jednak czy gra będzie na starych zasadach 5 edycji czy na nowych z 2024. Wszystko zależy kiedy będzie wydane uaktualnione nowe wydanie SRD. Ewentualnie WotC może przenieść multiklasowość pod otwartą licencję.

A to niestety rozczarowanie. Bo jednak SDR trochę bolało w jedynce. Czuło się pewne braki, które maskowali dodając umiejętności, nie mające zastosowania w rozgrywce.

Mały budżet mieli, na Kickstarterze zebrali niecałe 250 tys., podejrzewam że tyle to kosztował jeden spot promocyjny BG3. Za taką kasę pewnie nie mogli sobie pozwolić na kupno pełnej licencji, więc tworzyli swoje rzeczy. O ile cały świat, lore, historia i fabuła wyszła im bardzo dobrze (paradoksalnie czuć Forgotten Realms bardziej niż w BG3) o tyle część umiejętności faktycznie została dodana, żeby była (jak i część języków).
Natomiast nie dziwię się, że nie poszli w FR skoro mają już swój świat, który traktują dość poważnie - wyszedł nawet świetny lorebook dla Solasty, z przyjemnością przeczytałem cały. Według mnie są na dobrej drodze na włączenie świata Solasty do multiversum D&D, o ile Solasta 2 im wyjdzie.

No w jedynce to było zrozumiałe bo to był pierwszy projekt. Natomiast liczyłem, ze właśnie w dwójce po pewnym jednak sukcesie jedynki jednak dostaniemy pełny system na licencji.
Choć w sumie tutaj może być też inny problem niż kasa. WotC udziela licencji tylko na swój najnowszy system, a może im zależy by zostać na 5e, którą mają już ogarniętą a nie tej nówce, która trochę namieszała, choć rewolucją nie jest (nie ma tutaj mowy o różnicach jak pomiędzy pełnoprawnymi wersjami).


Potwierdzam, jest wieloklasowość w demie. Ciekawe więc czy dostali jakieś specjalne zgody od WotC czy przeniesiono to do SRD 5.1 i gra korzysta z odświeżonego rulesetu, bo nie znalazłem nigdzie info.
Jak widać na screenie, druga część wydaje się poprawiać znacznie grafikę i modele postaci. Interfejs został lekko odświeżony, dalej jest prosty i minimalistyczny, ale przyjemniejszy wizualnie. Grafika też sporo, sporo lepsza i niestety zabija już mojego dość leciwego GTXa 1060 :/

Będzie wieloklasowość na premierę. Nie było jej w jedynce (dodały mody), bo był to feature objęty oficjalną licencją D&D 5E
SRD ma zasady wieloklasowości. Ktoś Cię wprowadził w błąd. Nie było jej w pierwszej Solascie ponieważ wprowadzenie jej zabrało by zbyt wiele czasu na testy aby wszystko działało i było wyważone, wiec sobie ją darowali. SRD na 2024 na razie nie ma, jak się pojawi twórcy zamierzają się zastanawiać czy nie przejść na nowe zasady.
https://media.wizards.com/2016/downloads/DND/SRD-OGL_V5.1.pdf

O. No rzeczywiście, jak byk stoi multiklasowość w wersji 5.1, masz rację. Gdzieś w dyskusji na Steam czytałem, że multi nie było w rulesecie, którego używali. Sprawdzałem w lorebooku do Solasty (swoją drogą polecam, piękne wydanie fizyczne) i tam również opierają się na wersji 5.1.
Ma to sens, bo póki co nie ma zaktualizowanej wersji SRD a multiklasowośc jest. Ehh, a już powoli myślałem że dogadali się jakoś z WotC.
Fajnie to wygląda w sumie. Jak wam to demo działało? Nie wiem, czy przesiadka na UE5 była dobrym pomysłem. Gra wygląda dużo ładniej, ale wydaje mi się, że ucierpi swoboda poruszania się.

No działa tak sobie. Zdaje sobie sprawę, że GTX 1060 to nie jest dobra karta w 2025 r., ale mój Steam Deck też się krztusi mocno. Z upscalingiem, który nie masakruje obrazu jest ok. 20 klatek. Nie jestem fanem wpychanie do RPG jakiejś wypasione grafiki, bo to jest rzecz całkiem pomijalna w RPG. Fanem Unreala też nie jestem :)

Grałem w 4k z wszystkim na fantastic i nie zauważyłem spadków animacji, dropów etc. ale mam dość dobry sprzęt. Dla twórców pod względem finansowym i być może pod względem czasu u5 jest dobrym pomysłem. Dla nasz niekoniecznie. Brak swobody podczas eksploracji jakoś mocno mi nie przeszkadzało w demie, ale boję się, że może to wpłynąć na walkę.

Raczej się nie dowiemy, bo sami deweloperzy nie rozgrzebują tematu za bardzo. Mogło być też tak, że Lariana ma wyłączność na stosowanie systemu w grach komputerowych, bo mimo wszystko dziwne ze WotC niskim kosztem nie chciałoby rozreklamować systemu.
No nic, czekamy na dalszy devdiary, zobaczymy co pokażą dalej.