Praca na etat, kontrakt etc.
Witam,
Jako młody etatowiec zacząłem zastanawiać się nad inną formą zatrudnienia. Zw. że nie znam się jednak na tych sprawach proszę o pomoc. Niedawno ktoś mi doradzał pracę w formie samozatrudnienia na kontrakt. Jakie są różnice, także jeśli chodzi o podatki, ZUS i innych złodziei?
Różnica jest prosta: pracodawca przestaje płacić za Ciebie ZUS, za to Ty musisz ten zus płacić, dodatkowo musisz płacić podatek za wykonaną pracę. Teoretycznie przez pierwsze dwa lata jest zniżka na zus, ale podobno mogą odmówić, jeżeli wykonujesz pracę dla byłego pracodawcy.
Ok, a jakieś szczegóły? Chciałbym wiedzieć na czym stoję. Wasze opinie to jedno, chętnie ich wysłucham, ale chciałbym też samemu mieć możliwość oceny co i jak.
Zakładasz działalnośc musisz płacić ZUS.
http://www.biznes.banzaj.pl/Aktualne-skladki-ZUS-wysokosc-skladek-na-ZUS-495.html
Podatki to pikuś.
Pracując na samozatrudnieniu zus będzie niższy niż twój na etacie (zakładając że nie zarabiasz groszy).
Umowa z pracodawcą powinna byc taka że dostajesz TYLE SAMO BRUTTO + dodatek za robienie "księgowości" na własną rękę + dodatek za brak urlopów ipt.
Do czego to doszło, aby ludzie mieli zakładać własną działalność po to aby pracować dla kogoś. To jest paradoks.
rane23 - Jeśli chcesz aby ci się opłacało to powiedz cwanemu szefowi aby płacił ci znacznie większą pensje, czyli aby kwota brutto, którą obecnie zarabiasz stałą się kwotą netto, czyli na rękę, plus bonus finansowy. Wtedy będziesz mógł pójść na ten układ, w przeciwnym razie, wpadniesz w jego i zusowskie bagno, tracąc na tym swoje, ciężko zarobione pieniądze.
Ok, czyli nie mam urlopu, samemu rozliczam się z ZUSem, ale w taki sposób jak dotychczas robił to mój pracodawca czy jakoś inaczej? Chodzi mi o kwoty. Przyjmijmy, że wynagrodzenie wynosi 2000 zł netto. Jak to wówczas wygląda przy etacie i pracy na kontrakt? I co z ubezpieczeniem zdrowotnym etc.?