Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: XCOM - Enemy Unknown (naukowcy/technicy)

10.12.2013 15:53
1
zanonimizowany13812
30
Generał

XCOM - Enemy Unknown (naukowcy/technicy)

Witam

Mam pytanie bo ostatnio dostałem w swoje łapki tego remake i mam pytanie, jako że jestem na tym punkie trochę zbzikowany:)
Wie ktoś może dlaczego od początku nie można stawiać labolatorium oraz warsztatów? i jak to w końcu jest w tej odsłonie z naukowcami technikami, kiedyś ich poprostu się zatrudniało w Ufo EU, a tutaj jakieś utrudnienia że co miesiąc dochodzi nam 1,2 itp w zależności od sateity, to rozumiem, ale jak to jest teraz w tej odsłonie, czy musze uzbierać ileś tam naukowców by móc stawiać kolejne labolatorium czy jak bo się trochę pogubiłem.

Wybrałem na początek afrykę, bo tam jest na dzieńdobry +30% więcej gotówki co miesiąc a z tą w tej grze jest jak wiem krucho, bo już nie można sprzedawać tego co się wyprodukowało...

10.12.2013 16:04
Yoghurt
2
odpowiedz
Yoghurt
102
Legend

Po tutorialu możesz stawiać warsztaty i laboratoria, problemem jest ograniczenie nie tylko gotówkowe, ale tez energetyczne - jak najszybciej dokop się do strumieni pary i postaw odpowiedni generator, żeby przynajmniej częściowo je zażegnać.

Po drugie - laboratoria nie sa aż tak ważne, spokojnie wystarczy ci jedno, zwłaszcza, że postepy fabularne to głównie zasługa naukowców, a dopóki nie wykonasz jakiejś misji kluczowej, ufoki nie posuną się diametralnie naprzód ze swoimi atakami - w przeciwieństwie do pierwowzoru, nie musisz się zbytnio spieszyć, ba, pośpiech jest niewskazany, dopóki nie podszkolisz swoich podwładnych, nie nazbierasz trochę ekwipunku i gotówki i nie pokryjesz większej części globu satelitami.

Warsztaty za to bardzo ci się przydadzą - co prawda nie można sprzedawać wyprodukowanego złomu, ale co jakiś czas rada sama zgłosi się po jakiś gadżet. Poza tym ulepszenia w foundry (nie wiem, jaki jest polski odpowiednik) są nieocenioną pomocą w rozgrywce.

Acha - naukowców i inżynierów dostajesz nie tylko z objętych satelitami krajów, ale też za każdy wybudowany warsztat/lab dostajesz kolejnych.

Właściwie poza wymaganymi fabularnie pomieszczeniami (containment etc.) najważniejsze konstrukcje to przekaźniki satelitarne (satelit nigdy za wiele), potem warsztaty (by produkować satelity na zapas), szkoła oficerska (z wiadomych względów) i foundry (również z wiadomych względów). Na to wszystko potrzebujesz kilku generatorów, ale jak dobrze wylosowało ci mapkę bazy i masz gdzieś pod ręką wspomniane wyżej strumienie pary, powinno pójść z górki.

10.12.2013 21:32
3
odpowiedz
zanonimizowany13812
30
Generał

Dzięki za odpowiedz Yoghurt, problem w tym że ja nie gram z tutorialem, bo nie mogę stawiać bazy tam gdzie chcę a tylko w europie lub ameryce północnej, w/g gry przeszedłem już trochę dalej a nadal nie mogę ich stawiać - ale nic to pogram może coś się zmieni - odnośnie Twojego

"a dopóki nie wykonasz jakiejś misji kluczowej, ufoki nie posuną się diametralnie naprzód ze swoimi atakami"

Nie jest to do końca prawda bo jadąc na jednym labie i 5 naukowcach (nie wykonując kluczowych misji) doszedłem do ataków z robitym statkiem gdzie ze zwykłą bronią sobie nie radziłem, a do laserów jeszcze nie doszedłem bo badania trwały po 20 dni :/
Wiec zastanawiam się gdzie jest problem

10.12.2013 21:48
U.V. Impaler
4
odpowiedz
U.V. Impaler
225
Hurt me plenty

W tutorialu nie możesz stawiać bazy gdzie chcesz, tylko w Europie lub w Ameryce. Grasz z tutorialem.

10.12.2013 21:54
5
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

Primo to co napisal UV.
EDIT:
w/g gry przeszedłem już trochę dalej a nadal nie mogę ich stawiać - ale nic to pogram może coś się zmieni
jak wyzej. dodatkowo w grze masz tylko jedna baze, ale mozesz uzyskac bonusy z innych kontynentow jak calkowicie pokryjesz je satelitami.

Secundo: z tego co pamietam budowle maja wymagana liczbe technikow i mozna bylo znalesc sie w martwym punkcie, jesli na starcie nie zapewnilismy sobie kilku inzynierow. Jak bedziesz mial nadmiar kasy najlepiej od razu zbudowac jeden warsztat a pozniej 1 czy nawet 2 laboratoria. Z drugiej strony nie pamietam abym mial jakis wiekszy problem z pokonaniem napotkanych przeciwnikow przy pomocy posiadanej broni. Kilka pierwszych walk zagrasz z poczatkowa bronia (mozliwe tez ze bedziesz zbieral wrak ufo bez laserow) ale nie powinno byc to problemem. Zakladam, ze przegrywasz nie ze wzgledu na brak uzbrojenia tylko zle podejscie do walki/wykorzystanie zolnierzy.

11.12.2013 05:38
6
odpowiedz
zanonimizowany13812
30
Generał

Asmodeusz - no właśnie chciałbym pozanać te zależności między technikami a warsztatami bo to one są dla mnie nie jasne.

Co do wykorzystania ludzi, od 23 lat gram w tego typu gry więc myślę że znam się dobrze na taktyce i problemy nie były związane ze złą strategią rozgrywania bitew, ile z problemem z badaniami... jeżeli chodzi o grę proszę byśmy założyli że nie mam problemów ze strategią rozgrywania bitew ile chciałbym poznać dokładnie mechanikę zależności między labolatoriami/naukowcami a badaniami, oraz technikami/warsztatami a produkcją.
Wszystkie poprzednie, ufo enemy unknown, terror form the deep, ufo afterlight, ufo decydujące starcie, przeszedłem w każdą stronę, więc przyjmijmy zaplecze taktyczne mam:

odnośnie Xcoma, zaczynam grać 3 raz ale lubię mieć wszystko dopracowane na ironmanie i najwyższym poziomie trudności:
1. z tutorialem za pierwszym (baza europa) zbyt szybko rozwaliłem bazę ufoków która była kluczowym elementem (po niej ataki psi, a moja drużyna była jeszcze dość kiepska, niby pułkownicy, ale jednak słaba wola/broń laserowa i po misjach mieli po 15 dni rekonwalescencji, poza tym kłopoty z kasą bo miałem ledwo 900 miesięcznie
2. Potem bez tutoriala (baza afryka) ale zawiesiłem się na tym że nie miałem naukowców by dobudować labolatorium i się zrobiła kaszka po 3 czy 4 miesiącu bo miałem tylko kilku naukowców i badania szły wolno jak muchy (sekcja dowolnego ufoka po 10 dni) ale już naplyw kasy na poziomie 1200 miesięcznie.
3. teraz zaczynam (baza afryka) i nie chciałbym zrobić kiszki jak za 2 razem, już wiem że mapa bazy wybierana jest losowo przy starcie pierwszej misji, ale chciałbym poznać inne opcje związane z mechaniką gry:)

11.12.2013 12:17
7
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

Wszystkie poprzednie, ufo enemy unknown, terror form the deep, ufo afterlight, ufo decydujące starcie, przeszedłem w każdą stronę, więc przyjmijmy zaplecze taktyczne mam:

Wiesz... taktyka w nowym XCOM nie ma NIC wspolnego ze starymi grami. W tej grze masz tylko jedna metode: ruszasz jednego scouta (na poczatku tury) - jesli wykryjesz worga, cala reszta strzela. jesli nie wykryjesz - podsuwasz reszte tak, aby NIE odkryc przypadkiem mapy i dajesz koniec tury. W starych XCOMach taka gra by doprowadzila czesto o przegranej (strzaly zza fog of war), tutaj nie - bo przeciwnika fizycznie NIE MA na mapie poki go nie wykryjesz - czyli nie dostaniesz strzalow z ciemnego. Z drugiej strony jak juz go wykryjesz (np. ostatnim ludkiem jaki mogl sie ruszac) to ufoki maja 2 tury ruchu: darmowa po wykryciu i dodatkowa w swojej turze.

Tak wiec powtarzam - jesli nie stosujesz metody "1 na zwiad reszta czeka" prawdopodobnie robisz to zle i zbierasz za to baty, bo stare metody wogole tutaj nie dzialaja.

Next:
- wystarczy ci 1 laboratorium. tak, 10 dni to nie jest AZ tak duzo. 1 lab daje ci 11 naukowcow z tego co pamietam (6 wymagane + 5 za lab), reszte dostaniesz co miesiac/pod koniec misji
- wazniejsze sa warsztaty i warto miec ich kilka (polaczonych ze soba) aby zmniejszych koszty produkcji sprzetu
- jeszcze wazniejsze jest nieustanne budowanie satelitow - w pierwszej kolejnosci wysylaj je do spanikowanych lokacji w miedzyczasie probujac pokryc caly swiat. Ja ogolnie zachowywalem jednego satelite na wypadek misji typu "wybierz lokacje w ktorej chcesz walczyc" - tam gdzie lecisz jest ok, ale w pozostalych rosnie panika, ktora "naprawia" sie satelitami. aha pamietaj, ze czas budowy liczy sie dla calego projektu a nie dla pojedynczego przedmiotu. 1 czy 5 satelitow buduje sie tyle samo czasu, stad pozniej warto budowac je masowo

i to wsio. reszta to nie tracic zolnierzy (powodzenia, bo RNG jest tu mimo wszystko wazniejsze niz taktyka) podczas misji i tyle. ew zawsze mozesz powiekszyc squad (szkola oficerska) i uzywac jednego noobka jako zwiadowce. niestety jak dostanie kulke w leb to reszta moze zaczac panikowac, wiec tez trzeba z nim ostroznie.

11.12.2013 15:57
8
odpowiedz
zanonimizowany13812
30
Generał

asmodeusz - masz racje, taktyka jest odmienna ale ja tez odkryłem po 2 czy 3 bitwie. Po prostu mamy dość ograniczona mapę bazy i staralem się to jakoś sensownie rozplanowac. Najważniejsze daty to wiem bo to dodatkowa kasa a ta najważniejsza - stad tez Afryka jako początek.
1. Jak rozumiem max bonusów za saty i warsztaty to 3 obok siebie bo ograniczenie przez szyb.
2. Planuje dążyć do 2 labow 3 warsztatów i reszta w statki elektrownie itp. Jako ze nie chce mi się liczyć ile będę potrzebowac elektrowni na to wszystko? Na pewno 2-3 hydro a reszta z elenium. Oczywiście najpierw te 2-3 warsztaty i za resztę kasy saty.
3. Plazmy tez nie wymagają amunicji z elenium czyli jedyny koszt to ten początkowy? Jaj rozumiem warto jak najszybciej przejść na plazmy?

11.12.2013 15:59
9
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

[8]
1. Z tego co pamietam w pionie tez mozna zdobyc bonusy. Np. satelity (pomieszczenia) mozesz ustawic w 2x2.
2. tez nie chce mi sie liczyc, po drugie w gre ostatni raz gralem miesiac po premierze wiec szczegolow nie pamietam
3. tylko koszt poczatkowy i warto przejsc na nie jak najszybciej

11.12.2013 16:54
10
odpowiedz
zanonimizowany13812
30
Generał

Ad1. Może to ktoś potwierdzić, byłbym zobowiązany
Ad2. A ma ktoś jeszcze Dave by zobaczyć u siebie?
Żałuje ze nie zrobili dokładnej kopii z lepsza grafika;) ale zawsze ulepszają na sile i tak wychodzi.
Czyli mogę odwlekac w nieskonczonosc atak na bazę obcych? Tj wątek fabularny?

11.12.2013 17:23
Ezrael
11
odpowiedz
Ezrael
197
Very Impotent Person

1. Może, potwierdzam, bonusy na pewno działają także w pionie, więc można nawet zrobić siatkę pomieszczeń 3x3, jeśli ktoś ma ochotę.
2. Zależy od układu bazy. Ogólnie zazwyczaj wystarczało mi około 3 generatorów geotermalnych/elerium, żeby pokryć zapotrzebowanie całej bazy w końcowej fazie gry. Oczywiście jednak na wczesnych etapach trzeba zbudować około 5-6 zwykłych elektrowni i stopniowo zastępować je wydajniejszymi w miarę możliwości finasowo-techniczno-mapkowych. Ale wszystko zależy od tego jak budujesz. Ja tam zawsze największe ciśnienie kładłem na jak najszybsze budowanie satelitów, żeby dostawać bonusy comiesięczne, kontynentalne i uniknąć wycofania się któregoś z państw z projektu XCOM.

Co do warsztatów i labów zasadę miałem jedną, która się sprawdzała. Z labami nie ma co się rozpędzać, bo w przeciwieństwie do starych odsłon, w tej grze jest czas na badania. Dwa, góra trzy spokojnie wystarczą przez całą grę - znacznie ważniejsze, niż nowe laby jest schwytanie i przebadanie żywych ufoków, co o połowę zmniejsza czas całych działów badań. Absolutny priorytet w misjach taktycznych poza utratą żołnierza to schwytanie jak najszybciej przedstawiciela każdego nowego gatunku.

A warsztaty służyły mi tylko do jednego - żeby uzyskać nowych inżynierów w celu zbudowania kolejnego strategicznego budynku (najczęściej tego od satelit, żeby jak najszybciej pokryć mapę). Ostatecznie chyba nie przekroczyłem nigdy 4-5, oczywiście ułożonych w siatkę 2x2 w celu uzyskania maksymalnych bonusów.

I tyle. Przetestowane z powodzeniem dwukrotnie.

11.12.2013 18:29
12
odpowiedz
zanonimizowany13812
30
Generał

Dzięki. No i o cos takiego mi mniej więcej chodzilo;) jak mniemam te bony za żywych uroków to tzw. Kredyty (credits) nie wiedziałem po co to;) ostatnie juz chyba granie. Jak tutaj z silna wola bo po zdobyciu bazy pojawiają się komandorzy którzy maja moce psi. Czy to oznacza tak jak w poprzednich wersjach ze Ci z Mała wola będą mi służyć jako mięso armatnie? Czy można tych pułkowników jakoś uratowac?

11.12.2013 18:48
13
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

Za chwytanie ufokow dostajesz:
1. ich bron (np. plasma carbine? z thin manow) - po wynalezieniu nie musisz ich budowac
2. po przesluchaniu obcego przyspieszone sa pozostale badania z danej grupy - np. zlapanie mutona przyspiesza badania nad plazmami. tak - sa to wlasnie te "credit"

mozna uratowac kolesi co zostali zlapani na mind controla - wystarczy zabic "hipnotyzera". ogolnie stosujac zasade opisana wczesniej commander powinien spasc zaraz po wykryciu go

12.12.2013 10:43
14
odpowiedz
zanonimizowany13812
30
Generał

To teraz takie pytanie poza konkursem (bo odpowiedź na pytanie dotyczące wąktu została udzielona).

Tak z Waszego doświadczenia:
1. Czy na początku warto iść zgodnie z poradnikiem i brać tą misję gdzie dostajemy 4 techników? bo nie rozumiem co autor miał na myśli mówiąc że "Nasz progress zostanie zpowolniony?:) skoro i tak w pierwszym miesiącu nie wybudujemy labolatoriów i warsztatów, bo nie możemy i tutaj rodzi się kolejne pytanie:
2. I co warto brać w tych misjach techników/ludzi/200 kasy? ja tam zawsze biorę kase bo tej na początku jak na lekarstwo i nigdy nie starcza do pierwszego, ale może jestem w błędzie? Ludzi dobrze wyszkolonych pomijam bo i tak zawsze wolę tych których wytrenowałem od maleńkiego, niby te same co "z misji" ale jednak dla mnie to co innego - taki gust :)
3. Za krótko w to grałem by stracić jakiekolwiek państwo choć czasem poziom paniki dochodził do 5 to jednak zawsze trafiała się dziwnym trafem misja która polegała na uratowaniu "tubylców" po czym poziom paniki spadał, jak dobrze kombinuję to gdyby mi się jakims czudem nie udało to by się Państwo wycofało z finansowania? czy to jedyny sposób (ścieżka) by stracić Państwo, bo jeżeli tak to zawsze jest w razie czego ta misja bezpieczeństwa...
4. Ewentualnie jakieś porady na początek (pomijam takie oczywistości jak satelity nad najbogatsze kraje itp. no i tutaj kolejne pytanie czy wysyłać satelity jak leci nad najbogatsze, czy satelit używać do zmiejszenia paniki?

12.12.2013 10:54
15
odpowiedz
zanonimizowany869910
114
Legend

Mysia, powiem ogólnie. Dla mnie najważniejsze były satelity, choćby trzymane w magazynie na czarną godzinę.
A nuż poziom paniki wzrośnie gdzieś do niebezpiecznego poziomu (zawsze w końcu gdzieś wzrasta, bo nie jesteś w stanie na raz "obsłużyć" wszystkich krajów i kontynentów, masz do wyboru "uratowanie" jednej opcji z trzech).
Utrata kraju jest nieodwracalna, a to oznacza potencjalnie mniejsze dochody. Już się zorientowałeś, że w tej grze kasy ciągle za mało. Dlatego satelity to była dla mnie podstawa.

Przy konkretnym zapotrzebowaniu zdarzało się, że wybierałem nagrodę w postaci naukowców bądź techników zamiast kasy. Ale dotyczyło to późniejszego etapu gry, gdy sytuację ekonomiczną miałem ustabilizowaną.

12.12.2013 11:20
16
odpowiedz
zanonimizowany13812
30
Generał

1. Dobra to jak z tą utratą Państw? przed utratą jest jakaś misja ostatniej szansy (jak w moim wypadku mi się udawało? czy poprostu państwo nam odpada i pytanie dokładnie DLACZEGO? bo już jakiś czas miałem państwo na 5 poziomie, ale pojawiła mi się misja i spadło do 3, czy państwo stracę jak tej misji nie wykonam? czy w jakiś inny sposób a jeżeli tak to jaki? (nie wiem np przez 30 dni panika na 5 czy jak?
2. Wiem że warto robić satelity, i co mam zrobić jak na początku je wybudowałem i mam powiedzmy 3 do wysłania, czy wysyłać je do najbogatszych (nawet jak Panike mają na 1) tylko dla większego zysku, czy wysyłać je tam gdzie Panika niebezpiecznie wzrośnie (oznaczać to będzie mniejsze dochody miesięczne)

12.12.2013 11:23
17
odpowiedz
zanonimizowany869910
114
Legend

Państwo odpada gdy na koniec miesiąca ma maksymalny poziom paniki. I wtedy jest po ptokach.

Z wystrzeliwaniem satelitów wstrzymuj się do ostatniej chwili. Patrz na kraje zagrożone (może w międzyczasie jakaś misja pozwoli obniżyć poziom paniki). Satelitę wystrzel tak by trafiła na orbitę tuż przed końcem miesiąca. Wtedy automatycznie zbije panikę o dwa punkty.

Na najwyższym poziomie trudności dość ciężko jest nie stracić żadnego państwa. Czasem warto poświęcić cały kontynent by nad pozostałymi mięć pełną kontrolę.

12.12.2013 12:32
18
odpowiedz
zanonimizowany13812
30
Generał

Domyślałem się takiej odpowiedzi - problem w tym że na poczawek (w tym drugi miesiącu mam zyski 700 i aż mie korci by od razu wywalić na te najbogatsze państwa te dwie sondy coby mi gigantycznie podniosły dochody :) ale się wstrzymuje bo nie wiem czy nie "przestrzelę"

Aby to zobrazwoać: przypuśćmy że mam od ręki wszystkie sondy do dyspozycji i mogę je wystrzelić już w drugim miesiacu, czy je wystrzelić i w 3 miesiącu zarabiać super dochody czy czekać do momentu ąz mi wzrośnie gdzieś panika do poziomu 5?

O i kolejne pytanie, czy moge gdzieś wybrać że "skanuje na kontakty" ale tylko przez x konkretnych dni, bo czasem się zdarza że puiszczę skanowanie i czas tak zapindala że przegapię jakiś moment (np 1 dzień na wykopanie jaksinii) czy mgoę tak jak w starym ufo wybierać predkośc skanowania albo jej czas? czy wszystko z automatu i zakonczenie tylko jak mi sie uda kliknac na przycisk albo jak mi sie jakiś stoper własnie wybuduje

Forum: XCOM - Enemy Unknown (naukowcy/technicy)