Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Najciekawsze materiały do: Metal Gear 2: Solid Snake

Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo
Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo

artykuł12 lipca 2017

Prawdziwe życie zaczyna się po trzydziestce – powiedziałby dziś Solid Snake, gdyby nie zabiło go Konami. 13 lipca mija równo 30 lat od premiery pierwszej gry z cyklu Metal Gear wydanej na 8-bitowe komputery MSX2.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
29.09.2021 11:53
Maxley
Maxley
98
Naiwny Sceptyk
Wideo
8.0

https://www.youtube.com/watch?v=yonu1WlimUM
Ani jednego komentarza o tej zacnej produkcji? PORA TO ZMIENIĆ!

Metalowy silnik 2: Solidny wąż ogrywałem jako część gry MGS3 Subsistence na PS3 na poziomie łatwym.
W dzisiejszych czasach taka pixelowa grafika może przeszkadzać, ale tylko osobą, które nie grają w indyki. Najważniejsze, że grafika jest czytelna, choć niektórzy mogą kręcić nosem na czarne pasy po bokach ekranu. Widziałem za to portrety postaci w pierwowzorze... wyglądały tam naprawdę okropnie! Jak dobrze, że w reedycji zrezygnowano z "realizmu".

Względem pierwowzoru rozszerzeniu uległa warstwa muzyczna gry, która nie "katuje" już gracza jednym utworem. Szkoda tylko, że remake utworu Zanzibar Breeze (link powyżej) nie jest częścią gry - nie może być, powstanie dopiero 17 lat później.

Jeśli chodzi o gameplay, to 2. Metal Gear wciąż jest tą samą grą, co pierwowzór... ale tym razem naprawdę można powiedzieć, że to skradanka! Dodano możliwość czołgania się, pojawiły się powierzchnie, które wydają dźwięk pod naporem stóp Węża (w stałym stanie skupienia), a pod niektórymi obiektami, choć nie każdym, można się schować niczym pod łóżkiem. Wszystkie zmiany są jak najbardziej na plus, ale jedna wywołuje u mnie mieszane uczucia - poszerzenie pola widzenia strażników. W pierwowzorze z 87' strażnik miał śmiesznie, he-he, wąski zakres widzenia, ale był on przynajmniej czytelny dla gracza. W kontynuacji z 90' niejednokrotnie byłem dostrzegany przez wroga, gdy mylnie sądziłem, że kąt był zbyt duży. Szkoda, że w grze nie ma stożków widzenia... ale to chyba źle by wyglądało. Ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Przynajmniej teraz wykrycie oznacza coś więcej niż "ucieczkę" na inną planszę (nie mylić z poziomami). Trzeba uciec, schować się i przeczekać alarm. Dziś niby oczywistość, ale w 87' chyba tak nie było. Dobrze, że teraz znajduje się to w tej grze szpiegowskiej.

Niestety jak na tak prostą grę zdarzają się tutaj niedociągnięcia. Niektóre postacie nie kontaktują się z Wężem w odpowiednich chwilach lub nie robią tego wcale (albo to ja coś robiłem źle)! Na szczęście na YT jest speedrun, który wszystko ładnie pokazuje. Ale to nie koniec moich narzekań. W pewnym momencie major Campbell mówi o zmianie częstotliwości w komunikacji radiowej. Niestety informacja o nowej jest podana na fizycznym, to znaczy: prawdziwym, nośniku. Chodzi o oryginalne pudełko z grą. I tu jest ten problem, że ani w grze, ani w instrukcji, ani na pudełku (Metal Gear Solid: Legacy Collection) nie ma takowej informacji!

Nie wiem za to, co myśleć o zagadkach. Raz było trzeba zwabić gołębia, a innym razem stado wygłodniałych szczurów. A jeszcze innym razem sprawić, aby strażnik w dzień uznał, że nadeszła noc. Chyba żadnej z zagadek nie rozwiązałem samodzielnie i czuje wstyd z tego powodu. Bądź przeklęty szybki dostępie do poradników internetowych! Gdyby nie drobne wsparcie poradnika, grę ukończyłbym pewnie w czasie znacznie dłuższym niż 10h.

Na koniec pozostaje wspomnieć o fabule i narracji.
Fabuła posiada parę większych i mniejszych twistwów fabularnych (konieczna znajomość Metal Geara z 87', aby je docenić!), które poznajemy poprzez niebieskie okienka z tekstem. Na szczęście tylko w nielicznych dialogi przewijają się automatycznie, dlatego jedna z największych wad, dla niektórych, czyli brak polonizacji nie będzie przeszkodą w zagraniu. Wystarczy translator w telefonie i można spokojnie, prawie, wszystko zrozumieć. Gra wymaga niedużej znajomości angielskiego. Chociaż po intrze jest automatycznie przewijana kolumna tekstu, która pozwala poznać kontekst misji F014.

Reasumując: Nie jestem pewien, czy trzeba znać drugiego Metal Geara(bez: Solid!), żeby cieszyć się fabułą MGSów; chociaż ze 3 bohaterów pojawi się w kolejnych odsłonach.
Najważniejszym czynnikiem powinna być świadomość, że jest to pierwszy prawdziwy Metal Gear autorstwa Hideo Kojimy. Wiem co-nie-co o fabule w MGSie z 98' i wygląda na to, że Kojima trochę zainspiruje się pewnymi zagraniami fabularnymi z tej gry.

post wyedytowany przez Maxley 2021-09-29 12:04:31
29.09.2021 13:51
claudespeed18
odpowiedz
claudespeed18
210
Liberty City Finest
Image

To ja polecę ci byś jako fan zapoznał się z grą jej najbliższą, czyli niepozornym MGS na GBC. Gra jest w rankingu Top 10 na konsolkę a nie raz Top 3 lub 1. Kto nie grał w gry na GBC nie zdaje sobie sprawy ile one mają do zaoferowania.

Aktualnie ogrywam ją ponownie po 21 latach. Było to moje pierwsze zetknięcie z serią. Dopiero potem był MGS i MGS2 i na tym się zatrzymałem. Choć znam nieco fabułę 3 i 4 ale teraz właśnie chcę ograć wszystkie a zaczynam do tej jak dawniej. Potem będzie MG i MG2(chyba na jutub bo na PC to ciężka sprawa) i kolejno MGSy. Tylko nie wiem też co z 4ka, albo PS3 albo emulacja (jutub again? szkoda mocno :/).

Co do gry na GBC to wyszła 2 lata po MGS ale wygląd i rozgrywka jak i nawiązania są skierowane do MG i MG2 głównie. Nie ma nic spoilowanego z MGS, gdyż akcja dzieje się przed Shadow Moses Incident. Gra nie wliczana jest do kanonu ale osobiście uznaję ją za pewnego rodzaju sen/traumę Snake'a po 'zabiciu ojca' w MG2. Ogółem nawiazania i klimat sprowadza się do terenu południowej Afryki i bazy Outer Heaven. Pomimo, że nie jestem znawcą tematu zbyt dokładnie to widzę mocne nawiązanie do MG2. Gra nie jest skomplikowana ale i też nie prosta. Dość sporo do odkrycia jest terenu bazy zanim dotrze się do Metal Geara. Za to ten bliski wyglądowi Rexa a jednak nieco bardziej opływowy,, troszeczkę niczym Ray. Sama walka robiła na 14-letnim mnie wtedy ogromne wrażenie a muzyka i akcja potęgują strach i respekt przed Metal Gearem. Serio ukazanie jego potęgi na tej konsolce jest bardzo dobre a także i reszta rzeczy, czyli muzyka podczas akcji, skradanie się, walka z specyficznymi i oryginalnymi Bossami(przypominają tych z MGS nieco) oraz rozmówki. Których też jest masa, tyle, ze głównietrzeba samemu co chwię dzwonić do 5 różnych postaci z jakimi mozemy porozmawiać, jeśli chce się ich poznać bardziej a i Snake wtedy otwiera się przed nimi też. Jedni podają informacje na temat miejsca, przeciwników, problemu aktualnego itd a inni obgadują z Snakem dramy zyciowe. Warto się do nich dobijać właściwe co chwilę. Laska od save za to cytuje wielkich filozofów stale ;)
Tak czy inaczej gra jest świetna i niestety mało znana przez ekskluzywność dla GBC. Każdy fan powinien poznać. Dodatkowo jest też w grze 180 misji VR training, dobrze je zrobić przed grą i się nauczyć mechanik. Sam ponownie je wymaksowałem znowu by odblokować OST w grze ;)

post wyedytowany przez claudespeed18 2021-09-29 13:56:30