Mam 3 pytania
-czy gwarancja to takie ubezpieczenie na przedmiot ?
-czy jeżeli np. słuchawki które kupiłem spadną mi z głowy i się zepsują to czy obejmuje to gwarancję ?
-czy jeżeli kupiłem te słuchawki na stronie x-kom.pl na allegro a kartkę w nich dostałem od Razera z 1 roczną gwarancją to do Razera czy X-koma mam się zwracać z gwarancją ?
1. Gwarancja to takie prawo, które ci przysługuje, że w ciągu określonego czasu np. 2 lat od daty zakupu możesz zgłosić usterkę przedmiotu producentowi owego przedmiotu lub sklepowi, w którym ten przedmiot zakupiłeś.
2. Jeśli słuchawki spadły ci z głowy, to jestem na 99% pewny, że gwarancja nie zostanie uznana tzn. słuchawki nie zostaną naprawione za darmo. Jest to usterka mechaniczna, a za naprawę usterek mechanicznych w 99% trzeba płacić.
3. Strzelam, że możesz się zwracać albo do Razera, albo do X-KOMu. Wybór zależy od ciebie. Kontakt bezpośrednio z Razerem gwarantuje szybsze rozwiązanie problemu. Reklamacja z pośrednictwem X-KOMu będzie pewnie dłuższa.
Z gwarancją zgłaszasz się do gwaranta, czyli firmy która jest wpisana w kartę gwarancyjną (najczęściej producent). Gwarancja trwa zazwyczaj 1-2 lata.
Z niezgodnością towaru z umową zgłaszasz się do sprzedawcy, czyli firmy, która jest wpisana na fakturze/paragonie. Tutaj masz pewne przywileje względem gwarancji (np. usterka w okresie pół roku od zakupu jest traktowana jako wada ukryta, ale na pewno nikt nie wymieni ewidentnie mechanicznie popsutego sprzętu). Okres z jakim można się tutaj zgłaszać to 2 lata.
teoretycznie gwarancja producenta moze miec rok, ale sprzedajacy musi zawsze dac 2 lata wg prawa UE... czyli jak sie skonczy producenta, to mozesz oddawac do sklepu i powinni przyjac.
powinni, bo prawo prawem, a realia realiami.
Na pewno sa problemy z iSpotami i sprzetem apple
1. Gwarancja to takie prawo, które ci przysługuje, że w ciągu określonego czasu np. 2 lat od daty zakupu możesz zgłosić usterkę przedmiotu producentowi owego przedmiotu lub sklepowi, w którym ten przedmiot zakupiłeś.
Nie wprowadzaj ludzi w błąd.
Odpowiedzialność sprzedawcy za zgodność towaru z umową - zgodnie z ustawą okres ten wynosi 2 lata ale może być skrócony do roku za porozumieniem stron. Natomiast gwarancję daje producent - na miesiąc, rok, dwa, trzy lata, na ile mu się zachce. Że też do dziś ludzie tego nie rozróżniają, a przecież tyczy się to codzienności, przecież bezustannie coś kupujecie.
Co do odpowiedzi na pytanie numer 3 - x-kom akurat nie wie co to jest ustawa konsumencka, musiałem im cytować artykuł, jak nie chcieli przyjąć uszkodzonego laptopa u nich zakupionego, tylko próbowali mnie odesłać do producenta umywając ręce, na co akurat nie miałem ochoty. Źle trafili, na ich nieszczęście :> No ale... pewnie w jakichś 9 na 10 przypadków im się udaje, zawsze to mniej roboty, grunt to opchnąć towar.